A MÁV-START-ra kiszabott minisztériumi bírságok indoklásai rámutattak arra, hogy az ÉKM Vasútigazgatási Szerve által elvártak, és a vállalat belső szabályozása nem mindig fedi egymást. Fontosnak tartottuk a fedélzeti utastájékoztatást végző kollégák védelme érdekében, hogy a kiadott utasítások konkrétan írják le az eltérő helyzetekben alkalmazandó gyakorlati végrehajtási módokat. Ennek érdekében tartottunk konzultációt 2024.11.12-én, melyre konkrét szövegszerű javaslatokkal érkeztünk, amit előzetesen át is küldtünk a Marketing és utastájékoztatás, Működésfelügyelet, Járműbiztosítás és mérnökség szervezetei számára.
A javaslatban megfogalmaztuk például, hogy mikor, milyen módon és milyen információs tartalommal kell az utasok részére tájékoztatást adni, ha bármely okból nincs, vagy nem működik az adott kocsiban, vonatrészben élőszavas tájékoztatásra alkalmas technikai eszköz. Kívánatos lenne, hogy a feláras vonatokban közlekedő kocsik mindegyike megfeleljen a korszerű, gépi hangos és vizuális utastájékoztatás feltételeinek, de aki ismeri a cég járműállományát jól tudja, hogy ettől még nagyon messze vagyunk. Ezért a személyes utastájékoztatás sajnos megszokott eseménynek mondható.
Nem vitattuk, hogy az információ nyújtás kiemelten fontos utasjogi szempontból, és az utazószemélyzetnek kötelessége ezt a tőle elvárható módon meg is tenni. Azt azonban a jegyvizsgálónak is tudnia kell, pontosan mit is várnak el tőle, és azt a gyakorlatban hogyan hajtsa végre, hogy később a szabályozatlanság következményeként ne legyen vizsgálat tárgya a munkája.
Azt is kifejtettük, hogy a munkavégzést szabályozó utasítások nincsenek összhangban e téren, fontos lenne, hogy ezek a szabályok egymással ne legyenek ellentmondásban. Ismertettük a járműkarbantartási oldalon keletkezett tapasztalatokat is.
A munkáltató a beadványunkkal kapcsolatban elmondta, hogy értékeli a javaslatainkat, de a közeljövőben várható az integráció miatt egy jogszabály módosulás, amely miatt az általunk is megnevezett utasításokat is módosítani kell majd. Az átfutási idők miatt ezért azt kéri, hogy várjuk meg ezt a változást, és utána a szabályváltozás tartalmának ismeretében térjünk vissza a témára. Azt a munkáltató sem vitatta, hogy felvetéseink jogosak, az elvárásoknak a napi gyakorlatban jelentkező műszaki nehézségek miatt nagyon nehéz megfelelni. Kérte, hogy valamennyi ilyen problémáról készüljön hibajegy és eseményjelentő lap, legyen mindig visszacsatolás. Azt a javaslatunkat, hogy ne csak nyáron, hanem az év többi részében legalább hétvégén legyenek diák kisegítők, nem tartanák rossznak, de ennek részben financiális, részben munkaerő-hiány okozta akadályai vannak.
Reméljük ezzel a lépéssel is közelebb kerültünk ahhoz, hogy kevesebb legyen a kiszabott bírságok, - így az utazószemélyzetre áthárított kártérítések – összege is. Amennyiben ismertté válik a jogszabályi környezet megváltozása, újabb egyeztetést fogunk kezdeményezni