2018. 07. 22. 18:42

Hogyan tovább RCH?

Kényszerpályára került az RCH. Legalábbis, ami a létszámhelyzetet, s a megoldást illeti, mindenképpen. Hogyan tovább?

Annak ellenére, hogy már legalább másfél évvel ezelőtt szóltunk: nemcsak Ferencvárosban kell különféle intézkedéssel, például plusz pénzzel visszatartani az elmenni készülő embereket, hanem az egész hálózaton, így természetesen TÜK Nyugaton is, hiszen ott már a „fradis” intézkedéskor is érezhetően egyre súlyosabb volt az elvándorlás miatti létszámhiány. A cégvezetés most, új munkavállalók tömeges jelentkezése híján a saját ötlettartalékaihoz nyúlva próbálja menteni a – remélhetőleg még – menthetőt. Most ismét az egyre csak fogyó kocsivizsgálókat igyekszik maradásra bírni úgy, hogy a szakszervezet egyik legnagyobb vívmányát, a 7,4 órás munkaidőt 8 órára emelné augusztustól. Az ajánlat egyik része szerint egy megállapodás mentén minden kocsivizsgálót érintene a határozatlan időre szóló változás és ezzel párhuzamosan a 8,1 százalékos bérfejlesztés. Amennyiben ezt nem támogatják a szakszervezetek, akkor pedig a KSZ-ben foglalt 15 százalékos béremeléssel, határozott – 2019 végéig terjedő – ideig, egyes TÜK Nyugatot érintő szolgálati helyek kocsivizsgálóinál vezetné be a munkáltató a 8 órát.

A Vasutasok Szakszervezete a változást tartalmazó munkáltatói dokumentumokkal kapcsolatban kialakította az álláspontját: az ajánlatban szereplő feltételek mellett nem köt kollektív erejű megállapodást.

Az egyes munkaköri csoportokban és szolgálati helyeken a hatályos napi teljes munkaidőtől hosszabb (napi 8,0 óra) teljes munkaidő bevezetésére a KSZ 22.§ (2) alapján tervezett intézkedést – bár csupán tűzoltásnak tekintjük – az adott foglalkoztatási helyzetben tudomásul vesszük.

A VSZ számára fontos az RCH Zrt. fenntarthatósága, működésének biztonsága, annak érdekében, hogy a munkavállalók – tagjaink – számára kiszámítható jövőt, és jövedelmet tudjon nyújtani. Mindehhez most már nemcsak az üzletek megszerzése, hanem egyre inkább a munkavállalók megtartása érdekében tett erőfeszítések is szükségesek. Sajnos ez utóbbiakra az elmúlt több mint egy évben sem talált megfelelő megoldást a munkáltató, amit az elvándorlás – elsősorban TÜK Nyugaton tapasztalt mértéke – egyre elkeserítőbb módon tükröz.

Tavaly azt gondolta a munkáltató, hogy elég lesz Ferencvárosban kiemelt béreket adni a kocsivizsgálóknak, mi pedig azt mondtuk, hogy az, amitől a munkáltató tartott Ferencvárosban, az akkori intézkedés hatására máshol fog bekövetkezni. Sajnos igazunk lett.

A mostani javaslatok egyike sem fog átfogó megoldást eredményezni. Az egyik területen megkezdődött elvándorlás terjedni fog tovább, hálózat szerte, a munkáltató pedig csak az események után kullog.

A javasolt megoldások csak egyszeri, adott pillanatban jelentkező hatást produkálnak, de nem lesznek hosszú távú pozitív hatással a foglalkoztatásra. Leszögezhetjük: a munkaidő növelése semmilyen körülmények között nem tesz vonzóvá, vonzóbbá egy munkahelyet. Éppen ezért a Vasutasok Szakszervezete által kiemelkedő vívmánynak tekintett 7,4 órás munkaidő határozott időre szóló megnövelésével párhuzamosan, azonnal meg kell kezdeni a tárgyalásokat a KSZ-ben rögzített munkaidő mielőbbi – a javaslatban szereplő időtartam előtti – visszaállításáról, valamint a munkavállalók megtartására és újfelvételesek bevonzására szóló konkrét intézkedésekről.

Tudjuk, hogy nem egyszerű. Nehéz helyzetben van a munkáltató és a szakszervezet egyaránt. Mi nem engedjük el végleg a 7,4-es munkaidőt, hiszen ez a legnagyobb eredményeink egyike – amit reméljük nem kell megmagyarázni az érintetteknek –, ugyanakkor tudjuk, hogy az emberhiány akár katasztrofális állapotokhoz vezethet. Tenni kell valamit. Ezt mindenki tudja. A VSZ-nél különösen jól tudjuk. Tudtuk már tavaly is, amikor a cégvezetés egy szűk körben extra „hűségpénzzel” tartotta vissza az embereket, akiket jobb fizetésért csábítottak más cégek. Ott – mármint Ferencvárosban – akkor átmenetileg megállt az elvándorlás, de a többi területen nem csökkent, csak az elmúlt másfél év alatt 51 munkavállaló, zömében kocsivizsgáló hagyta el az RCH-t. Hiába mondtuk: a „fradiéhoz” hasonló ösztönző rendszer kell mindenhol az elvándorlás megállításához és az általános elégedetlenség megszüntetéséhez.

Az ajánlat

A Kollektív Szerződés módosításával valamennyi kocsivizsgálónak határozatlan időre 8 órás munkaidő a munkabér 8,1 százalékos emelésével, valamint 20 ezer forint telephelyi pótlék egyes kiemelt kirendeltségeken a munkaszerződésük szerint kocsivizsgáló, vagy árukezelő kocsivizsgáló munkakörben foglalkoztatott munkavállalók részére átmeneti időre, 2019. december 31-ig.

A telephelyi pótlék bevezetésében érintett kiemelt kirendeltségek és szolgálati helyek Celldömölk, Dunaújváros, Gyékényes, Győr, Székesfehérvár, valamint a BP. Ferencváros kirendeltséghez tartozó Budapest Ferencváros, Soroksár-Terminál, valamint Bp.-Kelenföld.

Szakszervezetünk ezt nem támogatja, így az alternatív javaslat szerint a munkáltató a KSZ 22. § 2. szakaszát alkalmazva határozott időre, az ott leírtak szerinti 15 százalékos béremeléssel növeli a kocsivizsgálók munkaidejét 8 órára Celldömölk, Dunaújváros, Gyékényes, Győr, Székesfehérvár kirendeltségeken 2018. augusztus 1-től.

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.