2025. 01. 09. 07:53

Miniszteri tájékoztató

Lázár János, az Építési és Közlekedési Minisztérium vezetője 2025. január 8-án tájékoztatta a sajtót a közlekedési ágazat 2024-es eredményeiről, a 2025-ös évre vonatkozó terveiről és feladatiról. Ennek keretében 10 vállalást tett. Ezeket a kiadott tájékoztató alapján szó szerint közöljük.

1. vállalás: Késési biztosítás

Ma 4 vonatunkból átlagosan 3 pontos. Ahogy nemrégiben több nemzetközi összehasonlítás is megállapította: ezzel az eredménnyel a magyar vasút az európai középmezőnyben van. A késés a jövőben nem marad következmény nélkül: a késésért ezentúl automatikusan kártérítést fizetünk. Június elsejétől a busz vagy vasúti menetjegy árának felét visszafizetjük, ha az adott járat legalább 20 percet késik.

2. vállalás: Mosdófelújítási program

2026. január elsejére felújítjuk a MÁV-csoport összes pályaudvarán az összes WC-t, mosdót – tehát nemcsak a vasút-, hanem a buszállomásokon is. A nagyforgalmú állomások mosdói várhatóan fizetősek lesznek, mert a tapasztalatok szerint csak így előzhető meg, hogy ezek a helyiségek olyanok is maradjanak, amilyenné a felújítás után váltak. A MÁV-csoport utasai azonban ingyenesen használhatják őket: vagy applikációval, a MOL-kutaton megszokott rend szerint, vagy pedig érvényes jeggyel, bérlettel.

3. vállalás: Tisztább InterCity-k indulástól az érkezésig

Április elsejétől az InterCity-vonatokon az utazás teljes időtartama alatt takarítószemélyzet teljesít szolgálatot.

4. vállalás: A legnagyobb és legkorszerűbb – nemzeti kézben lévő – autóbuszflotta megteremtése

A ciklus végéig összességében 1000 db új, korszerű autóbuszt szerzünk be, ebből az első félezer darab pedig még az idén megérkezik – tehát 500 új busz idén, 500 pedig jövőre. A közel 6000 darabos, fiatal és korszerű járműből álló flottájával a MÁV-csoport autóbuszos márkája, a VOLÁN garantáltan Európa egyik legnagyobb, nemzeti kézben lévő buszos szolgáltatója marad a következő években is.

5. vállalás: A mozdonyflotta megerősítése

Az elmúlt 30 év legnagyobb mozdonyflotta-erősítése: 2025-ben 15 nagyteljesítményű dízel és 40 db villanymozdonnyal (ebből 5 db GysEV-es), összességében tehát 55 db korszerű mozdonnyal bővül a vasúti járműparkunk.

6. vállalás: az IC-kocsihiány enyhítése

Már meg is kezdődött 100 vasúti szerelvény felújítása, ezek jelenleg leginkább alkatrészhiány miatt tárolóvágányokon parkoltak. A vagonok fele IC kocsi, a többi távolsági, étkező, fekvőhelyes vagy poggyászkocsi. Mindegyik járműnek 2025 végéig vissza kell kerülnie a forgalomba, nagy részüknek már nyárig, a következő főszezonra.

7. vállalás: A magyar többségi tulajdonba került GySEV erőforrásainak a magyar utasok szolgálatába állítása

Azzal, hogy a magyar állam a GySEV-ben nemrégiben meghatározó, többségi tulajdonrészt szerzett, Magyarországnak tulajdonképpen két állami vasúttársasága lett. A MÁV és GysEV. Ennek érdekében a GysEV-nek több feladatot adunk a magyarországi vasúti közlekedés lebonyolításában, biztosításában. A GySEV mostani, hazai szolgáltatási területét több mint a kétszeresére emeljük, újabb 400 km-nyi pályával toldjuk meg. Ezzel az Észak-Dunántúl (konkrétan Győr-Moson-Sopron, Vas, Veszprém és Zala megyék) vasúti közlekedését a MÁV magyarosított sógorára, a GySEV-re bízzuk.

8. vállalás: Erősítő járatok a nyári főszezonban

A 2024-es nyár végképp megmutatta, hogy a jövőben nem mehetnek úgy a dolgok, ahogyan eddig mentek. A tavalyi, nyári szezonban túl sokszor fordult elő, hogy nem volt elég vagy elég jó járművünk ahhoz, hogy az utasokat a legfőbb turisztikai desztinációkba, például a Balatonhoz el tudjuk juttatni. Az idei szezonra megtízszerezzük (kb. 200 darabra emeljük) azoknak az autóbuszoknak a számát, amelyek erősítő járatként tudják majd kísérni, baj esetén pedig helyettesíteni a legnépszerűbb nyári vonatjáratokat.

9. vállalás: Klímagarancia a 2025-ös nyári szezonra

A jegyvásárlás során egyértelműen feltüntetjük, garantáljuk, hogy az adott jármű rendelkezik-e klímával. Ha ilyen vonatot nem talál az utas az adott viszonylaton, például a Balaton vagy a Velencei-tó irányában, akkor garantálunk neki ugyanakkor, ugyanolyan feltételekkel modern, klímás erősítő buszjáratot.

10. Új MÁV-alkalmazás

Az új alkalmazás neve MÁV+ lesz. Az új applikáció 2025 áprilisában indul, első ütemben a bérletesek millióit szolgálja ki minden ehhez szükséges funkcióval. A képességei utána hétről-hétre bővülnek újabb, a korábbi alkalmazásban megszokott vagy onnan hiányzó újabb funkcióval. Például utastájékoztatási és ügyfélszolgálati funkciókkal is.

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.