A konzultáció kezdeményezésének az volt az oka, hogy az utasítástervezet 5. sz. mellékletében található MMK szerinti bértábla (sávminimum és sávmaximum értékekkel) álláspontunk szerint nem illeszkedik a vállalat jelenlegi bérstruktúrájába. Erre való tekintettel, az alapvető álláspontunk az, hogy a tervezett táblázat bevezetése a jelenlegi bérezés mellett értelmetlen.
Válaszában a munkáltató képviselője elmondta, hogy a MÁV munkaviszonyhoz kapcsolt bérminimum értékeket a MÁV-nál érvényben lévő módon kell átvenni, igazodniuk kell a MÁV Csoporton belüli rendszerhez. A jelenlegi munkaerő-piaci viszonyok miatt – kényszerből - Budapesten a meglévő eltéréseket továbbra is fent kell tartaniuk.
Arra a kérdésre, hogy hogyan történt a munkakörök beértékelése, vagy egyáltalán volt-e ilyen, vagy csak már a meglévő MÁV-oshoz kapcsolódtak, azt a választ kaptuk, hogy nem térhettek el a MÁV csoportos megállapodástól, tehát a HÉV-es munkakörök külön beértékelése nem történt meg.
Következő kérdésként azt fogalmaztuk meg, hogy hány munkavállaló és milyen MMK-ban lóg ki durván a sorból, egymáshoz viszonyítva (8 vagy 9, 9 vagy 10, 11). Ezzel kapcsolatban konkrét példákat mutattunk be a vezérigazgató által megküldött, a bérfelzárkóztatásban nem részesülő munkavállalók átlagbérére vonatkozó tájékoztató alapján. Javaslatot tettünk, hogy az utasítás 5. sz. mellékleteként jelölt MMK táblázatba a 11-es MMK-ban megcsillagozva, különálló sorokban a műszaki szakszolgálat munkaköreit jelenítsék meg.
A munkáltató vállalta, hogy a javaslatnak megfelelően a kérést megvizsgálja. Elhangzott továbbá, hogy nem történt meg a teljes rendszer felülvizsgálata, nem készült összehasonlítás a munkaerő-piacon lévő hasonló foglalkoztatást alkalmazó munkáltatóknál lévő bérek és a jelenlegi HÉV bérviszonyokat illetően.
Az utasítás 2. pontjára vonatkozóan javaslatot tettünk az utasítás hatályának pontosítására, hogy azt az utasítás szabályozási tárgyának megfelelően 6 – 17 MMK-ban lévő munkakörökre vonatkoztassák. Felvetettük még a munkakörök elismerésének MÁV csoporton belüli munkaviszonyhoz való kapcsolódását, az elismerhető évek vonatkozásában.
Jeleztük a HÉV járművezetők pótlékának kérdéskörét felülvizsgálni, utalva a KSZ módosítás kapcsán tett javaslatunkra is. Válaszként elhangzott, hogy a rendelkezésre álló keret nem lesz több, legfeljebb az másként kerülhet felosztásra.
A VSZ HÉV Hírnök nyomtatható változata itt érhető el.
Borítókép: Internet