A Rail Cargo Hungaria Zrt. (RCH) vezetése ugyanis március 12-én 91 fős csoportos létszámleépítést jelentett be, amit idén még további létszámcsökkentések követhetnek. A szakszervezetek szerint egy éven belül összesen akár a 250 főt is elérheti az elbocsátandó munkavállalók száma. Az intézkedés éppen az amúgy is túlterhelt, végrehajtó szolgálatban dolgozókat sújtja.
A VASZ értesülései szerint a vállalat üzleti tervéből kiolvasható: az RCH 300 millió forint bérköltséget kíván a lépéssel megspórolni, ugyanakkor a március 12-én bejelentett 91 munkavállaló bérköltsége mintegy 180 millió forintra tehető, így ez az elbocsátási hullám csak a kezdet.
A VASZ tagszervezetei legalább két éves létszámcsökkentési moratóriumot kívánnak elérni a munkavállalók részére, ami egy megállapodásban öltene testet.
Értesüléseink szerint az RCH teherfuvarjainak visszaesése mögött az ún. magán vasúttársaságok térnyerése is állhat, amihez – a VASZ véleménye szerint – több esetben asszisztál a MÁV Zrt., a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Nemzeti Közlekedési Hatóság is.
A VASZ tagszervezetei a budapesti tüntetést csak az első lépésnek tekintik, amit további tiltakozóakciók – bécsi demonstráció, illetve sztrájk – is követhetnek.
A VASZ március 16-án kollektív munkaügyi vitát kezdeményezett az RCH-nál, ennek első fordulójára március 17-én kerül sor.
Budapest, 2015. március 16.