A szakszervezetek azonnali, illetve jövőbeni intézkedések megtételét követelték a munkáltatótól, hangsúlyozva, hogy az eddig tett munkáltatói „erőfeszítések” vajmi kevés eredménnyel bírtak.
A biztonsági igazgató tájékoztatását akár mellébeszélésként is értékelhetjük, hiszen ugyanezen tájékoztatást kaptuk tavaly is, ráadásul az elhangzott statisztika szerint a tavalyi évhez képest nőtt a támadások száma.
Megértjük, hogy a munkáltató nem tudja teljes mértékben és azonnal megszüntetni a jegyvizsgálókat ért verbális és fizikális zaklatásokat, azonban az elvárható és el is várjuk, hogy a tanakodást végre felváltsa az érdemi és hatékony cselekvés!
A munkáltató alapvető kötelezettsége az egészséges és biztonságos munkafeltételek biztosítása, ezért a hümmögés, sajnálkozás, a jogszabályi környezetre, társadalomra, akárkire való mutogatás nem válasz a felvetett problémára.
Azonnali intézkedésként a VSZ és VDSZSZ oldaláról elhangzott a kereskedelmi tevékenység felfüggesztésének lehetősége akkor, ha a jegyvizsgáló veszélyben érzi magát az adott utas által, a díjszabás haladéktalan felülvizsgálata és módosítása, valamint az ún. fertőzött területeken az utasok előszűrése.
További javaslatként felvetésre került egy „pánikgomb” applikáció telepítése, a test-, illetve szerelvény kamerák használata azzal, hogy a munkáltató járjon el a tulajdonos felé a jogszabályi környezetnek való megfelelés érdekében.
A VSZ kiemelte a kommunikáció fejlesztését, hogy ne csak a támadások kapjanak nagy sajtóvisszhangot, hanem a megszülető ítéletek is.
A szakszervezetek a témában folyamatos egyeztetést kértek, a következő alkalmat 7-10 napban határozták meg.
A Vasutasok Szakszervezetének KSZ módosító javaslata, hogy – a hathatós megoldás bevezetéséig – a munkáltató fizessen veszélyességi pótlékot a jegyvizsgálók számára, vegyes érzelmeket váltott ki a munkáltatóból és a társszakszervezetből.
Mint várható volt, a munkáltató kiforgatta a szakmai képviseletvezető szavait, és hangsúlyozva a többletjuttatás egyéb jövedelmi hatásait, úgy állította azt be, mintha a megoldási intézkedéseket pénzre szeretnék váltani.
Szakszervezetünk ezt a feltételezést határozottan visszautasította és hangsúlyoztuk, hogy ez a javaslat pusztán arra szerette volna felhívni a figyelmet, hogy a munkáltató tehetetlenségéből adódóan, ez a munkakör a jegyvizsgálók számára jelenleg veszélyes.
A jelenlévők végül megértették a mögöttes tartalmat, ugyanakkor az egyéb jogszabályi hatások miatt a kérdést egyelőre elnapolták.
Az egyéb felvetések körében kértük a munkáltatót, hogy vizsgálják meg a hétvégi járműkarbantartás miatt csökkentett kapacitás hátrányait, nevezetesen a klíma és friss levegő nélkül, vagy éppen a „fagyasztó” üzemmódban közlekedő IC vonatokat és intézkedjen a nyári kánikula előtti megoldásról! Emellett intézkedést kértünk a MÁV-os épületekben tapasztalható klímabekötési eljárások ügyében is, ugyanis rendre csak azoknál az irodáknál „fogy el a vezeték”, illetve akad probléma, amelyekben Startos munkavállalók dolgoznak.
A munkáltató megvizsgálja a felvetéseket.