Sokszor hallottuk: a járvány után semmi nem lesz olyan, mint előtte volt. Az RCH-nál beigazolódott, hogy ez mennyire igaz. A munkáltató ugyanis olyan határtechnológia-módosítást tervez, amelyet a szakszervezet a társaság jövőjére nézve veszélyesnek sőt, egyértelműen hazardírozásnak tart. A vállalatnál működő szakszervezetek ezért felszólították a cégvezetést, vonja vissza a döntését.
A Rail Cargo Hungaria vezetése májusban tájékoztatta a szakszervezeteket, hogy gazdaságos tevékenysége megteremtése érdekében restrukturálási (újrarendezési) projektet indított. Az indoklás szerint az időközben Optimum névre keresztelt programot azért kellett elindítani, mert a koronavírus okozta gazdasági visszaesés felgyorsította az amúgy is negatív folyamatokat. A racionalizálás tehát a vállalat további eredményes működtetése szempontjából elengedhetetlen – legalábbis az indoklás szerint.
A projekt egyik elemének indításához 2020. március 26. éjszakája adta meg a kezdőlökést. Az országos tisztifőorvos határozata ezen az éjszakán zárta le „hermetikusan” az ország határait, így a külföldi üzemváltó állomásokon dolgozók sem tudták elérni a szolgálati helyeket és a vonatok sem lépték át a határokat. Az akkor kialakult helyzetet hamar sikerült korrigálni, de az ilyen szituációk jövőbeli előfordulásának réme arra ösztökélte az igazgatóság elnökét, hogy átalakíttassa a határforgalmi technológiákat és folyamatokat, s ezzel egyértelműen visszavonultassa az RCH-t a külföldi üzemváltó állomásokról.
A megfogalmazott cél persze érthető: „Stratégiai érdekünk és célunk olyan mechanizmus kidolgozása, amely biztosítja a gördülékeny vonattovábbítást abban az esetben is, ha hatósági korlátozások miatt nem lehet szolgálatba állni a szomszédos ország üzemváltó állomásain, illetve, ha a partner társaságok munkavállalói nem léphetik át a magyar határt a magyarországi üzemváltó állomáson történő munkavégzés céljából.”
A megoldást azonban nem fogadják el a vállalatnál működő szakszervezetek. A tervezett intézkedésekről határozottan állítjuk: egy rosszul előkészített és később beigazolódó rossz lépésből nem lesz meg a visszarendeződésnek még csak a lehetősége sem, és ez végső soron – ismét – forgalomvesztéshez fog vezetni a határokon. Ha egyszer kihúzzuk a lábunkat az adott állomásról, akkor már esélyünk sem lesz oda visszamenni. Ráadásul lehet, hogy nem is lesz kivel visszamenni. Elképzelhető ugyanis, hogy az érintett kollégák közül sokan a munkahelyük megtartása érdekében sem fogják vállalni a munkaszerződésük módosítását, holott a munkáltató szándéka egyértelműen a továbbfoglalkoztatás. Annak ellenére, hogy a komoly szakmai tudás elvesztése nem lehet célja a vállalatnak, a munkáltató nyitott arra, hogy megegyezéses körülmények között váljon meg azoktól, akik nem vállalják az új feladatot.
Az elmúlt hetekben a témában történt egyeztetéseket követően sem változott meg az RCH-nál képviselettel rendelkező szakszervezetek álláspontja. A munkáltató tervezett intézkedését egyöntetűen elutasítjuk, mert azt a társaság jövőjét tekintve veszélyesnek, hazardírozásnak tartjuk.
Mindezek miatt felszólítottuk a munkáltatót, hogy a konfliktus elmélyülésének elkerülése érdekében vonja vissza a határtechnológia-módosításáról szóló döntését.
Cégvezetésnek írt levél itt olvasható.
kép forrása: RCH