A járványhelyzettel kapcsolatos veszélyhelyzeti intézkedések következtében a MÁV-START belföldi utasforgalma 2020. március 15. és május 15. között körülbelül 70 százalékkal maradt el a tavalyi év azonos időszakának teljesítményétől, a nemzetközi forgalom pedig minimálisra csökkent. Egyelőre bizonytalan, hogy mikorra közelíti meg az utasszám a koronavírus-járvány előtti időszakban mért adatokat.
A korlátozások fokozatos feloldása, a védekezés új szakasza lehetővé teszi a vonat- és buszközlekedés újjászervezését. Az ideiglenes járványügyi menetrendek kialakítása során figyelembe veszik az utazóközönség változó igényeit: az országos fővonalakon a vasút biztosít gyorsabb és versenyképesebb eljutást, ehhez igazodva az autóbusz-hálózat térségi ráhordó szerepe növekszik. A vasúti fővonalakon elvégzett vagy jelenleg is zajló, több mint ezermilliárd forintos fejlesztéseknek köszönhetően a párhuzamosan futó távolsági buszjáratok pedig több viszonylaton csökkenthetők, megszüntethetők.
Június 6-tól egyes vonalszakaszokon a járatok egy része helyett pótlóbuszok szállítják az utasokat, bizonyos viszonylatokon pedig a párhuzamos utakon közlekedő helyközi buszjáratokkal lehet majd utazni. Az utasok kiszolgálását az autóbuszok a korábbival megegyező vagy jobb színvonalon biztosítják. Az előírt védőtávolság a buszokon is betartható, hiszen a viszonylatokon közlekedő vonatok átlagos utasforgalma nem éri el a 10 főt, 11 vonal esetében pedig legfeljebb 2 fő. A regionális közlekedésben alkalmazott ideiglenes járványügyi menetrend az összes vasúti utas 4 százalékát érinti.
A vasúttársaság folyamatosan figyelemmel kíséri a pótlóbuszok és a párhuzamos útvonalakon közlekedő helyközi buszjáratok utasforgalmát, szükség esetén a megrendelővel közösen felülvizsgálja a menetrendet, és rugalmasan alakítja a biztosított kapacitásokat.
Az ideiglenes járványügyi menetrendek bevezetése lehetőséget teremt arra, hogy a felszabaduló vasúti jármű és állományi kapacitásokat a MÁV a fővonali közlekedésre csoportosítsa át. A regionális közösségi közlekedés egységes menetrendjének kialakítása mellett a későbbiekben bevezethető az egységes és átjárható jegyértékesítési rendszer is.
A járványügyi menetrendi változásokkal érintett vasútvonalak:
Június 6-tól naponta egy vonatpár közlekedik, a többi járat helyett pótlóbuszok járnak a következő szakaszokon:
- Nagyatád–Somogyszob (38-as vasútvonal)
- Villány–Mohács (66-os vasútvonal)
- Balassagyarmat–Ipolytarnóc (78-as vasútvonal)
- Vámosgyörk–Gyöngyös (85-ös vasútvonal)
- Nyékládháza–Tiszaújváros (89-es vasútvonal)
- Kál-Kápolna–Kisújszállás (102-es vasútvonal)
- Fehérgyarmat–Zajta (113-as vasútvonal)
Naponta egy vonatpár közlekedik június 6-tól, a többi vonat utasai a vasúttal párhuzamos útvonalon közlekedő helyközi buszjáratokkal utazhatnak:
- Komárom–Esztergom (4-es vasútvonal)
- Székesfehérvár–Komárom (5-ös vasútvonal)
- Székesfehérvár–Sárbogárd (45-ös vasútvonal)
- Godisa–Komló (47-es vasútvonal)
- Abaújszántó–Hidasnémeti (98-as vasútvonal)
- Karcag–Tiszafüred (103-as vasútvonal)
- Nyíregyháza-Nyírbátor (113-as vasútvonal)
- Mátészalka–Csenger (114-es vasútvonal)
- Mezőhegyes–Újszeged (121-es vasútvonal)
- Mezőhegyes–Battonya (125-ös vasútvonal)
- Szentes–Orosháza (147-es vasútvonal)
Naponta két vonatpár közlekedik, a többi járat helyett pótlóbuszok járnak a következő szakaszokon június 6-tól:
- Gyékényes–Barcs (60-as vasútvonal)
- Mátészalka–Záhony (111-es vasútvonal)
- Nyíregyháza–Vásárosnamény (116-os vasútvonal)
- Szarvas–Mezőhegyes (125-ös vasútvonal)
- Szeghalom–Gyoma (127-es vasútvonal)
- Szeghalom–Püspökladány (128-as vasútvonal)
- Kötegyán–Szeghalom (128-as vasútvonal)
- Szentes–Hódmezővásárhely (130-as vasútvonal)
- Lakitelek–Szolnok (145-ös vasútvonal)
- Kiskunfélegyháza–Szentes (147-es vasútvonal)
Szombathely–Nagykanizsa között három vonatpár esetében másik szerelvénybe kell átszállni Zalaszentiván állomáson (17-es vasútvonal).
Zalaegerszeg–Bajánsenye között valamennyi személyvonat helyett pótlóbuszok közlekednek (25-ös vasútvonal).
A Kisbárapáti–Tab–Siófok szakaszon egyes vonatok rövidebb útvonalon közlekednek, több járat helyett pótlóbuszok indulnak (35-ös vasútvonal).
Dunaújváros–Rétszilas–Simontornya/Cece között naponta három vonatpár közlekedik, két vonatpár utasait Dunaújváros–Cece–Simontornya között viszik pótlóbuszok (43-as vasútvonal).
Nagyoroszi és Balassagyarmat között négy vonatpár marad, a többi vonat utasainak pótlóbuszon utazhatnak ezen a szakaszon (75-ös vasútvonal).
A Vámosgyörk–Újszász–Szolnok vonalon négy vonat helyett jár pótlóbusz Újszász és Jászapáti között (86-os vasútvonal).
A Debrecen–Tiszalök vonalon négy vonatpár jár naponta, pénteken és szombaton további egy, vasárnap további két vonattal kiegészülve. A többi vonat helyett pótlóbusz közlekedik (109-es vasútvonal).
Lakitelekről–Kunszentmártonba napi egy, ellenkező irányba napi két vonat közlekedik. A vasútvonal Lakitelek–Kiskunfélegyháza szakaszán Lakitelek irányába napi két vonat, Kiskunfélegyháza felé napi három vonat, a szakaszon a többi vonat helyett pótlóbusz közlekedik (146-os vasútvonal).
A részletes menetrendeket a vasúttársaság a honlapján és az állomási hirdetményeken teszi közzé.
MÁV Zrt. KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG
Borítókép: hirado.hu