2013. 11. 14. 00:00

STG VÉT : TOVÁBBRA SINCS MEGEGYEZÉS

Az előzetesen egyeztetett ütemterv szerint, november 5-én folytatta ülését a MÁV-STG Érdekegyeztető Tanácsa, az integráció következtében szükségessé váló kollektív szerződés-módosítás tárgyában.

Napirend előtti felvetések:

  1. Hogyan készült fel a MÁV-START Zrt. a november elsejei hosszú, ünnepi hétvégére? A kérdés azért aktuális, mert pl. a Lőkösháza-Budapest-Keleti Pu. között közlekedő vonat 6 kocsival lett leközlekedtetve, aminek következtében a kb. 400 férőhelyen közel a duplája mennyiségű utas szorongott. Idős emberek és kisgyermekes szülők szorongtak a folyosókon, ami méltatlan ahhoz a szólamokhoz, amelyet a Start vezetése a kulturált és minőségi szolgáltatásokról hangoztat. Reméljük, ehhez hasonló eset nem fordul elő a téli ünnepek során.

 A munkáltató továbbítja a felvetést az illetékeseknek.

Az üzemeltetés részéről elhangzott még, hogy igyekeztek a kocsik kiállítását a lehető legjobb módon megszervezni, azonban nagyon sok jármű áll még és vár fővizsgára az elhúzódó karbantartási szerződéskötés miatt.

  1. Tájékoztatást kértünk arról, hogy a 100-as és 120-as vonalon hogyan zajlik a J-Projekt folyamata, ugyanis a változásokról sem a személypénztárosok, sem az utasok nem kapnak megfelelő információt. A munkáltató még nem adott hivatalos értesítést arról, hogy mely területeket érinti a jegyértékesítési folyamat felmondása, ezt kérjük minél hamarabb megtenni.
  2. Az utazói létszám helyzetéről is érdeklődtünk, valamint – újra – a Miskolc SZSZK területén zajló pénztárbezárási folyamatról is (felszabaduló munkaerő foglalkoztatása, helyzete).

 A humán igazgató válaszolt a kérdésekre:

Az utazói létszám tekintetében arról kaptunk tájékoztatást, hogy a vezérigazgató engedélyt adott november-december hónapban 50 fő felvételére.

A miskolci pénztárbezárás kapcsán részletes, írásbeli tájékoztatót küldenek a szakszervezeteknek. Előzetesen azonban elmondta, hogy a folyamat 19 főt érint és senki nem fog hátrányt szenvedni. Pl.: van, akik bekerülnek a MÁV-ÉVEK Programba, 2 főt fedélzeti jegyellenőrként foglalkoztatnak tovább, egy főt másik területre helyeznek át, stb.

Ezen túlmenően előzetes tájékoztatást kaptunk arról is, hogy a munkáltató 2015-ben új forma-és egyenruha bevezetését tervezi, amellyel kapcsolatban a szakszervezetekkel közös munkacsoportot kívánnak létrehozni. Kérik a delegáltak megnevezését, természetesen erről is küldenek írásbeli anyagot.

Felhívta a figyelmet arra is, hogy az arcképes igazolványok 2014-es évre szóló érvényesítéséhez szükséges nyomtatványokat 2013. december 15-ig lehet leadni a Humánszolgáltató ügyfélszolgálatain.

A határidő lejárta után, már közvetlenül a START MEK szervezeténél kell ezt mindenkinek elintéznie.

  1. Egy korábbi VÉT ülés alkalmával felvetettük, hogy a trakciós menetirányítók költöztetését át kellene gondolni újra, és megfontolni a regionális elhelyezést. Akkor az üzemeltetési igazgató ígéretet tett arra, hogy szakmai egyeztetés hív össze két héten belül, amelyre írásban megküldik a meghívót részünkre. Ez a mai napig nem történt meg.

Ekkor az a sajnálatos helyzet állt elő, hogy az adott VÉT-en elhangzott, az emlékeztetőben rögzített ígéretre a munkáltató oldaláról senki nem emlékezett, sőt kifogásolták, hogy a VSZ nem küldött a szándékáról hivatalos levelet.  Ez utóbbi állítás valótlan, hiszen jóval a szóban forgó VÉT ülést megelőzően, 2013. június 20-án, már írtunk levelet a vezérigazgatónak, amelyben kértük, hogy a témával kapcsolatban hívjon össze konzultációt.

A VSZ számára a munkáltató magatartása elfogadhatatlan, hiszen a VÉT a munkáltató és a szakszervezetek hivatalos, KSZ-be foglalt érdekegyeztető fóruma.

Nagyon reméljük, hogy ehhez hasonló eset nem fordul elő többé.

A munkáltató pótolja az elmaradt egyeztetést.

Napirend:

A Vasutas Szakszervezetek Szövetsége képviseletében, Gaskó István elnök foglalta össze a VSZ, a VDSZSZ és a MOSZ közös álláspontját.

Ennek alapján a VASZ szakszervezetei ragaszkodnak ahhoz, hogy az integrációt követően – tekintettel a három társaság eltérő munkaköri besorolási és bérezési rendszerére – a társaságok kollektív szerződéseit egybefűzve, változatlan formában, mint a MÁV-START Zrt. jelenleg hatályos KSZ-módosítását alkalmazzák. A munkáltató többször hangoztatta, hogy az integráció egyetlen szakmacsoportra nézve sem járhat keresetveszteséggel, és hogy a bérmegállapodásban foglaltakat betartja. Ennek gyökeresen ellentmond az elénk tárt munkáltatói javaslat, amelyből megállapítható, hogy a munkáltató a három társaság bértömegét együtt kezeli, és ezen belül kíván átcsoportosítani úgy, hogy a többlet kiadásokat a gépészeti mozgóbér 6%-ából kívánja fedezni.

A VASZ ragaszkodik mind a gépész, mind a trakciós KSZ elemekhez azzal, hogy mindenkire a saját KSZ-ének juttatásai maradnának továbbra is érvényben. Ez semmilyen keresetveszteséggel, és semmilyen többlettel nem jár. Amennyiben a munkáltató nem hajlandó a javaslatát újragondolni, előfordulhat, hogy a MOSZ álláspontja – miszerint, akár sztrájkolni is hajlandó a trakciós KSZ védelmének érdekében – hamarosan a VASZ álláspontjává válik.

A munkáltató a VÉT ülésen nem volt hajlandó a javaslatától eltérni, így az ülés érdemi tárgyalás hiányában ez alkalommal is megegyezés nélkül ért véget.

A munkáltató tájékoztatta a feleket, hogy amennyiben javaslata módosul, azonnal értesíti a tárgyaló partnereket, azonban ha erre nem kerül sor, a következő ülést a jövő héten, a szokott időben kívánja megtartani, november 12.13:00

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.