Szakszervezetünk tudomására jutott, hogy a Munkáltató az Építési és Közlekedési Minisztérium Vasút Igazgatási Szerve által, a MÁV-Start Zrt.-re az utastájékoztatás nem megfelelőssége miatt kiszabott, utasjogi felügyeleti bírságot kártérítésként részben az érintett utazószemélyzetre kívánja hárítani, amely mellé még munkáltatói eljárást is indítani kíván ellenük.
Azt az értesülést kaptuk, hogy ez a rendelkezés valamennyi munkáltató jogkörgyakorló részére egységesen lett kiadva a hátrányos jogkövetkezményekre és a kártérítés mértékére vonatkozóan.
Álláspontunk szerint ez a rendelkezés méltánytalan a munkavállalókkal szemben, hiszen tudjuk, hogy az emeltszintű szolgáltatást nyújtó és feláras vonatok tekintetében a fedélzeti utastájékoztatás műszaki feltételei alig teljesülnek. Gyakran eleve olyan szerelvényösszeállításban közlekednek ezek a vonatok, amelyek nem felelnek meg az utasjogi rendeletnek: nincs kiépítve bennük a hangos utastájékoztatás, vagy inkompatibilisek a többi járművel, ezért a hangosítás nem minden kocsin megy keresztül. A hibákról sok esetben nem is tud meggyőződni az utazószemélyzet, mivel gyakran egyedül teljesítenek szolgálatot, egyidőben pedig valamennyi kocsiban a működőképességet nem tudják folyamatosan ellenőrizni.
Nem várható el ilyen feltételek mellett, hogy a kollégák minden esetben eleget tudjanak tenni az EU 2021/782 -es számú utasjogi rendeletében, és a Személyszállítási Üzletszabályzat II. fejezet 8.2.4 (c pontjában foglalt utastájékoztatási kötelezettségüknek.
A leírtak alapján kérjük, hogy a munkáltatói jogkörgyakorlók felé kiadott rendelkezést vonják vissza, a munkavállalók felé részkártérítést és hátrányos jogkövetkezményt ne alkalmazzanak!
Amennyiben tisztelt munkáltató nem ért egyet az érvelésünkkel, úgy a Vasutasok Szakszervezete az Mt. 233§ (1) bekezdés b) pontja szerint az Mt. 272.§ (5) bekezdés alapján konzultációt kezdeményez.
Vasutasok Szakszervezete
borítókép forrása: regionalbahn.hu