Mint ismeretes, 2019. augusztus 23-24-én a MÁV-START több járatot kénytelen volt lemondani, amelyre a sajtó is felfigyelt. Ennek okaira voltunk kíváncsiak, tekintettel arra, hogy a budapesti területen jóval kevesebb az utazói létszám, mint kellene. Ennek kapcsán szorgalmazzuk az elővárosi pótlék bevezetését, amely az elismerés mellett, ösztönözné is a vidéki munkavállalókat arra, hogy az elővárosi forgalomban vállaljanak szolgálatot.
A munkáltató képviselője elismerte, hogy a budapesti terület, különösen a Nyugati kifejezetten túlfeszített e téren, amely helyzetet súlyosbítja a megközelítőleg egyharmados távolléti arány. A távollétek közel fele-fele betegség, valamint szabadságolásból adódik. Természetesen, a nagy arányú betegség jelenti az igaz problémát, hiszen emiatt Székesfehérvárról és a Déliből is be kellett forgatni munkavállalókat a Nyugatis fordákba.
A hivatkozott vonatlemondások egyébként a létszámhelyzettől függetlenül következtek be, ugyanis az érintett napokon egyszerre 4 fő jelentett beteget, amely helyzetben lehetetlen volt a járatokat leközlekedtetni. A helyzet két felülvizsgálatot tesz szükségessé: az itt előforduló kimagasló megbetegedési rátát, valamint a munkavállalók elosztásának hatékonyságát. Némi fellélegzést várnak az augusztusi tanfolyamon végzettektől (26 főből 23 tett sikeres vizsgát), illetve az ősszel induló három tanfolyam leendő új belépőitől. Ha a létszámhelyzet valamennyire normalizálódik, lehetőség lesz valamennyit lazítani a fordákon.
A budapesti területen kiemelkedő, a megbetegedések, szabadságolások idején plusz munkát végző munkavállalókat szeretnék minél hamarabb elismerni, ezért folyamatban vannak az egyeztetések a MÁV Zrt.-vel azzal kapcsolatban, hogy a megtakarítások milyen százalékát és milyen módon tudják visszaforgatni a munkavállalók irányába. Ehhez mindenképpen szükséges egy egzakt adatbázis kialakítása is annak érdekében, hogy egyértelműen beazonosíthatóvá váljon kinek jár a plusz elismerés és kinek nem, ezzel együtt az elővárosi pótlék bevezetését is vizsgálják.
Végezetül a munkáltató képviselői ezúton is megköszönték a Bp. Délis-, és a balatoni forgalom lebonyolításában kirendelésben lévő munkavállalók áldozatos munkáját.
A kocsivizsgálók kapcsolási tevékenységével kapcsolatban hangsúlyoztuk, hogy szakszervezetünk ezt ott és abban az esetben tudja támogatni, ahol ezt a technológiai létszám lehetővé teszi.
Megítélésünk szerint, tisztázandó, hogy pl. a szerelvényre történő rájáráskor kitől kap a mozdonyvezető jelzést, kell-e külön orvosi vizsgálat a kapcsolásra, illetve, hogy a szerelvénykapcsolást végző kocsivizsgálóknak a szennyezett ruhában végig kell-e menni a szerelvényen. Azt is figyelembe kell venni, hogy az idősebb korosztály tagjai közül nem mindenki lesz alkalmas a gép és a szerelvény közé bejutni. Természetesen a díjazást is rendezni kell.
A munkáltató képviselője elmondta, hogy a mozdonyvezetők jelzés nélkül fognak a szerelvényre rájárni, arra, hogy ki menjen végig a szerelvényen, most nem tudott választ adni, de megvizsgálják a felvetést. Az idősebb kollégákra vonatkozó felvetésünket jogosnak találták, de megítélésük szerint, az időszakos orvosi vizsgálaton a tevékenység ellátására való alkalmasságnak ki kell derülnie. Az orvosi vizsgálattal kapcsolatban tájékoztattak, hogy a kocsivizsgálók számára nem kell külön vizsgálat, ahol viszont ezt járműszerelők végzik, ott igen. A díjazás a járműszerelők esetén szolgálatónként 4000 Ft-, kocsivizsgálók esetén a kollektív szerződés 63/B pontjában meghatározott pótlék.
A munkáltató a tulajdonostól a megtakarítás 50%-ának a felhasználására kapott engedélyt.
Kértük a munkáltatót, hogy mutassa be szolgálati hely lebontásban azt, hogy a kapcsolást hol és ki végzi.
A konzultáció végén felvetettük a változó munkavégzési helyek felülvizsgálatát a kocsivizsgálók, pénztárosok és jegyvizsgálók vonatkozásában, hiszen álláspontunk szerint, az adott igazgatóságok egész területére kiterjedő munkavégzési helymeghatározás sok esetben különösen sérti a munkavállalók méltányos körülményeit. Pl. egy dombóvári kocsivizsgáló Bátaszéken, illetve Kaposváron történő szolgálatkezdése.
A munkáltató ezt a felvetésünket jogosnak találta és ígéretet tett a felülvizsgálatra, különösen Bátaszék vonatkozásában. Egyebek mellett elmondták, hogy Szeged TSZVI területén a jegyvizsgálók 5000 Ft plusz díjazásért, több telepállomáson is jelentkezhetnek szolgálatba.
Kapcsolódó dokumentum: