A francia vasutas szakszervezetek 2018. április 3-án kezdték meg gördülő sztrájkjukat, ahol két nap sztrájkot három nap munka követ, majd ismét kétnapnyi sztrájk következik. Június 28-ig 36 sztrájknapot terveznek.
A tiltakozás a kormány tervei ellen szól:
- a vasúti személyszállítás liberalizálása és így privatizálása az EU-Szabályok és rendeletek alkalmazása nélkül;
- az SNCF privatizálása azáltal, hogy a közszolgáltató vállalat jogállását egy korlátolt felelősségű társaságra változtatja;
- a "vasutas státusz" eltörlése, a szakszervezeti jogok és a munkakörülmények csorbítása.
Ráadásul a francia kormány nem csökkentette a vasúti rendszer összes, óriási mértékűre duzzadt adósságát. Ennek kiküszöbölésére már csökkentették a francia vasúti hálózatot. A kormány most egy nyitott piac létrehozására és a munkavállalók szociális védelmének csökkentésére törekszik. A francia szakszervezetek úgy vélik, hogy a kormány teljes mértékben privatizálja az SNCF-et, és új gazdasági modellt kíván létrehozni.
Mióta a franciaországi vasúti árufuvarozási piac 2006 májusában megnyílt, a teherforgalom 30 százalékkal csökkent. 2006-ban az SNCF 40 milliárd tonnakilométert (tkm) szállított. 2017-re 15 vasúti társaság szállított mindössze 28 milliárd tkm-t. Ez a teljes árufuvarozási piacnak csupán 10% -át tette ki Franciaországban, 2000 óta 20% -os visszaesést produkálva. Ez is bizonyítja, hogy a verseny nem megoldás.
Az ETF ebben a helyzetben a francia szakszervezetek és tagjaik mellé áll a köztulajdonú tömegközlekedésért, az állami beruházásokért, a biztonságos munkahelyekért és a munkavállalók szakszervezeti jogaiért.
A francia szakszervezetek követelése:
- visszatérni egy egységes, integrált állami vállalathoz - az SNCF-hez
- a munkakörülmények javítása és a vasúti dolgozók foglalkoztatási státuszának fenntartása, amely az ágazatban a szociális dömping ellen hat.
A francia vasúti dolgozók nem csak magukat védik. Harcolnak azon alapelvért, hogy a vasútnak közszolgáltatásnak kell lennie, nem pedig a piaci logikának megfelelően értékesített terméknek. A nemzetközi összehasonlítások azt mutatják, hogy egy liberális program egyszerűen nem működik a vasúti ágazatban. Szükség van megfelelő befektetésre és koherens tervezésre, nem pedig rejtett privatizációra.