Ezzel úgy tűnik, mintha a munkáltató, vagy a szakterület vezetője beletörődne a teljesítmények csökkenésébe és mindezt egy megállíthatatlan, sőt megállítást és megfordítást nem is igénylő szükséges és elkerülhetetlen folyamatnak tudná be.
Szeretnénk, ha mindez nem így lenne, és inkább azon dolgoznának az illetékesek, hogy ez a folyamat megforduljon. Ugyanis, ha ez nem így lesz, akkor – de már most is – felmerül a kérdés, hogy az dokumentumban foglalt folyamat egyik vezérlő elveként megfogalmazott teljesítmény csökkenés a rendelés és a vonatkezelés területeken kívül még mely területekre lesz – van – valamilyen negatív hatással. Egyszóval elfogadhatatlan, hogy az egész vállalatot érintő változások csak egy szűkebb tevékenységi kör tekintetében okozzanak hatásokat.
Régi probléma és a Vasutasok Szakszervezete részéről folyamatos felvetés, hogy a szerviz centerek esetében a hatékonyság mérésére kitalált mutató, azaz a kezelt fuvarlevelek darabszáma a jelenlegi formájában nem eredményez objektív értékelést. Sokszor elmondtuk, hogy nagyon eltérő az egyes fuvarlevelek munkaidő igénye, amely miatt egy megfelelő súlyozási módszert mindenképpen ki kellene dolgozni.
Az használt mérőszám alkalmatlanságának bemutatására csupán két szélsőséges példát említünk meg:
- Korábban 16 kocsis vonat, 16 fuvarlevéllel közlekedett, majd a fuvaroztatóval megállapodás született az egyfuvarleveles továbbításra. Ki gondolja azt, hogy ezzel a konkrét feladat a tizenhatodára csökkent? Pedig a mérőszám – és az azt üdvözítőnek tartók – szerint igen!
- Záhonyban az SZMGSZ fuvarlevéllel érkező kocsik közül sokat eredeti fuvarlevéllel továbbítanak, ezért a rendszer csak 0,2-es súllyal veszi azokat figyelembe, miközben minden adatával a határon teljesen újként hozzák létre az efb@-ben, valamint az útközbeni kezelését is Eperjeskén, illetve Záhonyban végzik el az átrakást követően. Mindezek ellenére a jelenlegi hatékonyságmutatóban hívők a duplikálás vádjával illetik a probléma felvetőket.
Az értékelési „rendszer” legnagyobb hiányossága pedig az, hogy a fuvarlevél rögzítési feladatokon kívüli rengeteg tevékenységet – más dokumentumokban egy teljes oldalon felsorolva! – egyszerűen nem veszi figyelembe. Ez a magatartás teljes mértékben sérti a tevékenységet odaadással, szakmai hozzáértéssel végző munkatársakat és ezzel értékteleníti el ezt a típusú hozzáadott munkát.
Sajnos ismételten meg kell állapítanunk, hogy a munkáltatónak nem sikerült betartania a Középtávú megállapodásban foglaltakat. Ugyanis tudomásunk szerint például Győrben már február 1-től megvalósult az előterjesztésben előrevetített módosítási elképzelés, így előzetes tájékoztatásról aligha beszélhetünk. Ez is mutatja egyébként, hogy a lépések nem igazi stratégia mentén, hanem kényszerpályán, egy szűkülő spirál mentén történnek ellentétben az általunk szükségesnek tartott fenntarthatóság és létszám utánpótlás helyett.
A témában mindenképpen egyeztetést tartunk szükségesnek, amelyet a KÜT Kereskedelmi Szakbizottságával együttesen is el tudunk fogadni.