2014. 12. 17. 00:00

MÁV START ZRT. VÉT HÍRNÖK

A Vállalati Érdekegyeztető Tanács – immár teljes létszámmal - 2014. december 11-e után tegnap, december 16-án folytatta ülését, melynek napirendjén továbbra is a kollektív szerződés módosításának tárgyalása szerepelt.

A humán igazgató kérésére a napirend előtt tervezett felvetések az ülés végén kerültek elmondásra, valamint a KSZ egyeztetés megkezdése előtt két előterjesztés hangzott el a munkáltató részéről.

  1. Kocsivizsgálók teljesítményösztönző juttatásának alapbéresítése:

A kocsivizsgálók részére, egy két évvel ezelőtt megállapodás alapján havi 4000 Ft teljesítményösztönző juttatást kaptak, mivel a munkaköri feladataik plusz tevékenységgel bővültek.

Ezek a pluszfeladatok mára beépültek a mindennapi kocsivizsgálói tevékenységbe, azaz ma már a munkaköri feladatok szerves részét képezik. A munkáltató úgy ítéli meg, hogy a kocsivizsgálók bére nagyon alacsony (a munkavállalók legtöbbje a bérsávminimumon áll), a jelenlegi teljesítményösztönző juttatás pedig számottevő motivációt nem jelent, amit egyébként a nagyszámú elvándorlás is alátámaszt.

A munkavállalók anyagi helyzetének, a szakma elismerésének, valamint az elvándorlási kedv visszaszorítása érdekében a munkáltató a teljesítményösztönző juttatás alapbéresítése mellett döntött, amelyet a következők szerint kíván – a szakszervezetekkel történő megállapodás megkötésével – 2015. január 1. napján végrehajtani.

Ø A munkáltató által javasolt kocsivizsgálói bérminimum 142.000 Ft-ban kerül megállapításra, melyre minden 138.000 Ft-nál kevesebb alapbérrel rendelkező munkavállalót felzárkóztatnak.

Ø  A 138.001-203.000 Ft közötti alapbérrel rendelkezők esetében a munkavállaló 2014 december 31. napján érvényes alapbére 4000 Ft-tal kerül megemelésre.

Ø  203.001-206.999 Ft közötti alapbérrel rendelkező munkavállalók alapbérét 207.000 Ft-ra emelik.

Ø  30 fő áll jelenleg a sávmaximum (207.000 Ft) felett, az ő alapbérük változatlan marad.

Fridrich Imre Start Ügyvivő az előterjesztésre reagálva elmondta, hogy nem tartja méltányosnak, hogy azok a munkavállalók, akiknek ugyan meghaladja az alapbére a
sávmaximumot, de nyugdíj előtt állnak, nem kaphatják meg ezt a béremelést. Ezek a kollégák évtizedek óta dolgoznak a vállalatnál és a későbbi nyugdíj megállapítása
szempontjából minden emelés jól jönne, amit meg is érdemelnének.

A humán igazgató a felvetés indokait és szempontjait megértette, azonban elmondta, hogy ha az érintett 30 főnek is alapbéresítik a teljesítményösztönző juttatást, akkor az alacsonyabb keresetű munkavállalók bérrendezésére nem nyílik lehetőség, ugyanis nem tudnak több pénzt erre fordítani.

A felek végül megállapodtak abban, hogy a munkáltató előterjesztését támogatják, így az erről szóló megállapodás a VÉT végén aláírásra került.

  1. A december 15-i MÁV Zrt. VÉT-en elhangzott VBKJ előterjesztés Startos változata is megtörtént, azonban a MÁV Zrt. humánerőforrás vezérigazgató-helyettes szájából elhangzott tájékoztatás, miszerint a VBKJ ajánlat a MÁV és a Start tekintetében azonos lesz, az átadott Startos anyag szerint nem bizonyult teljesen igaznak.

 Íme, a Startos előterjesztés:

A KSZ alapján járó Erzsébet-utalvány (évi nettó 96.000 Ft) 35,7%-os adótartalommal növelt összege a 2014. évi bruttó 267.000 Ft VBKJ keretet összesen 397.200 Ft-ra növeli. Az adótörvény változása miatt szükséges a VBKJ rendszer átalakítása, amelyre vonatkozóan a munkáltató az alábbi javaslatot teszi:

A 2015. évi VBKJ keret felhasználása a kedvezményes adózású elemekre terjed ki nettó 200.000 Ft értékben, tehát a felhasználható keretösszeg bruttó 271.400 Ft lenne.

  1. a) A maradék VBKJ keretösszeg (a 397.200 Ft és a 271.400 Ft különbözete) kizárólag SZÉP-kártyára vehető igénybe, vagy
  2. b) A fennmaradó keretösszeg alapbéresítésre kerül a munkavállalók munkarendjéhez kapcsolódó műszakpótlék figyelembevételével a következők szerint – és itt jön az eltérés:

Ø  általános munkarendűek: 7800 Ft                  (MÁV: 8100 Ft)

Ø  10% műszakpótlékra jogosultak: 7100 Ft     (7400 Ft)

Ø  20% műszakpótlékra jogosultak: 6500 Ft     (6800 Ft)

Ø  30% műszakpótlékra jogosultak: 6000 Ft     (6200 Ft)

Ø  35% műszakpótlékra jogosultak: 5800 Ft

A szakszervezetek nem reagáltak az előterjesztésre, hiszen az anyag ott került írásban átadásra, a téma megtárgyalása a későbbiekben kerül megvitatásra.

Az biztos, hogy a Vasutasok Szakszervezete ragaszkodik ahhoz, hogy a MÁV-START Zrt. a VBKJ-ra vonatkozóan ugyanazt az algoritmust alkalmazza, ami azt jelenti, hogy az adott műszakpótlék figyelembevételekor a MÁV-nál megállapított, általános munkarendhez kapcsolódó 8100 Ft legyen a kiindulópont.

További eltérést jelent, hogy a jelenlegi 1,5%-os önkéntes nyugdíjpénztári kiegészítés összegét – amit a MÁV változatlanul biztosítana – 1,35%-ra kívánják 2015-ben csökkenteni. Természetesen ezt sem támogatjuk.

Az előterjesztések után a KSZ módosítási javaslatok tárgyalása folytatódott, bár az összeolvasást elölről kezdtük, hiszen az MTSZSZ a múlt heti VÉT ülésen nem vett részt. Annyi tanulsága mindenképpen van ennek a gyakorlatnak, hogy kifejezetten indokoltnak látja a szakszervezeti oldal az Ügyrend bevezetését, valamint a hangrögzítést, ugyanis ahányszor elölről kezdjük az átolvasást, annyiszor jelentkezik a munkáltató újdonsággal. Ez azért is kellemetlen, mert a korábban történt szóbeli egyezséget nem vehetjük készpénznek. Pl.: előzőleg megállapodtunk abban – szóban -, hogy az egyenlőtlen munkaidő-beosztást csak a munkavállalóra irányadó munkarend szabályaira tekintettel lehet alkalmazni, tegnap viszont ezt a munkáltató már nem támogatta.

A módosítási javaslatok áttekintése megtörtént, az anyagi-, vagy létszámkérdést érintő javaslatok a bértárgyalásokkal együtt mozognak, tehát függőben maradtak az egyéb vitás pontokkal együtt.

A korábban beadott módosítási javaslatunkat kiegészítettük azzal, hogy kértük a 11. számú (gépész) mellékletben szereplő, 60 év felettiek részére járó 1 nap pótszabadság intézményét kiterjeszteni valamennyi Startos munkavállalóra.

A KSZ tárgyalások - előzetes megállapodás szerint – januárban folytatódnak, a bértárgyalások további időpontjáról egyelőre nincs konkrétum, az függ a VASZ szakszervezetek háttértárgyalási folyamatától is.

Vasutasok Szakszervezete

 A Hírnök nyomtatható változata innen tölthető le.

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.