A 2025. január elsejétől új néven, MÁV Személyszállítási Zrt-ként működő vállalat, már évek óta egyre nagyobb mértékben szembesül a dízel- vontatójárművek kapacitás hiányával, amelynek összetett okai között a dízelmozdony park elöregedése, a 2020-óta fennálló, folyamatos anyag és alkatrész ellátási problémák is megtalálhatók.
Ennek a helyzetnek a megoldására nyílt lehetőség a Henschell által gyártott, nagy teljesítményű, emelt sebességű közlekedésre alkalmas, használt dízelmozdonyok nemzetközi piacról történő beszerzésével.
A járművek korábban a Dán Állami Vasúttársaság flottáját alkották, majd az ottani vasútvonalak villamosítását, a motorvonatok előretörését követően egyre kevesebb ilyen mozdonyra volt szükség, így a feleslegessé váló gépeknek új gazdát kerestek, végül így kerültek a MÁV Rail Tours „látókörébe”.
A mozdonyok általános műszaki állapota - mind járműszerkezeti, vezérlési, motor és erőátviteli szempontból, - rendkívül jónak mondható.
Az aszinkron hajtási rendszer stabil, a forgóváz jól szerkesztett, könnyen karbantartható. Fékrendszere is korszerű, és rendelkezik távvezérlési rendszerrel, vezetőfülkéi pedig klimatizáltak. A hattengelyes, CoCo tengelyelrendezésű, GM EMD 16-645 E3B típusú dízel motorral ellátott mozdony teljesítménye 2427kW.
A mozdonyok karbantartása a MÁV-Személyszállítási Zrt és a MÁV Rail Tours együttműködésével fog megvalósulni.
Az első kettő dízeljármű ugyan még nyáron megérkezett, de az átalakítási munkálatok csak októberben kezdődtek el a JBI-Pécs Dombóvár Telephelyen dolgozó munkavállalóink közreműködésével.
A feladattal megbízott kollégák az eddigi, más vontatójárműveken szerzett tapasztalataik alapján kezdték meg munkájukat. A mozdonyokat a magyar vasúti hálózaton engedélyezett vonatbefolyásoló berendezéssel, EVM-120 és a hozzá tartozó sebességmérő órával, továbbá teloc adóval szerelték fel.
Kiépült a vonatok továbbításához szükséges TBO, zöldhurok, oldalszelektív ajtóvezérlés is.
Kollégáink kihívásként tekintettek erre a megbízásra, amely bizony számtalan nehézséget is okozott a géptér zsúfoltsága, illetve az anyagellátási problémák miatt. A jármű állópróbájára december 8-án került sor, majd december 18-án a hatósági vizsgán is megfelelt.
A Vasutasok Szakszervezete mondhatni testközelből, folyamatosan figyelte az átalakítási munkálatokat, és kezdeményezte a helyi munkáltatói jogkörgyakorlónál, a Műszaki igazgatónál és a vállalat HR vezetésénél is, hogy a végrehajtásban résztvevő munkavállalók hozzáállásukért, szakmai tudásukért, kreativitásukért elismerésben részesüljenek.
A munkáltató elfogadta a Vasutasok Szakszervezete szakmai érvelését, és támogatta a javaslatot, ennek köszönhetően 2024 decemberében 7 munkavállaló részesült egyszeri, „egyéb eseti pótlék” elnevezésű kifizetésben!
A vállalat járműstratégiájának megfelelően, híreink szerint idén további 13 mozdony érkezése és átalakítása várható. A projekt sikeréhez azonban a Vasutasok Szakszervezete által képviselt szemléletre van szükség, melynek lényege, hogy versenyképes tudással rendelkező, ezért jól megfizetett, megbecsült munkavállalókra van szükség.
A járműkarbantartás, fenntartás az egyik legfontosabb, nagyon költséges eleme a vállalat működésének, de anélkül nem tudjuk biztosítani a vontató-vontatott járművek rendelkezésre állását. Elkötelezett munkavállalók nélkül előbb- utóbb kihal a szakma, és üresen kongó szellemműhelyek maradnak csupán.
A Vasutasok Szakszervezete azon dolgozik napról napra, hogy ezt elkerüljük, mert az egyszeri juttatás biztosításán túl, közös felelősséget érzünk nemcsak a folyamatosság fenntartásáért, hanem a karbantartásban foglalkoztatott valamennyi munkavállaló érdekeiért.