A MÁV-START Zrt menedzsmentje a tegnapi napon személyesen kívánta ismertetni az érdekvédelemi oldal részvevőivel a „kalauz nélküli közlekedés” újabb fejezetének részleteit.
Elsőként rövid felvezető után, bemutatásra került két összefoglaló táblázat, melynek egyike azt tartalmazza, hogy mely vonatokon, vonalokon lesz KN-es közlekedés bevezetve ez év szeptember 2-ától, egyelőre pilot üzemben. A másik táblázat az intézkedés a munkaerő megtakarítását részletezi. Ez alapján a felszabaduló létszám 40-50 %-a repülő brigádos ellenőrzésekhez lesz felhasználva, a fennmaradó létszám pedig csak mérsékelni, de még nem megoldani fogja a telephelyek jelentős létszámhiányát.
A tájékoztatóból kiderült, hogy az ÉKM jóváhagyása alapján négy ütemben történik a bevezetés október 14-ig de a szeptemberi vezénylésekben még nem lesz változás emiatt.
A munkáltató ismertette a bevezetéshez kapcsolódó díjszabási elképzelését is. Várhatóan egyfajta zónarendszer lesz kialakítva a KN -es közlekedéssel érintett vonalakon. Ez azt jelentené, hogy a zónában lévő állomások esetében bármelyik vonatra felszálló utasra egységesen a kalauz nélküli közlekedés díjszabási feltételei lesznek érvényesek, Ennek kialakítása és kommunikációja az utasok felé rövidesen megkezdődik.
A munkáltató szerette volna újra megerősíteni, hogy ők mindaddig ragaszkodni fognak ahhoz, hogy csak egy egység flirt motorvonat esetében lehessen KN-es közlekedés, amíg nincsenek meg a kellő biztonsági feltételek a kapcsolt motorvonati közlekedéshez. Ez a kiegészítés nem nyugtatott meg minket a jövőre nézve.
Az ezt követő hozzászólásokból kiderült, hogy a többi szakszervezet is kezdi belátni és osztani a végrehajtással kapcsolatos aggodalmainkat. Mi a kezdetetektől mondjuk, hogy számtalan részletkérdés nincs még tisztázva, sok a biztonsági kockázat, és gyakorlatilag a jegyvizsgálói munkakör leértékelése zajlik. Ezt a véleményünket egyébként az ÉKM-nek küldött levélben is megfogalmaztuk, talán ennek is köszönhető, hogy a minisztérium csak lépcsőzetesen, és pilot jelleggel, erős kontroll mellett engedélyezte a bevezetést.
A Vasutasok Szakszervezetének nevében kifejtettük, hogy továbbra is határozottan ellenezzük a kalauz nélküli közlekedést, egyrészt, mert javaslatainkat nem vették figyelembe, de legfőbbként amiatt, mert azt gondoljuk a létszámhiány megoldása az utánpótlás biztosításában van. Ehhez pedig a munkakör anyagi és erkölcsi elismerése mellett, az élhető munkarendek kialakítása, a képzési és vizsgáztatási rendszer megreformálása elengedhetetlen követelmény.
Lettek volna még a munkatársainkat érintő észrevételeink a pilot üzemmel kapcsolatban, de a munkáltató az egyórás időkeret lejártára hivatkozva gyorsan lezárta a konzultációt.