A tárgyalás első részében Matthӓ úr tájékoztatást adott a Holding és azon belül az RCG, RCA, RCH elmúlt évi eredményeiről. Megemlítette, hogy Magyarországon nehéz éve volt mind az RCH-nak, mind TSH-nak. A jövő fő feladata, hogy az RCH számára jövedelmező fuvarokat szerezzenek. Tudják, hogy nagy piaci nyomás nehezedik ránk. Mindezek tükrében köszönetét fejezte ki a magyar munkavállalók munkájáért. Megemlítette, hogy 10 éve történt meg a privatizáció. Ezzel kapcsolatban elmondta, hogy Budapest továbbra is fontos az ÖBB számára. Mindenképpen tervezik a magyar államhoz közelítést, napirenden van a magyar szerepvállalás az RCH-ban. Matthӓ út kijelentette, hogy közösen vagyunk erősek a piacon.
A vezérigazgató elemezte az osztrák és a magyar egyeskocsi forgalom működését is. Míg Ausztriában teljesen támogatják, addig Magyarországon ez nem így történik, amelyen változtatni szükséges és ebben is szeretnének tárgyalásokat kezdeményezni a magyar kormánnyal.
Ezt követően a tájékoztattuk az ÖBB vezetőket az RCH-nál megvalósult bérfejlesztésről. Elmondtuk, hogy egy folyamat megindulásának és alapvetően szükségesnek tekintjük a tavaly kötött megállapodást annak érdekében, hogy a vállalat működőképes maradjon a foglalkoztatás szempontjából. Matthӓ úr egyetértett a bérfejlesztés mértékével.
Az elmúlt 10 évben a privatizáció és a vállalat sikere érdekében magyar oldalon is nagy áldozatokat hoztunk. Azt kértük, hogy a cég értéke és termelőképessége kapcsán állítsák vissza azt a leányvállalati kört, amellyel a privatizációkor rendelkezett az RCH, ezzel is segítve, felkeltve a magyar állam érdeklődését.
Az idei várható, előttünk álló nehézségekről is adtunk tájékoztatást. A vágányzárak – különösen a 40a teljes vágányzár – és a villamos-energia árak emelése okoz nagy kihívást a vállalat számára.
Matthӓ úr elmondta, hogy az új osztrák miniszter is megerősítette, hogy az osztrák vasút európai dobogós helyét ezen belül az árufuvarozás második helyét szeretné megőrizni. Beszámolt arról, hogy az ÖBB Felügyelő Bizottság élére régi ismerősünket Arnold Schiefert (korábbi RCH CFO) fogják kinevezni és örül annak, hogy vasúthoz értő FB elnök kerül a testület élére.
Kértük a vezérigazgatót, hogy az RCA-nál bevezetni tervezett új szervezeti felépítéssel kapcsolatos tapasztalatokat tárgyaljuk a magyarországi bevezetés előtt, aki válaszul elmondta, hogy ez másképpen nem is lehetséges.
Az osztrák vezetők elmondták, hogy ugyanazokkal a gondokkal küzdenek a munkaerőhiány vonatkozásában, mint mi. Ausztriában is megszűnt az iskola rendszerű vasúti szakember képzés, amelyet most indítanak újra. Az életkori problémák is hasonlóak. A pálya vonzóbbá tételén dolgoznak, amely kapcsán szóba került a vállalati üdülők jobb kihasználtságára törekvés is. Itt jeleztük, hogy az Ausztriára kiterjesztett ingyenes vasúti utazási kedvezmény segítene ezen, és általában az ÖBB iránti elköteleződésen is. A válasz szerint Ausztriában is probléma a menetkedvezmény kérdése. Az osztrák kollégák számára ez nem ingyenes, évente 700 eurót fizetnek a „családi arcképes igazolványért” és még 400 eurót a munkába járás lehetőségéért.
A tartalmas és hasznos találkozó után Norbert Rothbart RCA KÜT elnökkel találkoztunk és kölcsönösen tájékoztattuk egymást, valamint értékeltük az elmúlt hónapok tapasztalatait. A kollégák elmondták, hogy az új szervezeti mátrix szerinti működés az év közepén indul ténylegesen. Az osztrák teljesítmények közel felét a fa forgalom teszi ki, amely egyeskocsi forgalom formájában valósul meg és amelyet teljes mértékben támogat az osztrák állam.
Megtudtuk, hogy az új kormány csorbítani kívánja a szakszervezeti jogokat és a kamarai tagdíj csökkentését tervezi, valamint nyugdíjkorhatár emelés következik, amellyel összefüggésben az ÖBB-nél eddig működött időskori részmunkaidős foglalkoztatást is felfüggesztették.