Az első téma a „18-fokos szabály” volt.
Mint ahogyan arról korábban beszámoltunk, az amúgy is hűvös hangulatot néhány helyi vezető túlkapásai tették még elviselhetetlenebbé. Ezeket szakszervezetünk gyors közbenjárására sikerült még időben megállítani, de továbbra is kiemelten foglalkozunk a témával.
A fűtés korlátozásának nagy elszenvedői a személypénztárosok, mivel nekik a ruházati utasítás nem ír elő téli ruházatot. A Vasutasok Szakszervezete kezdeményezte, hogy a munkáltató a pénztárosok számára engedélyezze az arculathoz igazodó meleg civil ruházat viselését (pl: sötét pulóver). Javaslatunkra Dr. Kormányos László a következőket válaszolta: “Személypénztárosaink egészségének védelme fontos” ezért engedélyezik a meleg ruházat használatát a pénztári helyiségekben, valamint rendelkezés kerül kiadásra, melyet az ellenőrzést végzőknek figyelembe kell venni. Eltérni lehet a ruházatban, de az egységes arculat megmaradása is fontos.
TB-O alkalmazásának tapasztalatai kiemelten a 430-as sorozatú mozdonyoknál.
A munkáltató elmondta, hogy a 431. és 433-as sorozatú villanymozdonyokban ki van építve a rendszer /zöld hurok/ automata ajtó vezérlés, illetve a vezérlő kocsikban, míg a 432 sorozatnál nincs.
Ezért is lehet ingavonatként közlekedtetni a szerelvényeket, de a vontatott járműpark személykocsik, IC-kocsik nem mindegyike kompatibilis egymással, bár a terv az egymással működő rendszer elérése volt, de sajnos ez nem mindig valósult meg, ilyenkor a kézivezérlést alkalmazzák.
További feladatot jelent a vezérlést biztosító /UIC/ csatlakozók csatlakoztatása a vontató és vontatott járművek között, mivel a vontató járműveken nincs kialakítva olyan kapaszkodó, tipegő, ami a biztonságos munkavégzést elősegítenék, de a csatlakoztatást folyamatosan végzik a kocsivizsgálók, villamos fűtésszerelők, illetve a mozdonyvezetők.
IC+ járművek várható forgalomba állítása kapcsán a munkáltató szerint várhatóan még az idén 8 db IC+ elkészül a próba futásokra, engedélyezésekre vár.
A nyári forgalom kapcsán a sajtóban sok negatívum jelent meg. Hogyan értékeli ezt a munkáltató?
Sajnos a sajtó sokszor felturbózott cikkeket tesz közzé, probléma valós okait nem ismérvén negatív arculatot állít be a munkáltatóról, üzemeltetőről. Jelenleg a 2019-es pre-covid időszak mutatóit eléri az utastömeg és ez plusz bevételt is eredményezett. Főként a balatoni forgalom erősítette meg az évet. Viszont emellett kritikus helyzet is előállt ebben az időszakban: maga a mennyiség volt a fontosabb, tehát minél több utas elszállítása, nem a minőségi utaztatás. 100-as nagyságrendű kocsik várnak javításra, emellett pedig 50-es nagyságrendű azon vontatójárművek száma, amelyek, vagy alkatrészre vagy javításra várnak. Emellett a karbantartó helyzet is kiegyensúlyozatlan és elavult. Nagy volt az elégedetlenség az utasok részéről a nem kielégítő szolgáltatás miatt, mivel úgy nagy általánosságban nem vigasztalja őket, hogy többen tudnak utazni, ha a nyári körülmények között pl. légkondicionálatlan kocsikban kell ezt tenniük. Támogatásra lenne szükség az államtól, mielőtt a helyzet rosszabbodik.
Ami a rendelkezésre állást nehezítette a gépparkunk elöregedett, az alkatrészellátás, beszerzés nehézkes, a készleteink kimerülő félben vannak és az anyagi lehetőségeink is korlátozottak, de a helyzetet tudtuk kezelni. A rendelkezésre állást az előírtaknak megfelelően teljesítettük
Folyamatosak a karbantartások, átalakítások. Vonat lemondások ez miatt nem történtek.
A karbantartás nagyon alulfinanszírozott, új járművek nincsenek, vidéki motorvonatok, nagyobb teljesítményű dízelmozdonyok is hiányoznak. Remélhetően kb. 115 új mozdonyt tudnak rendelni. A háló-és fekvőhelyes kocsiknál is bőven akad még probléma, ami megoldásra vár, ha a nemzetközi forgalmat is szinten tartani, vagy fellendíteni szeretnék.
A Keleti műhelyben nem zökkenőmentes a mozdonyok napi vizsgáztatása.
Napi vizsgálat technológia és a létszám minden területen biztosított. A jelzett területen az esztergályos is járműszerelő és tudnia kell a technológiát még akkor is, ha nem napi szinten végzi a feladatot. Viszont ilyen esetben a dokumentálást szabályozni kell.
Bp. Keleti pályaudvaron a SZESZA Ügyeletes, illetve segédügyeletes feladatainak elvégzéséhez kevés 1+1 fő.
Bp. Déli, Bp Nyugati fejpályaudvarokon, Bp. Keletihez hasonlóan létrehozzák a segédügyeletesi munkakört. Átszervezték a feladatokat, a személyszállítási ügyeletesnek konkrét vonatokat kell ellenőriznie az utasok között a peronon. A segédügyeletes pedig az irodában tevékenykedik. A segédügyeletesi munkakör a 11-es MMK-ba fog tartozni, Bp. Keleti és Bp. Nyugati állomásokon négyes túrban Bp. Déli Nyújtott nappalos munkarendben fogják ellátni a feladatukat. November 1-től kerül bevezetésre a munkakör. Célja, hogy nagymértékben javuljon az utastájékoztatás. Leterhelésüket vizsgálni fogják.
2-es vonali VJV nélküli közlekedés tapasztalatai.
A munkáltató kijelentése szerint a vizsgáztatások hiány miatt egyenlőre több vonalon nem vezetik be.
Régen szorgalmazzuk a “Tartalékos vonali pénztáros munkakör” bevezetését. Mik ennek a lehetőségei?
A tervek szerint 2023. januárjában bevezetésre kerülhet, annak megakadályozására, hogy ne kelljen elbocsátani a pénztárosokat, a jegykiadó automaták telepítése miatt. A munkaerőt mindenképpen meg akarják tartani: felmérik, hogy ki fogja vállalni ezt a munkakört és ki nem. A Bp. Keleti pályaudvaron létrejövő Utascentrumhoz belső forrásból fognak embereket toborozni, kb. 45 főt, novemberben és decemberben.
Valós-e hogy a fedélzeti jegyellenőrök nem jelentkezhetnek jv/ vjv-nek?
A munkáltató válasza szerint, akinek van érettségije, az jelentkezhet.
Az országos közlekedésszervező megalakítása mely startos munkaköröket fogja érinteni?
Az Országos Közlekedésszervező meg fog alakulni, nagyban a BKK-hoz hasonlóan. Konkrétumok még nincsenek.