A tervezet átadását megelőző tájékoztatón a munkáltató azoknak az eseteknek a megoldási szándékára hivatkozott, amikor azért kell lemondani vonatot, mert a vezető jegyvizsgáló nem jelentkezett szolgálatra.
A munkáltató által felvetett problémát valóban kezelni kell, de nem ilyen tartalmú és formájú utasítással. Szakszervezetünk az ilyen esetek kezelésére többször tett már javaslatokat, amiket a munkáltató nem fogadott el. Megoldásként sokszor elmondtuk, a személyzeti fordulók készítését vissza kell adni az igazgatóságok hatáskörébe, az első vonattól tartalék személyzetet kell biztosítani, valamint, hogy a vonatkísérők jelentkezési ideje ne essen 0 – 5 óra közé. Javaslataink bevezetésével szinte nullára lehetne csökkenteni a személyzethiány miatti vonat lemondást. Kérdés, hogy a munkáltató miért nem tesz még kísérletet sem a javaslatok bevezetésére.
Lehet, hogy más itt a cél?
Valójában az utasítástervezet burkoltan a vezető jegyvizsgálói munkakör fokozatos megszüntetésének irányába mutat: ahogy a járműpark modernizálódik, úgy lehet a vezető jegyvizsgáló nélkül közlekedtetni a személyszállító vonatokat. A vezető jegyvizsgálók után pedig a jegyvizsgálók következnek… Tehát ez a tervezet a munkakörök leértékelése felé megtett első lépés.
Megítélésünk szerint az utasítás bevezetéséhez szükséges a kollektív szerződés módosítása. Reméljük nem lesz olyan szakszervezet, amelyik partnere lenne a munkáltatónak ebben. Nem volt olyan rég – mi még emlékszünk rá – amikor akadtak, akik célul tűzték ki, hogy a vonatkísérő személyzetnek ne kelljen forgalmi tevékenységet végezni. Szakszervezetünk akkor is tiltakozott ellene, mert világosan láttuk, hogy a feladat csökkentésnek negatív következményei lesznek.
A tervezet a fentieken túl számtalan további kérdést vet fel. Csak példaként, a teljesség igénye nélkül:
- A Forgalmi utasítás vonatközlekedésre vonatkozó pontjainak betartása.
- Kérdéses a KSZ 9. melléklet és az utasítás tervezet kapcsolata.
- A sokszor emlegetett szolgáltatói magatartás kérdése például a fogyatékossággal élők utazása során.
- A szolgáltatást igénybe vevő fizető utasok jogos érdeke, hogy helyben a vonaton legyen szakmailag felkészült, szükség esetén segítő vonatkísérő személyzet. Ennek hiányában a legkisebb probléma esetén - ha nincs kihez fordulni – könnyen pánik törhet ki a közlekedő vonaton.
Lehetne még sorolni a munkáltató elképzelésének negatív hatásait, de inkább bízunk benne, hogy az „ötletgazda” felül tudja bírálni önmagát és visszavonja ezt az írásművet.
A tervezettel kapcsolatos véleményünket a munkáltatónak megküldött levél tartalmazza.
A Végrehajtási Utasítás ilyen tartalomban és formában történő bevezetését a Vasutasok Szakszervezete nem támogatja!
Az utasítás tervezetről tartalma miatt még konzultációt sem érdemes tartani, viszont a hivatkozott probléma kezeléséről bármikor készek vagyunk egyeztetni.
Szakszervezetünk a jogszabályi keretek között mindent megtesz, hogy az utasítás ilyen tartalomban és formában ne kerüljön bevezetésre.
Letölthető dokumentum: