Hosszú évekkel ezelőtt, egészen pontosan még 2017-ben szakmai konzultációt kezdeményezett a Vasutasok Szakszervezete Gépészeti Intéző Bizottsága az akkori MÁV-Startos vezetéssel arról, hogy a Budapest JBI-hez tartozó Istvántelek és Ferencváros telephelyeken akkor már bevezetett járműszerelő III.-IV. munkakörök szerinti – kvóta – besorolását terjesszék ki a MÁV-START Zrt. összes JBI területére.
A részletes, alaposan kidolgozott szakmai érvek meggyőzték a MÁV-START Zrt. akkori vezérigazgatóját és HR vezetését, így a JBI járműszerelői összlétszámának 15, a Járműszerelő III, összlétszámának 8, a Járműszerelő IV, míg az általános karbantartók összlétszámának 15 százalékát ezekbe – a kvótarendszer szerint működő – munkakörökbe sorolták be.
Természetesen a munkáltató konkrét feltételekhez kötötte a kvótarendszer kiterjesztését: azokon a helyeken engedélyezte, ahol az alaptevékenységeken felül beruházási, felújítási, V3, V4, B-jelű, klíma átalakítási, ETC 4, baleseti javítási, víz ellenállási feladatokat is végeznek.
Szakszervezetünk a kvóták további bővítését kérte, de a lehetőséget az idei első feléig nem sikerült elbírálni. Kitartásunk és szakmai erőfeszítésünk azonban végül meghozta a várt eredményt, és ez év július 1-től újabb emelésben sikerült megállapodni a munkáltatóval, s végül a JBI általános karbantartó munkakörben alkalmazott új létszámkvótát vezérigazgatói utasításban is rögzítették. Az érintettek előtt nem ismeretlen, de talán sokan nem tudják, hogy ez a létszámkvóta biztosítja a kollégák anyagi előmenetelét, a speciális szaktudásuk elismerését. A Vasutasok Szakszervezetének kezdeményezésére a kvótákat az alábbiak szerint emelték:
- Járműszerelő III. munkakörben 15-ről 18%-ra
- Járműszerelő IV. munkakörben 8-ról 10%-ra
- Általános karbantartó III. munkakörben 15-ről 22%-ra
A diszpécseri munkáért pótlék jár
Évek óta problémát okozott az is, hogy Záhony Mozdonyjavító műhelyben a diszpécser munkakört megszüntették, de a tevékenység egy része megmaradt, amit a járműszerelők láttak el.
Tagjaink érdekeit szem előtt tartva először helyi, majd legfelsőbb szinten kérte a Vasutasok Szakszervezete a diszpécseri munka díjazását!
Ahogy a járműszererői kvóták esetében is, a VSZ Gépészeti Szakma kitartó munkája ismét meghozta az eredményt, megszületett a kedvező munkáltatói döntés: augusztus elsejétől JBI Debrecen Záhony KM Diszpécser szolgálatot ellátó négy járműszerelő havi 20 000 forint bérpótlékra jogosult. Természetesen a helyettesítők is jogosultak a pótlékra, a helyettesítés idejére.
Az elért, valóban jelentős sikerek ellenére sem dől hátra szakszervezetünk, szakmai képviseletünk. Célunk a kvótarendszer folyamatos felülvizsgálata, emelése, további felvetéseink érvényesítése, munkavállalóink elismerése.