Kritikus a munkaerőhiány a vasútnál, erre a Vasutasok Szakszervezete többször nyilvánosan is figyelmeztette a MÁV vezetését és a kormányt. A munkáltató mostanra már be is látta, hogy nem dughatja tovább a porba a fejét, ezért megkezdte a tárgyalásokat a szakszervezetekkel – is – a lehetséges megoldásokról. Az egészen a gyökerekig nyúló problémahalmazt azonban egyedül nem képes kezelni a MÁV-csoport, ezért a tulajdonoshoz fordult, 30 milliárd forintot kért a kormánytól a legsürgetőbb intézkedésekre, például az eddigi 3 százalék helyetti jóval magasabb béremelésre. E nélkül ugyanis nem lehet megtartani a dolgozókat, s képtelenség újakat, főleg fiatalokat a pályára csábítani – közölte Meleg János, a VSZ elnöke. A szakszervezeti vezető szerint a cégvezetés már korrekt egyeztetést folytat arról a szakmai javaslatról, amelyet a VSZ – is – letett a döntéshozók asztalára, ám amíg a tulajdonos nem ad rá pénzt, önállóan szinte semmi mozgástere nincs. Márpedig pénz nélkül nem lehet kialakítani a szakszervezet által javasolt vasutas életpályamodellt, annak hiányában pedig sosem lesz vonzó a pálya – szögezi le Meleg, hozzátéve, hogy a szakszervezet javaslatot tesz a bértarifa-táblázat átdolgozására is. Az általuk elvégzett számításokra alapuló tervezet elfogadása átlagosan több tízezer forintos havi fizetésemelést jelentene a vasutasoknak – állítja az elnök. Mindehhez a 30 milliárd forint csak az első lépcső, ezért a Vasutasok Szakszervezete mindenekelőtt ennek biztosítását várja az államtól. Ráadásul ez az összeg a legfontosabb, legsürgősebb intézkedések megtételéhez elég, de a hosszú távú stabil működéshez az államnak mélyebben is a zsebébe kell nyúlnia.
Az elnök emlékeztet: a jelenleg is dráma létszámhiánnyal küzdő ágazatból 2019-ig négyezren mennek nyugdíjba