Szeptember 4-én a Rail Cargo Group (RCG) magyarországi vállalatai stratégiai együttműködési megállapodást kötöttek az Innovációs és Technológiai Minisztériummal (ITM). A dokumentumot dr. Palkovics László miniszter, valamint dr. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. Igazgatóságának elnöke és Körös Norbert, a társaság vezérigazgatója látta el kézjegyével.
Az eseményen elhangzott, hogy az együttműködés mind a magyar, mind az osztrák gazdaság fejlődését szolgálja, hiszen Ausztria és Magyarország vasúttársaságai fontos szerepet játszanak egész Európa vasúti árufuvarozásában. A Rail Cargo Group Európa egyik legnagyobb vasúti árufuvarozási vállalata, amely évente 33 millió tonna árut mozgat Magyarország egész területén. A csoport tagja, a Rail Cargo Hungaria (RCH) 55 százalékos részesedésével piacvezető a magyar vasúti árufuvarozásban.
A Rail Cargo Hungaria Zrt. menedzsmentjében és tulajdonosi körében régi törekvés a magyar állami szerepvállalás, tulajdonszerzés megvalósítása, vagy szorosabb együttműködés, elköteleződés – mint a most született megállapodás – létrehozása. A törekvés szinte egyidős a vállalat – akkor még MÁV Cargo Zrt. – privatizációjával.
A most létrejött együttműködésben részt vesz az RCG valamennyi magyarországi vállalata: a Rail Cargo Hungaria Zrt., a Rail Cargo Carrier Kft., a Rail Cargo Logistics - Hungaria Kft., a Rail Cargo Operator - Hungaria Kft., a Rail Cargo Terminal - BILK Zrt. és a Technical Services Hungaria Járműjavító Kft.
Az együttműködés felöleli a hazai vasútlogisztikai ágazat fejlesztésének valamennyi kulcsfontosságú területét a vasúti árufuvarozás fenntarthatóságának erősítése érdekében, amivel hosszú távra versenyelőnyt kíván biztosítani a kevésbé környezetbarát fuvarozási módokkal szemben. Ennek előkészítését és további szakmai kidolgozását a felek közös munkacsoport keretében valósítják meg, így elősegítve a stratégiai célok operatív kivitelezését.
A szerződéssel az RCG megerősítette hosszú távú hazai elkötelezettségét, amellyel – stratégiai szerepére építve – hozzá kíván járulni a magyar gazdaság versenyképességének növeléséhez is. Mindkét fél a vasúti árufuvarozás részarányának növelésére törekszik, ugyanis a környezetvédelmi megfontolások mellett a vasút versenyhelyzetének erősítése csökkenti a közutak terhelését, emellett javítja a közlekedés biztonságát is.
Az RCG a továbbiakban is rendelkezésre áll hálózati lefedettséget biztosító vasúti árufuvarozási szolgáltatásaival – különös tekintettel az egyedi kocsirakományú fuvarozásra –, amelyek színvonalát folyamatos fejlesztésekkel növeli, valamint garantálja a szükséges munkavállalói létszámot. A megállapodás további fontos eleme a környezetbarát árufuvarozás térhódításának elősegítése is, ennek érdekében az RCG fejleszteni fogja a kombinált fuvarozáshoz kapcsolódó szolgáltatásait. Mindkét törekvés megvalósítását az ITM céltámogatás lehetőségének megvizsgálásával segíti elő, pozitív elbírálás esetén intézkedik az Európai Unió hozzájárulásának megszerzéséről.
A Rail Cargo Group folyamatos befektetéseket tervez annak érdekében, hogy Magyarországon alakítsa ki a vállalatcsoport közép- és dél-kelet-európai tudásbázisát. Fejleszti vasúti teherkocsiparkját, amelyhez a minisztérium az Európai Unió által nyújtott, közvetlen uniós támogatások igénybevételét célzó pályázatok támogatásával járul hozzá.
Kiemelt fenntarthatósági érdek a környezetkímélő megoldások, a vasút térnyerése a közlekedésben, a személyszállításban és az árufuvarozásban egyaránt, ezért az együttműködési megállapodás célja, hogy növelje a vasúti szállítási szolgáltatások színvonalát és hatékonyságát a közös közlekedéspolitikai célkitűzések elérése érdekében.
Az RCH mintegy 8000 teherkocsiból álló flottájával Európa-szerte nyújt szolgáltatásokat ügyfeleinek. A társaság a MÁV és a GYSEV legnagyobb vasúti árufuvarozási ügyfele, szolgáltatásainak – amennyiben ezeket a vállalatok a továbbiakban is nyújtani fogják – legnagyobb vásárlója, így több mint 5000 munkahely fenntartásához járul hozzá az állami vasúti vállalatoknál.
Egyúttal nagyon fontos tény, hogy a záhonyi átrakó körzetben a forgalom mintegy 90 százalékát az RCH biztosítja, ezért a kormány októberben azt is áttekinti majd, hogyan lehetne keleti irányba fejleszteni, még jobban kihasználni a záhonyi átrakó körzet árufuvarozási lehetőségeit.
Ebben az évben az RCH teljesítményei jelentősen, elmaradnak a tavalyi tényektől és az idei tervektől is. Mindezeket figyelembe véve joggal és kifejezett várakozásokkal reméljük, hogy a megállapodásban foglalt vállalások kidolgozása és megvalósítása hosszú távra javítják a vállalat működési mutatóit.