2017-ben Magyarországon, és ezen belül a vasúti ágazatban is jelentős bérnövekedés történt és fog történni 2018-ban és 2019-ben is. Az RCH-ban 2017-ben jelentősen elmaradt a bérek növekedése az országos növekedéshez képest.
A munkavállalók leterheltségének jelentős növekedése a hálózat valamennyi szolgálati helyén létező, és egyes esetekben extrém módon megjelenő probléma. Az ebből fakadó és a bérverseny által fokozott elvándorlás is több helyen megjelent már.
Az RCH átlagbéradatai a megelőző években kedvezőnek mutatkoztak, azonban ez a helyzeti előny elúszni látszik, amely az elvándorlás és a motiváltság terén is kritikus problémákhoz vezethet a közeli jövőben. Forrong a munkavállalói közösség egyes kiemelt fizetések miatt (mv-k, Fradi kv-k), sokan a felmondást tervezik, a motiváció csökken.
A hazai jelentős bérnövekedést követni kell. Az RCH esetében az az értékelés szokott érkezni a munkáltatótól, hogy a vállalati átlagbér jelentősen meghaladja az országos átlagot. Mi pedig azt mondjuk, hogy ezt meg is kell őrizni! A hazai bérek országosan és a versenytársak szintjén is elhaladnak mellettünk. Ha nem veszi észre a munkáltató és a tulajdonos ennek negatív és beláthatatlan következményeit, akkor hibát követ el.
Mindezeket figyelembe véve az RCH-nál a hazai bérek idei növekedésének megfelelő mértékű bérintézkedésre van szükség!
Ennek egyik elemeként az eddigi szokásoknak megfelelően 2017. december 1-től 10%-os bérfejlesztést szükséges végrehajtani.
A bérek emelésén túl az egyéb juttatási elemek növelésére, fejlesztésére is szükség van.
- Jelenleg is vannak egy életpálya modell elképzelésbe illő elemek, de sajnos az elmúlt időszak azt bizonyította, hogy mindez nem elegendő a „régi” munkavállalók elégedettségéhez, illetve ahhoz, hogy új munkavállalókat vonzzon be a rendszerbe. Ezeknek az elemeknek a felhasználásával, továbbfejlesztésével és további, új elemek rendszerbe állításával egy vonzóbb modellt kell kialakítani.
- A munkáltató által fizetett önkéntes nyugdíjpénztári tagdíj-hozzájárulás mértéke emelkedjen további 1 %-kal, de legalább érje el a Vasutas Önkéntes Nyugdíjpénztár tagjai esetében a minimális tagdíj mértékét (jelenleg 5300 Ft).
- Az Egészségmegőrző programban való részvételhez szükséges időtartamot a munkáltató vállalja át, mint fizetett távollétet.
- Javaslatunk, hogy legalább 15 év vasúti munkaviszony esetén 47 éves életkortól 3 évente további 1 nap pótszabadság járjon az RCH Zrt. munkavállalóinak.
- A cafeteria vonatkozásában a jogszabályi környezet változásának jelenlegi folyamatában az elsődleges szempont, hogy a jelenleg biztosított nettó érték – a lehetőségek maximális kihasználásával – megőrzésre kerüljön.
- A tulajdonos hangulatjavító intézkedésként biztosítson az RCH munkavállalói és igényjogosult hozzátartozói számára minden évben egy ingyenes vasúti utazási kedvezményt az ÖBB vonalain.
- A középtávú megállapodásból kiindulva, az összeg fokozatos növelésével meg kell teremteni a TMR-ben nem érintettek számára a 13. havi alapbér kifizetésének alapjait.
- A KSZ valamennyi fix összegű tételének a bérfejlesztés mértékével megegyező megemelésére van szükség.
- A havi munkaidőkeret mértékét mindenkire egységesen 1 hónapban kell rögzíteni, határozatlan időre.
- Amennyiben a Cargo-Évek programok működtetésére nincsen szándék, akkor a Kollektív Szerződés egyes pontjaira vonatkozó, 2018. december 31-ig szóló korlátozásokat azonnal meg kell szüntetni.
- A munkába járás költségtérítésének összegét a jogszabályban szereplő 15 Ft/km mértékre kell felemelni.
A mai egyeztetésen a munkáltató 4%-os bértömeg növelési ajánlattal állt elő. Véleményük szerint az eddigi megállapodások alapján ezt vállalták, és a körülmények közepette erre van lehetőség.
A Vasutasok Szakszervezete véleménye, hogy az ajánlat nagyon messze van attól, amit a munkavállalók várnak és ami elvárást tükröz az általunk átadott javaslat.
Következő forduló csak akkor várható, ha a munkáltató jelentősebb elmozdulásra lesz képes.
A Vasutasok Szakszervezetének részletes javaslatai ITT olvashatóak.
A VSZ RCH Hírnök nyomtatható verziója ITT elérhető.
fotó: RCH