Megérkezett Európába az első árufuvarozásra optimalizált villamos–hibrid mozdony, amelyet a kínai CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd. (CRRC ZELC) vállalat a Rail Cargo Hungariának a cég igényei szerint fejlesztett ki. A következő hónapokban a szakemberek ellenőrzik, hogy a jármű teljesíti-e az elvárásokat, valamint elvégzik az engedélyekhez szükséges vizsgálatokat és futópróbákat. Ez lesz az első kínai mozdony az Európai Unió vasúthálózatán, amely típusengedélyt kaphat.
A tesztek sikeres lezárását követően Európában a Rail Cargo Hungaria használ majd először nulla emissziós, gazdaságosan üzemeltethető nagyteljesítményű vonali és tolatómozdonyokat a vasúti árufuvarozási ágazatban. A járművek technológiája lehetővé teszi, hogy a felsővezeték nélküli szakaszokon kondenzátorokhoz hasonlítható egységek, úgynevezett szuperkapacitások biztosítsák az energiát a továbbhaladáshoz. A mozdonyok ezeket az energiatárolókat felsővezetékről – állóhelyzetben, vagy útközben is –, illetve töltőpontokon is feltölthetik.
A villamos–hibrid mozdony felsővezeték nélkül is közlekedhet, az új technológiának köszönhetően az RCH-nak ilyen esetekben nem kell majd költséges vasúttechnológiai művelettel dízelre cserélni az energiaellátás nélkül maradt villamos mozdonyt. Megoldást nyújt majd az iparvágányok esetében is, ahol általában nem áll rendelkezésre felsővezeték. Itt a tolatást jelenleg dízelmozdonyok végzik, de a Rail Cargo Hungaria által rendelt hibrid gépek ezeket a feladatokat gazdaságosan és tisztán végzik majd el.
A most tesztelt környezetbarát villamos–hibrid mozdony a tervek szerint legalább tíz kilométert képes megtenni vízszintes pályán önerőből, felsővezeték nélküli szakaszon. Ez a képesség meghaladja azt a teljesítményt, amelyet jelenleg az utolsó mérföld, a Last Mile megtételére a nemzetközi gyakorlatban elvárnak.
Az első leszállított jármű Brémába érkezett meg, a statikus és a dinamikus tesztjeit az észak-rajna–vesztfáliai Minden műszaki laboratóriumában, a futás- és fékpróbákat a német szövetségi vasút tesztpályaszakaszán tartják A várhatóan május végéig tartó vizsgálatokat követően a stressz-teszteket nyílt vasúti hálózaton hajtják majd végre.
A dinamikus próbák során a mozdonynak legalább 500 kilométerre kell elvontatnia egy 300 tonnás szerelvényt, a stressz-tesztek esetén pedig az előírt futásteljesítmény 1570 kilométer. A jármű vizsgálata a tervek szerint 1750 üzemórát tesz ki. A típusengedély megszerzéséhez szükséges munka összetettségét növeli, hogy miközben kínai mozdonnyal kapcsolatban nincs uniós műszaki tapasztalat, a nemrég életbe lépett 4. vasúti csomag előírásainak értelmezésében sincsenek még precedensek.
A Rail Cargo Hungaria 2019 októberében írt alá megállapodást a CRRC ZELC vállalattal arról, hogy harminchat hónapon belül kifejleszti az árufuvarozási tevékenységet kiszolgáló villamos–hibrid üzemű, nulla emissziós tolató- és nagyteljesítményű vonali mozdonyokat, elkészít két-két járművet, majd a vonatkozó magyar és nemzetközi engedélyekkel együtt átadja azokat a magyar árufuvarozó társaságnak. Az RCH a megállapodás értelmében négy éves időtartamra bérbe veszi a járműveket. Amennyiben a hibrid mozdonyok az elvárt teljesítmény szerint fognak működni, az RCH élhet további bérlési, vagy akár vásárlási opció lehívásának lehetőségével, illetve kedvező feltételekkel rendelhet további húsz mozdonyt mindkét típusból.
A tolatómozdonyokkal az RCH Magyarországon lát majd el feladatokat, a vonali mozdonyok tervezett felhasználási területe Magyarországon kívül Horvátország, Szerbia, Románia, Macedónia, Görögország, valamint Bulgária.
forrás: iho.hu