A Vasutasok Szakszervezete budapesti székházában ülésezett a VSZ Start ügyvivői testülete, amelyen részt vett Dr.Tura Szvetlána a MÁV-Start Zrt. humánerőforrás igazgatója is. A tanácskozás első felében a jelenlévők áttekintették az elmúlt félév eseményeit, az aktuális és a jövőbeni feladatokat.
A pandémiás időszak idején hozott munkáltatói intézkedésekről és a várható helyzetről Dr. Tura Szvetlána tartott tájékoztatót. A MÁV-START Zrt. humánerőforrás igazgatója elsőként a nyári balatoni forgalomról beszélt. Elmondta, június 20-ától elindult a forgalom, amely – tekintettel a járványügyi helyzet utáni újranyitásra –, kiemelten fontos a vállalat számára. Ezért a balatoni vonalakon étkezőkocsik közlekednek, amelyet mind az utasok, mind az utasellátós munkavállalók pozitívan fogadtak.
Köszönet a munkavállalóknak
Tura Szvetlána szerint a cég komoly veszteségekkel, de sikeresen túljutott a járványidőszakon, s ebben óriási szerepe volt a munkavállalók fegyelmezettségének és kitartásának. Itt külön kiemelte a jegyvizsgálók munkáját, hiszen nekik az utasokkal közvetlenül érintkezve kellett szolgálatot teljesíteniük. Megjegyezte: a helytállást a menedzsment a lehetséges összes fórumon meg fogja köszönni a munkavállalóknak.
Mint mondta, nagyon örül annak, hogy a járvány ideje alatti veszélyhelyzetben nem kellett csökkenteni a létszámot, a munkáltatói intézkedéseknek köszönhetően mindenkinek megmaradt a munkaviszonya, ráadásul a bérfejlesztést is végrehajtották. Ez a jelenlegi munkaerőpiaci viszonyok között kimagasló teljesítmény.
A humánerőforrás igazgató elmondta, utasok miatt nyolc esetben került jegyvizsgáló hatósági házi karanténba, ám az érintett munkavállalók szerencsére nem betegedtek meg. Ők a karantén idejére a munkabérük helyett 60 százalékos táppénzt kaptak. Külön megköszönte szakszervezetünknek, hogy felhívtuk a figyelmet, az állam köteles kompenzálni a kieső bért, mert ennek alapján megkeresték a MÁK-ot. Kiderült azonban, hogy a kompenzációról szóló rendelkezés mindössze az állam ezzel kapcsolatos kötelezettségét rögzíti, ám hogy azon belül pontosan kié, arról szó sincs benne. A kialakult helyzetben a VSZ kezdeményezte az érintett munkavállalók részére a kiesett kereset kompenzálását. A HR igazgató ezért saját hatáskörben úgy döntött, hogy a segélyezési keret terhére 100 százalékra kiegészíti az érintett munkavállalók bérét. Azt is kérte, hogy ha van tudomásunk hasonló esetekről, akkor értesítsük a HR szervezetet.
Fokozatos visszatérés
A járvánnyal kapcsolatban az igazgató asszony azt is elmondta, hogy a MÁV-Startnál mindössze egy munkavállalói betegedett meg, s 44-en egyéb okok miatt kerültek karanténba. A home office-ról nagyon pozitív visszajelzések érkeztek, ezért – is – egyértelműen úgy gondolja, hogy a rendszer jól vizsgázott. A fokozatos visszatérés megkezdődött, egyebek között például azzal, hogy ahol többen dolgoznak egy irodában, ott váltják egymást úgy, hogy egyszerre csak ketten tartózkodjanak bent.
A nemzetközi forgalom visszaállítására nincs engedély, a Start július 1-jére várja a megérkezését - közölte. Az is tény, hogy egyes nk-i vonatok csak szeptemberben indulhatnak el. A vezénylések is ezt az állapotot tükrözik, ha mégis változás lesz, akkor átvezénylésekre kell majd számítani.
Mellékvonalak: ideiglenes állapot?
A mellékvonalakkal kapcsolatos intézkedéseket a Start ideiglenes állapotként kezeli, a jövő rendezéséhez egyértelmű döntés szükséges – szögezte le a HR igazgató. A változtatás jelenleg csak az utazószemélyzetet, összesen 74 jegyvizsgálót érint. Budapest, Miskolc, Szombathely igazgatóságok területén azonban olyan mértékű a létszámhiány, hogy az érintett munkavállalók foglalkoztatása ott teljes mértékben megoldott. A leginkább problémás Szeged, Pécs és Debrecen területen jelenleg átcsoportosításokkal kezelik a helyzetet. Egyelőre nincs jobb megoldás – összegezte. Ugyanakkor Tura Szvetlána elmondta: sem létszámcsökkentést, sem állásidő kiadását nem tervezik. Foglalkoztatási szempontból kritikus a helyzet Szegeden és Debrecenben is, ez 41 mozdonyvezetőt érint.
A képzési rendszerben nincs fennakadás, a meglévő vizsgák még 180 napig érvényesek, kivéve az egyciklusos módszert. A munkáltató rendben kezeli a felmerülő helyzeteket – jelentette ki az igazgató asszony.
A Nyugati-pályaudvari állapotokról elmondta: megkapták a VSZ-nek a konténer pénztárak felállítására vonatkozó javaslatát, de egyelőre várnak nyár végéig, hiszen ekkorra ígérték a helyreállítási munkálatok befejezését. Amennyiben ez idő alatt nem fejeződik be a felújítás, akkor elgondolkodnak a konténerek felállításán. Az igazgató leszögezte: fontos, hogy a biztonságos munkavégzés és a megfelelő pihenés most is megoldott.
Vasutasnap szeptemberben
Idén szeptember második felében rendezik meg a vasutasnapot és nagyobb hangsúlyt kapnak majd a helyi rendezvények. Lesz tisztavatás és központi kitüntetési ünnepség is – sorolta –, de most a korábbiaknál kissé szűkebb keretek között.
Augusztusban újraindítják a munkáltatók az Egészségmegőrző Programot: első körben azokat a munkavállalókat keresik meg, akik a járvány kitörésekor résztvevői lettek volna az aktuális kurzusnak. Amennyiben közülük valaki nem vállalja a részvételt, szóba jöhet a fennmaradó helyek pótlása. Arra a kérdésre, hogy vissza lehet-e állítani a szakmai napokat, igazgató asszony elmondta: mind a HR, mind a menedzsment nagyon támogatná, de leghamarabb csak jövőre tud útjára indulni.
A járvány miatt kiesett utánfizetési jutalékot nem fogja kompenzálni a cég – jelentette ki a HR igazgató. Ez ugyanis egy „vis maior” helyzet volt, amely a munkáltatónak is nagyon komoly kiesést okozott – magyarázta. Ugyanakkor nem zárkózott el attól, hogy – a VSZ javaslatára – tárgyalások kezdődjenek a jutalék egy részének alapbéresítésének lehetőségéről. Ez esetben a járvány ideje alatti kiesést nem veszik alapul a számítások során.
Ezt követően elhangzott még néhány aktuális, gépész munkakörcsaládot érintő kérdés, amelyeket előzetesen már szóban egyeztettünk Kiss László műszaki igazgatóval is. Ezek körében bővebb információ összegyűjtése is szükséges, amit a HR szervezet el fog végezni.
Kapcsolódó dokumentum: