A Vasutasok Szakszervezete legutóbb 2017. március 22-én kelt levelében tájékoztatta a MÁV-HÉV Zrt. vezetését arról, hogy az egyes vasúti utazási kedvezményekről szóló 57/2009. (X. 20.) KHEM rendelet alapján a MÁV-HÉV Zrt. munkavállalói vasúti utazási kedvezményre jogosultak. A hivatkozott jogszabály 2.§ -a alapján ugyanis, a kedvezményezett vasúti társaság munkavállalójának, nyugdíjasának vasúti menetkedvezmény jár.
Emellett jeleztük azt is, hogy a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény 2. § 1. pontja szerint az elővárosi személyszállítási közszolgáltatás alapellátásnak minősül, továbbá, hogy a törvény 37. § (1) bekezdése szerint az elővárosi vasúti személyszállítási közszolgáltatást végző vasúti társaság munkavállalóját, nyugdíjasát utazási kedvezmény illeti meg.
Mindezekre tekintettel, érthetetlen számunkra, hogy a munkavállalók a mai napig nem kapták meg a vasúti arcképes igazolványukat, sőt az is, hogy ezt a munkáltató mérlegelési jogkörbe tartozó kérdésnek tekinti.
Az erre vonatkozó jogszabályok világosak és egyértelműek, ezért kérjük, hogy a munkáltató haladéktalanul intézkedjen az igényjogosultak számára a kedvezmény igénybevételéhez szükséges folyamatok megkezdéséről!
A MÁV-HÉV Kollektív Szerződésének „Béren kívüli javadalmazások” fejezetében a felek utazási kedvezmény juttatás biztosításában állapodtak meg, amely juttatás a munkáltató és egy harmadik fél között létrejött egyéb megállapodás alapján, az abban foglalt feltételek szerint illeti meg a MÁV-HÉV Zrt. munkavállalóit és hozzátartozóikat.
A Vasutasok Szakszervezete információi szerint e külső, ún. viszonossági megállapodás a hozzátartozók tekintetében korlátos, ugyanis nem terjed ki a munkavállaló valamennyi hozzátartozójára (csupán a munkavállaló két hozzátartozójának igényelhető).
Az, hogy a viszonossági megállapodás a hozzátartozókra vonatkozóan diszkriminatív kitételt alkalmaz és ezt a kitételt a kollektív szerződést kötő felek integrálták a kollektív szerződésbe, álláspontunk szerint súlyos jogszerűségi aggályokat vet fel.
A normaszöveg emellett pontatlan, és kifejezetten furcsa, hogy egy bármikor megváltoztatható külső megállapodásra hivatkozik. Technikailag kétségbe vonható az is, hogy a szöveg úgy említ hozzátartozót, hogy nem is definiálja azt.
Mindez alátámasztja azon véleményünket, hogy a kollektív szerződés megkötése elhamarkodott volt és több elemére vonatkozóan jogvitákat kiváltható szövegezést tartalmaz.
Fentiekre tekintettel kérjük, hogy a kollektív szerződés szerinti utazási kedvezmény biztosítását a munkavállalók valamennyi (közeli)hozzátartozója részére kiterjeszteni szíveskedjenek!
Február 21-én a munkáltató képviselője átadta a 6 MMK-17 MMK átlag alapbér adatokat, majd a 2018. évi differenciálásra fordítható összegről tájékoztatta az érdekképviseleteket. Ezután előadta azt a javaslatát, hogy a 2 159 100 Ft differenciálási összeget a HÉV vasúti járművezetők bérezésére kívánja fordítani, egységes elosztásban. A többi érintett munkavállaló vonatkozásában csak a bérfelülvizsgálatot követően nyílik meg a lehetőség a bérfejlesztésre, amennyiben a forrás rendelkezésre áll.
A jelenlévő szakszervezetek ezt a javaslatot egyöntetűen elutasították. Hangsúlyozva, hogy elfogadják a HÉV vasúti járművezetők prioritását, de azt nem, hogy más munkavállaló nem részesülhet a differenciált bérfejlesztésből.
Javaslatot tettünk arra, hogy a munkáltató forduljon a tulajdonoshoz a bérfeszültség kezelésére többlet forrás megszerzéséért, mutassa be milyen különbség van azonos munkakörben foglalkoztatott munkavállalók bérezésében. A szolgáltatási színvonal megtartása, a közlekedés biztonságának megőrzése érdekében a pályás és TEB-s munkakörben foglalkoztatottak versenypiaci hátrányának csökkentése érdekében szükség van a differenciált bérfejlesztés kiterjesztésére ezen munkavállalói csoportok részére is.
A munkáltatói oldal tudomásul vette a döntést és a tárgyalást felfüggesztette.
Kapcsolódó dokomentumok:
HÉV vasúti arcképes kapcsán írt levelünk
A KSZ Utazási kedvezmény ügyében írt levelünk
Borítókép: mav-hev.hu