Változatlanul mélyponton a vasút, továbbra is kritikus a létszámhiány, a MÁV munkaerő-toborzó erőfeszítései egyelőre nem sok eredménnyel jártak, miközben a szakszervezetek egyre sürgetik a megoldást. Éppen ezért kapóra jött és nagyon időszerű is volt a MÁV-csoport vezetőinek a felkérése: a munkavállalók képviselői tegyenek javaslatot a kritikus helyzet megoldására. A Vasutasok Szakszervezete leporolta, frissítette régi követelésrendszerét, amelyet ezúttal 13+1 pontba foglalt össze. A VSZ-nél úgy vélik, javaslatukkal ki lehet rántani a vasutat a mélypontról sőt, színvonalasabbá is tehetnék a szolgáltatást – ismertette a követeléscsomag lényegét Meleg János.
A követeléscsomagban a VSZ minden eddiginél határozottabban szorgalmazza a MÁV-csoporthoz tartozó vállalatok integrációját, s kritizálja egyebek mellett a cég külső és belső – a munkavállalóknak és utasoknak szánt – kommunikációját, valamint a fejlesztések színvonalát és lassú tempóját is.
A szakszervezet a regionális gondok enyhítésére bevezetné a hazánkban még kevéssé általános áttelepülési programot, amelyhez jó minőségű vállalati lakások, színvonalas munkásszállók vagy minőségi bérelt lakások kellenek. A 13+1 pontos csomagban az érdekvédők a menetkedvezményi problémák rendezését is sürgetik.
A napi munkaidő csökkentése fontos pontja az összeállításnak – hívja fel a figyelmet az elnök. Ehhez a Munka törvénykönyvét is módosítani kell , ezért az érdekvédők elvárják, hogy ennek érdekében a munkáltató is járjon közbe a tulajdonosnál – sorolja a követeléscsomag lényegét Meleg János. Szerinte azonban elengedhetetlen a munkakörülmények javítása is, hiszen az tarthatatlan, hogy számtalan helyen nincs kulturált tisztálkodási lehetőség, s még „pottyantós” WC-ből is van jócskán a vasút területén.
A követeléscsomag része a megszűntetett korkedvezmény és korengedmény rendszerének újragondolása is, hiszen ezzel régóta tartozik a kormány a munkavállalóknak. Szerepel a követelések között a képzési reform is csakúgy, mint az átlátható tarifarendszer, a vasútszakmai minimálbér, tisztességes bérpótlék, valamint a 3 millió forintos hűségpénz-rendszer bevezetése is.
A VSZ a szakszervezetek közül talán elsőként követel értékesebb cafeteriát, s nem utolsó sorban az eddigitől eltérő felépítésű hároméves bérmegállapodást. A csomag „+1” tétele az egészségmegőrző program bővítése.
Meleg János szerint a tulajdonos és a munkáltató akkor tenné a legjobban, ha elfogadná, s megvalósítaná a szakszervezeti követeléseket és jobbító javaslatokat, mert csak így lehet a magyar vasutat színvonalassá, versenyképessé tenni, s biztonságban működtetni.
A Vasutasok Szakszervezete az alábbi konkrét megoldási javaslatokat teszi a MÁV működésének megújítására:
- Egyszerűbb szervezetet!
A Vasutasok Szakszervezete sohasem támogatta a MÁV szétdarabolását. A MÁV-csoporton belül kialakult eltérő bérrendszereket és kollektív szerződéseket közelíteni és egységesíteni kell, ezzel is segítve a csoporton belüli létszámmozgást. Hosszabb távon végre kell hajtani a vállalatok integrációját.
A vállalatirányítás szintjeit – amelyek lassítják a szervezet működését – optimalizálni, csökkenteni, a túlzottan bürokratikus szervezetet racionalizálni kell, és fontos volna valódi hatásköröket adni a végrehajtáshoz közelebbi szintekre is.
A MÁV-csoport működési feltételein, keretein javíthatna az is, ha végre megszületne az alágazat valamennyi vállalatára érvényes, és azokat megfelelőképpen „kordában tartó” kollektív szerződés.
- Át kell alakítani a vállalatok külső és belső kommunikációját!
Legyen mindkét területen őszinte, gyors, hiteles és nyitott információáramlás! Proaktívabb kommunikációra van szükség a munkavállalók az utazók és a társadalom felé egyaránt. Az utasnak tudnia kell, hogy pontosan milyen okból késik vagy marad el a vonata.
- Észszerűbb vasútfejlesztéseket!
A magyar vasúthálózat öthatoda egyvágányú pálya, amely nehezíti, lassítja a forgalom tervezését és szervezését, a felmerülő zavarok kezelését, míg Nyugat Európában megfelelő módon bővítik a kapacitásokat, a vasútvonalak áteresztő képességét. Növelni kell a kétvágányú, környezetkímélő vontatási szolgáltatások mértékét a gyorsabb és hatékonyabb személy-és teherszállítás érdekében. A Vasutasok Szakszervezete elvárja, hogy az előirányzott vasútfejlesztések az utasok és a vasutasok számára ígért színvonalon és minőségben valósuljanak meg.
- Áttelepülési programot!
A regionális foglalkoztatási gondok enyhítésére áttelepülési programmal, jó minőségű vállalati lakhatási megoldásokkal – pl. munkásszállás kapacitásának bővítésével, bérelt szálláslehetőség biztosításával, stb. – kell támogatni a szolgálati helyet váltó munkavállalókat és családjukat.
- Mentkedvezményt!
Olyan garanciális jogszabályi megoldás kell, amely minden vasutasnak és nyugdíjba vonulónak, nyugdíjasnak garantálja a menetkedvezmény korlátozások nélküli igénybevételét. Ez is erősíti a vasúthoz kötődést.
- Napi munkaidő csökkentés, munkaközi szünet
A 2012. évi Munka Törvénykönyve módosítását kiemelten fontosnak tartjuk a vasutasok érdekében úgy, hogy megszűnjenek a köztulajdonban álló munkáltatókra vonatkozó hátrányos megkülönböztetések, különösen a munkaidő és a munkaközi szünet vonatkozásában. Elvárjuk, hogy ennek érdekében a munkáltató is járjon közbe a tulajdonosnál.
A MÁV-csoport működési feltételein, keretein javíthatna az is, ha végre megszületne az alágazat valamennyi vállalatára érvényes, és azokat megfelelőképpen „kordában tartó” kollektív szerződés.
- Munkakörülmények javítását!
Elvárjuk, hogy minden szolgálati helyen legyenek végre a 21. századnak megfelelő (hideg-melegvizes!) tisztálkodási lehetőséget biztosító szociális helyiségek, klimatizált munkahelyek. Meg kell szüntetni az összes „pottyantós” WC-t!
- Korkedvezményt, korengedményt!
A kormány továbbra is adós a megszűnt korkedvezményes- és korengedményes nyugdíjrendszer utódjának kialakításával. Javasoljuk, hogy a 63. életévet betöltött vasutas munkavállalók alanyi jogon vehessék igénybe a MÁV-ÉVEK Programot. Amennyiben erre nem tartanak igényt, a nyugdíjba vonulásuk alkalmából kapják meg a munkaviszony alapján járó Mt. és KSZ szerinti végkielégítésüket.
A MÁV-ÉVEK Programot a rendkívüli munkavégzés időtartamának beszámítására figyelemmel át kell alakítani.
- Képzési reformot!
Az oktatási, vizsgáztatási és utasítás rendszer átalakításával egyszerűbbé kell tenni a vasutassá válás folyamatát. A szolgálati helyekhez közelebb kell vinni a képzési folyamatot, amelynek tematikáját a vizsgáztatási rendszerrel együtt a vasúti technológiai feladatokhoz kell igazítani!
- Átlátható tarifarendszert, vasútszakmai minimálbért, tisztességes bérpótlékokat!
Olyan tarifarendszerre van szükség, amelyben a megfelelő szorzó végig futtatásával mindenkor kiszámítható és követhető a jövedelem. Egy új rendszer bevezetése az átmeneti időszakban okozhat problémákat, aránytalanságokat, de a végállapotban egy kiszámítható rendszert kell, hogy jelentsen.
A tarifának megfelelőképpen honorálnia kell az egyes munkakörök betöltéséhez szükséges tudás megszerzéséhez, majd fenntartásának folyamatos és rendszeres bizonyításához teljesítendő erőfeszítéseket. Ennek érdekében létre kell hozni a vasútszakmai minimálbér intézményét.
Emelkedjen a megszakítás nélküli munkarendben dolgozó munkavállalók műszakpótléka 40 %-ra, a nyújtott műszakos munkavállalók műszakpótléka 15 %-ra, ezzel párhuzamosan készüljön el a szolgálati helyek – technológiai, egyéni leterheltségen, többletteljesítményen alapuló - csoportba sorolása, amelynek ellentételezése jelenjen meg a bértáblában!
- Hűségpénzt, szenioritási rendszert!
A foglalkoztatási problémák rövidtávú kezelésének érdekében kössenek a munkavállalókkal egy 5 éves határozott időre szóló, 3.000.000 Ft/fő egyszeri és azonnali kifizetést tartalmazó „hűségmegállapodást”. A szenioritási (törzsgárda) rendszerről is fontos új megállapodást kötni.
- Értékesebb kafetériát!
A választható béren kívüli juttatások keretösszegét meg kell emelni, továbbá javasoljuk az alanyi jogú juttatások körébe felvenni az önkéntes egészségpénztári munkáltatói tagdíjhozzájárulást 3000 Ft/fő/hó mértékben.
- Három éves bérmegállapodást!
2020-ra érdekeltek vagyunk – az ebben együttműködő szakszervezetekkel közösen elkészített javalat alapján – egy hároméves bérmegállapodás megkötésében. Ennek éves mértékét a tárgyévre prognosztizált magyarországi GDP növekedés és az ugyancsak tárgyévre prognosztizált fogyasztói árindex változás együttes értéke, plusz a szintén tárgyévre vonatkozó munkaerő-piaci kompenzáció együttes értéke adja.
13+1. Egészségmegőrző Program bővítése
Kezdeményezzük az egészségügyi szolgáltatások, valamint az igényjogosultak körének bővítését. Továbbá, szélesíteni szükséges a szolgáltatásokat nyújtó intézmények számát, különös figyelemmel a földrajzi elhelyezkedésükre.
Kapcsolódó dokumentum: