A kormányhatározat szerint 2022-től 6,4 milliárd forint jut a vasúti árufuvarozás alappillérét jelentő egyes kocsi fuvarozási szegmens megújítására. Az RCH szerint amennyiben az Európai Bizottság engedélyeztetési eljárása pozitív eredménnyel zárul, – amellyel kapcsolatban optimisták, hiszen a törekvések egybecsengenek a European Green Deal-ben megfogalmazott környezetvédelmi irányelvekkel – a társaság már 2021-ben igénybe tudja venni a támogatást. A kormányzati döntés az egyes kocsi fuvarozás támogatásáról nagymértékben hozzájárul a vállalat hosszú távú sikeres tevékenységének, versenyképességének biztosításához, emellett nemzetgazdasági és környezetvédelmi szempontból is kiemelt jelentőségű.
A 1414/2020. (VII. 16.) Korm. határozat lehetőséget biztosít a vasúti árufuvarozás újra értelmezésére, annak érdekében, hogy 2030-ra elérje azt az uniós célt miszerint a 300 km feletti közúti forgalom 30%-át vasútra vagy más környezetkímélő szállítási módra kell terelni.
Ennek első és alapvető lépéseként megújulhat a vasúti egyes kocsi fuvarozás, stabilizálódhat a szegmens működése és középtávon megtörténhetnek azok az elmaradt fejlesztések, beruházások, amivel közelebb vihető az ügyfelekhez a vasút és más piaci szereplők is bekapcsolódhatnak a magasabb szolgáltatási minőség biztosítása érdekében.
A támogatás közel 2000 munkahely megtartását is jelentheti egyben. A 2021-2025 közötti támogatási program biztosítani tudja több mint 700 hazai kis- és középvállalkozás nemzetközi kereskedelmi vérkeringésbe való bekapcsolódását, illetve a stratégiai jelentőségű nagyvállalatok vasúti kiszolgálását.
A vasúti egyeskocsi fuvarozás megújítása csak az első lépés.
Második lépésben a nagy potenciált magában rejtő kombinált fuvarozás fejlesztése jön. A kombinált fuvarozás megújításának egyik fontos kitörési pontja lehet a kormányhatározatban megjelent daruzható félpótkocsik beszerzésének támogatási lehetősége, hiszen ezen szegmens hatékony kiszolgálása érdekében nem csak a közúti eszköz beszerzési lehetőségeit kell áttekinteni, hanem azon eszközök beszerzését, illetve vasúti infrastruktúra elemek fejlesztést is el kell végezni, amelyek megfelelő frekvenciát fognak tudni nyújtani. Meg kell teremteni a szegmens számára a terminálok olyan irányú fejlesztését, amivel képesek lesznek kiszolgálni az igényeket.
(forrás: RCH és Hungrail)
A témában korábban kiadott közleményünk itt olvasható: Megoldást követelnek a cargósok
Letölthető dokumentum: