A humán igazgató kérésére a napirend előtt tervezett felvetések az ülés végén kerültek elmondásra, valamint a KSZ egyeztetés megkezdése előtt két előterjesztés hangzott el a munkáltató részéről.
- Kocsivizsgálók teljesítményösztönző juttatásának alapbéresítése:
A kocsivizsgálók részére, egy két évvel ezelőtt megállapodás alapján havi 4000 Ft teljesítményösztönző juttatást kaptak, mivel a munkaköri feladataik plusz tevékenységgel bővültek.
Ezek a pluszfeladatok mára beépültek a mindennapi kocsivizsgálói tevékenységbe, azaz ma már a munkaköri feladatok szerves részét képezik. A munkáltató úgy ítéli meg, hogy a kocsivizsgálók bére nagyon alacsony (a munkavállalók legtöbbje a bérsávminimumon áll), a jelenlegi teljesítményösztönző juttatás pedig számottevő motivációt nem jelent, amit egyébként a nagyszámú elvándorlás is alátámaszt.
A munkavállalók anyagi helyzetének, a szakma elismerésének, valamint az elvándorlási kedv visszaszorítása érdekében a munkáltató a teljesítményösztönző juttatás alapbéresítése mellett döntött, amelyet a következők szerint kíván – a szakszervezetekkel történő megállapodás megkötésével – 2015. január 1. napján végrehajtani.
Ø A munkáltató által javasolt kocsivizsgálói bérminimum 142.000 Ft-ban kerül megállapításra, melyre minden 138.000 Ft-nál kevesebb alapbérrel rendelkező munkavállalót felzárkóztatnak.
Ø A 138.001-203.000 Ft közötti alapbérrel rendelkezők esetében a munkavállaló 2014 december 31. napján érvényes alapbére 4000 Ft-tal kerül megemelésre.
Ø 203.001-206.999 Ft közötti alapbérrel rendelkező munkavállalók alapbérét 207.000 Ft-ra emelik.
Ø 30 fő áll jelenleg a sávmaximum (207.000 Ft) felett, az ő alapbérük változatlan marad.
Fridrich Imre Start Ügyvivő az előterjesztésre reagálva elmondta, hogy nem tartja méltányosnak, hogy azok a munkavállalók, akiknek ugyan meghaladja az alapbére a
sávmaximumot, de nyugdíj előtt állnak, nem kaphatják meg ezt a béremelést. Ezek a kollégák évtizedek óta dolgoznak a vállalatnál és a későbbi nyugdíj megállapítása
szempontjából minden emelés jól jönne, amit meg is érdemelnének.
A humán igazgató a felvetés indokait és szempontjait megértette, azonban elmondta, hogy ha az érintett 30 főnek is alapbéresítik a teljesítményösztönző juttatást, akkor az alacsonyabb keresetű munkavállalók bérrendezésére nem nyílik lehetőség, ugyanis nem tudnak több pénzt erre fordítani.
A felek végül megállapodtak abban, hogy a munkáltató előterjesztését támogatják, így az erről szóló megállapodás a VÉT végén aláírásra került.
- A december 15-i MÁV Zrt. VÉT-en elhangzott VBKJ előterjesztés Startos változata is megtörtént, azonban a MÁV Zrt. humánerőforrás vezérigazgató-helyettes szájából elhangzott tájékoztatás, miszerint a VBKJ ajánlat a MÁV és a Start tekintetében azonos lesz, az átadott Startos anyag szerint nem bizonyult teljesen igaznak.
Íme, a Startos előterjesztés:
A KSZ alapján járó Erzsébet-utalvány (évi nettó 96.000 Ft) 35,7%-os adótartalommal növelt összege a 2014. évi bruttó 267.000 Ft VBKJ keretet összesen 397.200 Ft-ra növeli. Az adótörvény változása miatt szükséges a VBKJ rendszer átalakítása, amelyre vonatkozóan a munkáltató az alábbi javaslatot teszi:
A 2015. évi VBKJ keret felhasználása a kedvezményes adózású elemekre terjed ki nettó 200.000 Ft értékben, tehát a felhasználható keretösszeg bruttó 271.400 Ft lenne.
- a) A maradék VBKJ keretösszeg (a 397.200 Ft és a 271.400 Ft különbözete) kizárólag SZÉP-kártyára vehető igénybe, vagy
- b) A fennmaradó keretösszeg alapbéresítésre kerül a munkavállalók munkarendjéhez kapcsolódó műszakpótlék figyelembevételével a következők szerint – és itt jön az eltérés:
Ø általános munkarendűek: 7800 Ft (MÁV: 8100 Ft)
Ø 10% műszakpótlékra jogosultak: 7100 Ft (7400 Ft)
Ø 20% műszakpótlékra jogosultak: 6500 Ft (6800 Ft)
Ø 30% műszakpótlékra jogosultak: 6000 Ft (6200 Ft)
Ø 35% műszakpótlékra jogosultak: 5800 Ft
A szakszervezetek nem reagáltak az előterjesztésre, hiszen az anyag ott került írásban átadásra, a téma megtárgyalása a későbbiekben kerül megvitatásra.
Az biztos, hogy a Vasutasok Szakszervezete ragaszkodik ahhoz, hogy a MÁV-START Zrt. a VBKJ-ra vonatkozóan ugyanazt az algoritmust alkalmazza, ami azt jelenti, hogy az adott műszakpótlék figyelembevételekor a MÁV-nál megállapított, általános munkarendhez kapcsolódó 8100 Ft legyen a kiindulópont.
További eltérést jelent, hogy a jelenlegi 1,5%-os önkéntes nyugdíjpénztári kiegészítés összegét – amit a MÁV változatlanul biztosítana – 1,35%-ra kívánják 2015-ben csökkenteni. Természetesen ezt sem támogatjuk.
Az előterjesztések után a KSZ módosítási javaslatok tárgyalása folytatódott, bár az összeolvasást elölről kezdtük, hiszen az MTSZSZ a múlt heti VÉT ülésen nem vett részt. Annyi tanulsága mindenképpen van ennek a gyakorlatnak, hogy kifejezetten indokoltnak látja a szakszervezeti oldal az Ügyrend bevezetését, valamint a hangrögzítést, ugyanis ahányszor elölről kezdjük az átolvasást, annyiszor jelentkezik a munkáltató újdonsággal. Ez azért is kellemetlen, mert a korábban történt szóbeli egyezséget nem vehetjük készpénznek. Pl.: előzőleg megállapodtunk abban – szóban -, hogy az egyenlőtlen munkaidő-beosztást csak a munkavállalóra irányadó munkarend szabályaira tekintettel lehet alkalmazni, tegnap viszont ezt a munkáltató már nem támogatta.
A módosítási javaslatok áttekintése megtörtént, az anyagi-, vagy létszámkérdést érintő javaslatok a bértárgyalásokkal együtt mozognak, tehát függőben maradtak az egyéb vitás pontokkal együtt.
A korábban beadott módosítási javaslatunkat kiegészítettük azzal, hogy kértük a 11. számú (gépész) mellékletben szereplő, 60 év felettiek részére járó 1 nap pótszabadság intézményét kiterjeszteni valamennyi Startos munkavállalóra.
A KSZ tárgyalások - előzetes megállapodás szerint – januárban folytatódnak, a bértárgyalások további időpontjáról egyelőre nincs konkrétum, az függ a VASZ szakszervezetek háttértárgyalási folyamatától is.
Vasutasok Szakszervezete