A közelmúltban számos jelzés érkezett hozzánk tagjainktól a pénztárosok foglalkoztatási problémáiról és a jegyvizsgálókat sújtó bírságok ügyében. Ezek tisztázására tartottunk konzultációt a MÁV-Start vezetésével.
Az egyik fontos kérdéskör, a tarifareform bevezetése óta a pénztáros kollégáknál jelentkező leterheltség növekedés és többletmunka, valamint a jegyeladási jutalékok visszaesése volt. Arról kérdeztük a munkáltatót, hogy a kompenzáció érdekében van-e lehetőség a jegyjutalék mértékének emelésére? Arra is választ vártunk, hogy a MÁV-Volán-HÉV integrációja milyen hatással lesz a pénztárosok foglalkoztatására, hogyan alakul át az értékesítés azokon a helyeken, ahol párhuzamosan egymás közelében működnek jelenleg a Volán és a Start pénztárak is. Milyen szempontok alapján marad meg egyik vagy másik pénztár, mi lesz a feleslegessé váló pénztárosaink sorsa?
A munkáltató válaszában elismerte, hogy átalakulóban vannak a jegypénztárosi munkakör feladatai, melynek hátterében részben a tarifareform, de leginkább az online értékesítési csatornák szerepének növekedése áll. Kevesebb tranzakció történik, de ezzel párhuzamosan több igény keletkezik a személyes ügyintézésre. Az is igaz, hogy csökkent a kifizetett jutalékok összege a tavalyi év első hét hónapjához viszonyítva, amely egy főre vetítve havi 1100 Ft-ot jelent átlagosan. A jegyjutalékok emelése, változtatása nincs napirenden egyelőre, mivel az integráció kapcsán ez nem élvez prioritást, számos fajsúlyosabb kérdésben kellene először megállapodni.
Az integráció egyik elvárása, hogy ahol lehet felszámolják a párhuzamosságot a MÁV-Start és a Volán pénztárak esetében. 16-19 olyan helyszint találtak, ahol ezt meg lehet tenni. Itt számos szempontot figyelembe fognak venni: a megközelíthetőséget, a működési költséget, bevételi forgalmat, a helyiségek állapotát. Lesz, ahol a startos és volános pénztáros egy helyiségben fog tovább dolgozni, lesz, ahol marad a startos pénztáros, és a volános pénztárosnak pedig csak a diszpécseri feladatai maradnak meg. Konkrét döntések azonban még nem születtek. Ez tehát most nem jelent közvetlen veszélyt, ellentétben az online és automatás jegyértékesítés terjedésével, amely a kisebb pénztárak esetében valóban okozhat bezárásokat. Ez a folyamat azonban már több év óta tart, de az is igaz, hogy a jövőben várhatóan felgyorsulhat majd.
Másik témakör az ÉKM vasútigazgatási szerve által a MÁV-Startra kiszabott, sokszor megdöbbentő összegű felügyeleti bírságok voltak, melyeket a szerintük nem megfelelő, élőszavas fedélzeti utastájékoztatás miatt rónak ki a vállalatra. A tudomásunkra jutott, hogy a bírságok egy részét kártérítésként az adott vonaton szolgálatot teljesítő jegyvizsgálókra hárította át a munkáltató, és mellé munkáltatói szankciókat is kezdeményezett. A Vasutasok Szakszervezete elutasítja ezt az eljárást, mind a technikai feltételek, mind a bizonyíthatóság ellentmondásai miatt, ezenfelül kérte a vonatkozó utasítások módosítását, pontosítását.
A munkáltató megértette aggályainkat, és átadta a munkáltatói jogkorgyakorlóknak megküldött végleges iránymutatás egy példányát, amelybe a korábban megfogalmazott, általunk megküldött kifogásunkat, javaslatunkat is beépítette, megköszönte szakszervezetünknek az építő jellegű észrevételeket, ugyanis más szakszervezet részéről nem érkezett ilyen. Csak nekünk volt fontos ezek szerint, hogy foglalkozzunk a problémával?
Az ÉKM hatósági megállapításait ugyan jogi szempontból nem lehet vitatni, mivel azok közokiratnak minősülnek, de az új iránymutatás tartalmazza, hogy csak minden kétséget kizáró bizonyítottság esetén lehet szankciókat alkalmazni a jegyvizsgálókkal szemben. Amennyiben a munkavállaló minden tőle elvárható intézkedést megtett, rögzítette a fedélzeti berendezés hibáját az EVTK rendszerben, vagy a hangos utastájékoztatás végrehajtásának méltányolható akadálya volt (zsúfoltság, utasprobléma) szintén nem alkalmaznak szankciót. A munkavállaló felelősségét azonban kötelező vizsgálni, és egy korábbi vezérigazgatói rendelkezés szerint, ha a vétkesség megállapítható, nem lehet eltekinteni a részkártérítés megfizetésétől. Ennek mértékét azonban, - az előzőleg véleményezésre kiadott és általunk kifogásolt eljárásrendhez képest -, az első két vétség esetén maximálta a munkáltató. Mindemellett a jogkörgyakorlóknak van további méltánylási lehetősége is, ha azonban úgy érezzük mégis történt kifogásolható szankció, akkor forduljunk a jogi osztályhoz, amivel minden szakszervezeti tagunk esetében élni is fogunk. A fedélzeti tájékoztatás gyakorlati végrehajtásához szükséges szabályozásban a jogi osztály nem illetékes, de közreműködnek egy konzultáció létrejöttében az utastájékoztatásért felelős szervezettel
Az ehhez hasonló, folyamatosan felmerülő problémák is jelzik, hogy mennyire fontos a határozott és hatékony érdekképviselet az egyeztetések alkalmával, és nem győzzük hangsúlyozni, mennyire szükséges számunkra a tagságunk ehhez adott támogatása. Reméljük, a most még kétkedők is időben felismerik ezt, és csatlakoznak a Vasutasok Szakszervezetéhez, tovább erősítve meglévő pozícióinkat a következő tárgyalások során!