2014. 04. 30. 00:00

KONZULTÁCIÓ A MÁV-STARTNÁL

A Vasutasok Szakszervezetének kezdeményezésére tegnap – 2014. április 29-én – került sor konzultációra a MÁV-START Zrt.-nél.

A konzultációt több levélváltás előzte meg, ugyanis az írásban kapott, érdeminek a legjobb indulattal sem nevezhető válaszokat nem tudtuk elfogadni.

Sajnos általánosságban elmondható, hogy a vállalatnál nem működnek megfelelően a munkaügyi kapcsolatok, így a kérdés lassacskán az, hogy meddig legyünk türelmesek, meddig kell türelmesnek lennünk?

A felvetett témák, illetve az arra adott munkáltatói válaszok az alábbiakban olvashatók.

  1. Csoportvezetői pótlék: Dombóvár JBK pécsi területéről érkezett hozzánk több panasz, amely szerint a megbízással rendelkező csoportvezetők nem a KSZ szerinti 10%-ot kapják, hanem csak annak egy részét, azt sem egységesen.

A munkáltató értetlenül állt a dolog előtt, ugyanis az erre vonatkozó utasítás kiadásáig központi rendelkezés született arról, hogy új csoportvezetői megbízást nem lehet adni (a korábbi munkaszerződésben rögzített fél éves határozott idejű szerződésrészek hatályukat vesztették). Ezen túlmenően rendelkeztek a jogkörgyakorlók felé, hogy a „megbízások” visszavonása az érintett munkavállalók esetében nem jelenthet nagyobb mértékű bércsökkenést, mint a korábban kapott pótlék mértéke.

Az utasítás kiadásával a függőben lévő bérrendezéseket elvégzik, majd az ezt követően kiadható megbízások egységes díjazása a KSZ szerinti 10% lesz.

A felvetést kivizsgálják.

  1. Békéscsaba JJ telephely munkavállalóinak 4%-os alapbéresítése: A munkáltatónak az alapbéresítés végrehajtása után jeleztük, hogy álláspontunk szerint nem jó algoritmussal számolt a munkáltató. Az itt dolgozók kétműszakos munkarendben dolgoznak, vagyis a náluk jelentkező pótlékhatás átlagosan 10%. Ezzel szemben a munkáltató a többműszakos munkarend 30%-os pótlék átlagával kiszámított algoritmusával hajtotta végre az alapbéresítést. Időközben kaptunk ugyan választ a munkáltatótól, de azt továbbra sem tudjuk elfogadni, hiszen a saját számításának helyessége mellett tette le voksát.

 Az üzemeltetési igazgató jogosnak érzi a felvetést, ezért a humán szervezet újra megvizsgálja az alapbéremelést.

  1. Kocsivizsgálók kapcsolási pótléka: Jelzés érkezett hozzánk az ügyben, hogy bizonyos szolgálati helyeken a mozdonyvezető feladatkörébe tartozó kapcsolást kocsivizsgálókkal végeztetik el, azonban a volt Trakciós KSZ szerinti kapcsolási pótlékot a mozdonyvezetőnek számolják el. Álláspontunk szerint ez inkorrekt, ezért kérjük, hogy ha a mozdonyvezetők helyett a kocsivizsgálók végeznek ilyen feladatot, akkor az érte járó pótlékot az kapja meg, aki a munkát elvégezte.

Az üzemeltetési igazgató ígéretet tett az ügy azonnali kivizsgálására. Haladéktalanul intézkednek, hogy a szóban forgó feladatot ne végeztethessék el a kocsivizsgálókkal. Ezen túl a különböző, a három vállalat tekintetében fennmaradt bérpótlékok között nem szeretnének átjárást nyitni.

  1. Debrecen JBK KSZ HF tárgyalás: Az elmúlt hónapban volt egy konzultáció szakszervezetünk és a munkáltatói jogkörgyakorló között, melynek egyik témája a személyes szolgálatátadás-átvétel időtartamának KSZ HF-ben történő rögzítése volt. A VSZ elküldte a jogkörgyakorlónak a HF módosítási javaslatát, eközben pedig kiderült, hogy a munkáltató a témában központi megállapodást kötött a VDSZSZ-szel, a keleti régióra vonatkozóan. A HF módosítási javaslatunkat e megállapodásra figyelemmel nyújtottuk be. A HF módosításra nem került sor, azonban ennél is nagyobb probléma, hogy a központvezető a társszakszervezettel megkötött megállapodást sem hajlandó betartani.

 A felvetést kivizsgálják.

  1. Minősített hegesztői képesítés díjazása: A legutóbbi konzultáción ígéretet kaptunk arra, hogy a minősített hegesztői képesítéssel rendelkező járműszerelők valamilyen kiemelt díjazásban részesülnek. Akkor nem született megállapodás, vagy döntés arra vonatkozóan, hogy ezt bérpótlék vagy alapbéremelés keretében fogják-e megoldani. Mi a munkáltató szándéka?

A JBK-k minősített hegesztői képesítéssel rendelkező munkavállalói részére 2012-ben, a Gépészet KSZ-ének módosítását követően alapbéresítésre került a rendszeresített minősített hegesztői pótlék. Jelenleg, 8 érintett munkavállaló bérrendezése folyik.

Szakszerveztünk kérésére, a JBK-kban dolgozó, összes érintett munkavállaló létszámát és bérét (név nélkül, telephelyi bontásban) írásban megküldik.

  1. A TSZVK-khoz átkerült gépész szellemi munkakörben dolgozó munkavállalók 6%-os mozgóbér hányadának kérdése: mi történt ezzel a bértömeggel?

A teljes 6%-os bértömeg felhasználásra került, azonban ebből kismértékben kaptak a TSZVK-k is. Erre azért volt szükség, mert bizonyos helyeken olyan mértékű bérfeszültségek keletkeztek, amelyet indokoltnak láttak ebből a keretből kezelni. Konkrétan- plusz keretként - az irányítástól elvont 6%-os bértömeg hányadról van itt szó. A JBK-k még többet is kaptak ezáltal, mint amennyi járt volna. A TSZVK-k esetében olyan kiemelt munkakörű munkavállalók bérét rendezik, akik eredetileg nem voltak benne a jogosultak körében. A végrehajtásra az április bérkifizetéssel kerül sor, a munkaszerződéseket május 15-ig módosítják.

  1. Elmaradt munkaszerződés módosítások, munkaköri leírások: Szakszervezetünk elfogadhatatlannak tartja, hogy a munkáltató - több mint egy éves felkészülési idő után - még most, áprilisban is arra hivatkozik, hogy nincs végleges munkaköri listája. Közben állítólag a munkavállalók szóban elfogadták, hogy januártól a még nem létező munkakörök feladatait látják el és majd, ha lesz döntés, meglesznek a papírok. Hogy is van ez? A munkaköri változás írásbeli megállapodáshoz, nevezetesen munkaszerződés-módosításhoz kötött, a munkaviszonnyal kapcsolatos tájékoztató esetében van lehetőség tájékoztatást adni, a megállapodás megkötésétől számított 30 napon belül. Mikor lesz végre jogszerű a munkáltató eljárása?

 A munkáltató elismerte, hogy vannak elmaradások, ezeket május 15-ig rendezik.

Az integrált vállalat munkaköri listáját, különös figyelemmel az új munkakörökre, valamint ezek általános munkaköri leírásait írásban megküldik.

  1. Átirányítás: A JBK-k területéről jelezték, hogy egyes időszakban, amikor a TSZVK nem tud külsős mozdonyfelvigyázót adni, járműszerelőket irányítanak át ebbe a munkakörbe. Mindkét munkakör azonos MMK-ba tartozik, azonban százezer forint a két munkakör közötti bér, köszönhetően a trakciós bértarifának. Az azonos MMK miatt a járműszerelők kizárólag a távolléti díjukat kapják meg erre az időszakra, ráadásul a külsős mozdonyfelvigyázói munkakör feltételei alapján az érintett járműszerelők nem láthatnák el ezen feladatokat. Milyen intézkedés várható?

 A munkáltató jövőbeni tervei között az említett munkakör megszüntetése szerepel.  A felvetésünk elvi alapjait megértik, de ez nem változtat azon, hogy a munkáltató a KSZ előírásai szerint fog a továbbiakban is eljárni az átirányítások tekintetében.

  1. Munkarendváltás díjazása: A JBK-k területéről többször jelezték, hogy a munkáltatói jogkörgyakorlók egyenként változtatják meg a munkarendeket, díjazás nélkül.

 A munkáltató álláspontja, hogy díjazás csak a munkaköri csoportra egységesen végrehajtott munkarendváltás esetén jár a munkavállalók számára.

Szakszervezetünk álláspontja szerint, a munkarendváltás és annak bérhatása kizárólag egyénenként értelmezhető, nem szólva arról, hogy a jogkörgyakorlók az eljárásuk során visszaélnek a KSZ jelenlegi szabályozásával.

A témában KSZ módosítási javaslattal fogunk élni.

  1. J-Projekt: A témában szeretnénk egy átfogó, mindenre kiterjedő (létszám, változások, oktatás, stb.) tájékoztatást. A konzultáló felek rögzítették, hogy erre a tájékoztatásra a május 19-i VÉT egyik napirendi pontjaként kerül sor.
  2. Menetfordulók: A már korábban kért, szegedi és nagykanizsai fordák felülvizsgálatáról a mai napig nem kaptunk tájékoztatást. A központi fordák a mai napig kerülnek véleményeztetésre az üzemi tanácsokhoz és nem kapják meg a szakszervezetek sem. További gondunk, hogy bizonyos fordaváltozások kapcsán felmerül a vonalismeret hiánya is. Milyen intézkedés várható?

 Az üzemeltetési igazgató utánanéz a hiányzó válaszoknak, valamint a jogi szabályozást sértő munkáltatói gyakorlatnak.

  1. Zalaegerszegi vezénylések: A vezénylések alapján megállapítható, hogy a vezénylés során, szubjektív módon kerülnek megkülönböztetésre a munkavállalók. Külön igaz ez az egyik tisztségviselőnkre, akinek a vezénylése rendszeresen „hátrányos” a többiekével szemben.

 A munkáltató kérésére írásban is felvetjük a panaszunkat, annak alapján vizsgálatot indítanak az ügyben.

  1. Keleti pu.: három vezető jegyvizsgáló teljesít rendszeresen szolgálatot nemzetközi fordában, azonban nincsenek átsorolva, nem kapnak átirányítási díjazást és nyelvpótlékot sem.

  Utánanéznek és rendezik az ügyet.

  1.   A jegyvizsgálók esetében gyakran felmerül, hogy a munkáltató érdekeit rendőrségi tanúmeghallgatás keretében kell képviselniük. Erre általában – idézés alapján – a szabadnapjukon kerül sor. Szakszervezetünk méltánytalannak tartja, hogy ilyen esetekben díjazás nélkül, a szabadnap elvesztésével kell a munkavállalónak állampolgári kötelezettségét teljesítenie, ezért szeretnénk, ha valamilyen díjazást adna a munkáltató a helyzet kompenzálására.

 A munkáltató kész erre vonatkozóan megállapodást kötni azzal, hogy az időtartam nem jelenhet meg munkaidőként, ehhez várják írásbeli javaslatunkat.

A VSZ első tárgyalási alapnak hatórányi távolléti díj kifizetése iránt nyújt be majd KSZ módosítási javaslatot.

  1.      15.      Kérdés tettünk fel az utazók számára biztosítandó ivóvíz ellátás kapcsán fellépő problémákról.

 A munkáltató részben ismeri a problémát, megvizsgálja a lehetőségeket.

 

Vasutasok Szakszervezete

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.