A kalauz nélküli közlekedés tervezet pilot üzemmódjáról tartott tájékoztatót a munkáltató 2024.február 27-én.
Dr. Kormányos László üzemeltetési vezérigazgató-helyettes elmondta, hogy lépéskényszerben van a Start, mert a jegyvizsgálói munkakörcsaládban fennálló létszámhiány nem kezelhető az eddigi keretek között. Folyamatos a túlterheltség, a magas túlóraszám, a létszámnorma alatti közlekedés. A probléma rendezésére az igazgatóság részéről is utasítás érkezett.
Ezért készült el a KN-es közlekedés terve, és emiatt indulna tesztüzem, hogy milyen feltételek és biztonsági paraméterek mellett lehetne a későbbiekben bevezetni. Számításuk szerint sikeres tesztüzem esetén a felszabaduló létszámmal orvosolni lehetne a létszámhiány és leterheltség kérdését. Fontosnak tartották kiemelni, hogy szerintük senkinek nem kerül veszélybe a munkahelye, jövedelmi helyzete, mivel fokozott repülőbrigádos ellenőrzésekre lesz szükség a szolgáltatásfelügyelettel közösen.
Ughy Kálmán üzemeltetési igazgató ezután ismertette a pilot részleteit, a technológiai elképzeléseket:
Gyakorlatilag a kizárólag havaria helyzetekre készült vjv nélküli közlekedés feltételeit vették alapul, annyi eltéréssel, hogy KN-es módban csak egy egységből álló korszerű motorvonatok vennének részt, a KISS kivételével. Kérdésünkre válaszolva kijelentették, hogy a tesztüzem után is ezek a feltételek maradnának. A pilotüzemre az S76-os járatokon kerül sor, Rákos-Pilisvörösvár között, április 1-től két hónapon át. Utána ki kell értékelni a tapasztalatokat.
Szakszervezetünk kifejtette: nem vagyunk naívak, az indoklás jól hangzik, de a terv végső soron mégiscsak jövedelem csökkenéshez fog vezetni az érintetteknél, hiszen teljesen megszűnhetnek a túlórák. Azaz a valódi cél a megtakarítás. Hiányoltuk, hogy nem ismerjük még a végrehajtási utasítás tervezetét, de az már most látszik, hogy számtalan kérdés és kétely merül fel a végrehajthatóság és biztonság szempontjából, valamint az utaskiszolgálás minőségét tekintve.
A munkáltató válaszában elismerte, hogy valóban vannak még kidolgozandó részletek, ezért is lesz tesztüzem, hogy az alatt derülhessenek ki a problémák, amelyek feltárásában számít az érdekképviseletekre.
A munkáltató nem zárkózik el attól, hogy a KN-es közlekedés feltételiről megállapodást kössenek a szakszervezetekkel még a pilot előtt, hogy az ne egyoldalú intézkedés legyen, hanem tartalmazza az érdekképviselet által felállított korlátokat is.
Mindezek miatt a közeljövőben újabb konzultáció szükséges.