A MÁV-Csoport számtalan felszólításunk ellenére még a korábbi munkaidő-emelés kompenzálásával is adós. A munkaidő-emelés ellentétes munkaidő-csökkentést szorgalmazó álláspontunkkal, a tárgyalásokat mindigis ennek szellemében folytattuk.
A Munka törvénykönyve 2012. júliusi módosítását követően a köztulajdonban lévő cégeknél a napi rendes munkaidőt csak nagyon szűk keretek között lehet a törvényben előírtnál alacsonyabb mértékben meghatározni. Ennek megfelelően a napi munkaidő 8 órára emelkedett a MÁV-Csoportnál, és elveszett a korábban kiharcolt, bérfejlesztés keretében nyújtott munkaidő-csökkenés. Ezért a mai napig semmilyen kárpótlást nem kaptak a vasutasok.
Álláspontunk szerint a napi munkaidő további, akár 0,4 órás emeléséről – és annak ellentételezéséről – csak a korábbi veszteség rendezését követően lehet tárgyalni. Erre az ajánlatra is csak a súlyos létszámhiány kényszerítette a MÁV-Startot: így próbálja legalizálni a gyakorlattá vált jogszerűtlen munkáltatást.
A rendkívüli pozitívnak beállított megállapodás-tervezet egyébként is csak a jegyvizsgálók szűk körét érintené, a MÁV-Start ezzel is meg kívánja osztani a vasutasokat.
Elfogadhatatlannak tartottuk a munkáltató május 27-i ajánlatát, de készek voltunk a tárgyalásra, a MÁV-Start azonban nem rendelkezett alternatívával.