2024. 07. 31. 09:40

Nem asszisztálunk a vasutas közösség újabb megosztásához!

Valósággal bombaként robbant a vasutas munkavállalók körében az építési és közlekedési miniszter, Lázár János Facebookon(!) tett bejelentése, miszerint a MÁV-VOLÁN- csoport fizikai munkát végző munkatársait, „akik forróság ide, lepusztult géppark oda, mégis mozgásban tartják az országot” egy egyszeri, nettó 200 ezer forintos SZÉP kártya juttatásban részesíti.

A szándék dicséretes, hiszen a szükségességét és jogosságát senki nem vitatja, és azt valamennyi munkatársunk meg is érdemli. Hangsúlyozom: valamennyi munkatársunk.

A vasutat olyan komplex rendszer működteti, amelyben minden munkavállaló vonalgondozótól a műszerészen át, a forgalmistától a jegypénztárosig, a kocsivizsgálótól a munkaidőbeosztás készítőig, az időadatrögzítőtől a buszvezetőig mind-mind más és más módon pótolhatatlan részese a vasúti közlekedés óriási gépezetének.

Hogyan lehetne igazságos módon különbséget tenni közöttük? Melyik munkakörről mondhatjuk, hogy kevésbé értékes vagy fontos a többinél?

Ez lényeges elvi hozzáállás.  Ugyanis az egymás iránti lojalitásunk azon alapszik, hogy tiszteljük egymás munkáját, elismerjük annak fontosságát.

Tehetünk-e mi szakszervezetként különbséget jutalmazásban aszerint, hogy a nyári forróságban ki volt kint terepen, ki végezte a munkáját klimatizált helységben, és ki volt, aki a 33 C fokos irodájában próbálta biztosítani az adminisztrációs, logisztikai hátteret a külső helyszíneken dolgozók számára? Nem tehetünk! Nem is teszünk.  A tulajdonos vagy a munkáltató válogathat, dönthet erről egyoldalúan, de akkor a következményekért is egyedül neki kell vállalnia a felelősséget.

Lehetett volna másként. Ha tulajdonos nem kész tényt jelent be – ráadásul egy közösségi portálon –, hanem előzetesen egyeztet az érintettekkel, akikkel egy ilyen volumenű döntés előtt szükséges lett volna. Előkészítetlenül bedobni egy ilyen ötletet, csak arra jó, hogy szembe állítsa a munkatársakat. A meggondolatlan kapkodást jól mutatja, hogy van olyan munkakör, amely két munkahelyen más néven fut, s az egyiken „díjaznák”, a másikon nem. Arról nem is beszélve, hogy vannak olyan leányvállalatok, amelyeket teljes egészében kifelejtettek a juttatási körből, pedig a MÁV-Volán csoport tagjai.

Egyáltalán nem tisztességes elvárni a szakszervezettől, hogy utólag a nevét adja egy erősen vitatható kiválasztáshoz. Miután a miniszter már beígérte a 200 ezer forintot, furcsa lenne, ha azt mondanánk, hogy amennyiben a ráfordítás összegét nem lehet növelni, akkor kapjon mindenki fele pénzt. Azt is jó lenne tudni, milyen forrásból lesz erre fedezet? A költségvetésből? Vagy mint az 1-es vonal felújítása: gazdálkodja ki a cég, ahogy tudja? Vonjon el forrásokat, juttatásokat máshonnan? Ez nagyon fontos kérdés.

Egy biztos: nyár és kánikula volt tavaly is, és ha hinni lehet a klímaváltozást jóslóknak – márpedig úgy tűnik, igazuk lehet –, akkor az extrém hőség velünk marad a jövőben is. Emiatt pedig az idén (is) jelentkező problémák újra felszínre fognak kerülni.

Csak remélni tudjuk, hogy az augusztusra ígért újabb bombasztikus miniszteri bejelentések érdemi és pozitív változást, s nem további megosztottságot hoznak a vasutasok számára. Lehet, hogy erről is jó lenne előre egyeztetni?

A közlekedési miniszternek írt levelünk ITT olvasható.

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.