A munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésről szóló kormányrendelet meghatározza azokat az eseteket, amikor a munkáltató a személygépkocsival bejáró munkavállalók részére költségtérítést köteles fizetni. A kormányrendelet, valamint a személyi jövedelemadóról szóló törvény idevonatkozó passzusa alapján jelenleg a költségtérítés minimum 9 forint kilométerenként, a munkahely és a lakóhely között közforgalmi úton mért oda-vissza távolságra. A munkáltató mérlegelési jogkörében eljárva adómentesen kilométerenként akár 15 forintot is adhat. A MÁV-csoport vállalatainál a kollektív szerződések egyes munkakörök esetében ennél magasabb mértékű, 28-30 forintos költségtérítést is biztosítanak – emlékeztette levélben az elnök-vezérigazgatót a Vasutasok Szakszervezete.
Mindenki számára nyilvánvaló – írta Meleg János elnök –, hogy az utóbbi időszakban a munkavállalók, a családok munkába járással kapcsolatos költségei megnövekedtek, s ezeket a plusz kiadásokat az említett jelenlegi térítések, de még a kollektív szerződésekben rögzített értékek sem fedezik. Hatványozottan igaz lesz ez majd akkor, amikor az üzemanyagokra bevezetett árstop megszűnik – részletezte a helyzetet a VSZ elnöke. Levelében Meleg János arra is felhívta Pafféri Zoltán figyelmét, hogy a sajnálatosan megnövekedett és a továbbiakban a háztartásokat is terhelő energiaárak miatt a home office-ban dolgozó munkavállalók rezsidíjai is olyan mértékben fognak emelkedni, hogy elkerülhetetlen lesz a vállalatcsoporton belüli kompenzáció bevezetése is.
A VSZ a megemelkedett költségek kompenzálásáról mielőbb tárgyalna az elnök-vezérigazgatóval.
Kapcsolódó dokumentum:
122-I-MÁV - vezig - munkába járással kapcsolatos utazási költségek