A gazdasági élet fokozatos újraindításával a MÁV-csoporton belül időszerűvé vált a munkaügyi kapcsolatok menetének visszaállítása a megszokott mederbe, ezért a Vasutasok Szakszervezete kezdeményezte a csoportszintű VÉT (Vállalati Érdekegyeztető Tanács) összehívását, amelyre június 10-én került sor.
Homolya Róbert elnök-vezérigazgató beszámolt a MÁV-csoport jelenlegi helyzetéről.
- A vezérigazgató kifejezte köszönetét minden vasutas munkavállalónak a járvány ideje alatt tanúsított helytállásért. Kiemelte: a vállalatcsoportban eddig hárman fertőződtek meg, egyikük sem munkavégzés közben.
- 5300 munkavállaló dolgozott otthonról a vírusos időszakban, ennek tapasztalatait összegezve vizsgálják meg a home office további, esetleg részleges folytatásának a lehetőségeit.
- Különösen fontosnak tartotta, hogy időben sikerült jó, keresetnövekedést eredményező bérmegállapodást kötni.
- Kijelentette: a MÁV Zrt.-nek nincs elfogadott üzleti terve 2020-ra. Szeptemberre – előreláthatóan – 160 milliárd forint hiányzik majd a gazdálkodásából. Ez csak a működési és fenntartási költségeket takarja. Ennek kezelésével kapcsolatos előterjesztés hamarosan a kormány elé kerül.
- A kormány tárgyalja a versenyképes vasút programját is. Van esély arra, hogy az évek óta halogatott döntések végre megszületnek az egységes tarifarendszerről, valamint a közúti és vasúti személyszállítás közötti harmonizált menetrendről. A vasút jelen állapotában drága és lassú, ezért további fejlesztésre van szükség. A fejlesztések következtében át fog alakulni a foglalkoztatási szerkezet.
- Több jelentős projekt is elindult:
- új HÉV kocsik és hibrid motorvonatok beszerzése,
- további jegyautomaták vásárlása és telepítése,
- a vasúti menetrend internetes felületének megújítása,
- Záhonyban egy kínai konzorcium létrehozásával konténer átrakás elindítása.
A mellékvonalakról szóló napirend keretében megismerhettük a munkáltató álláspontját.
- A járatcsökkentésre vonatkozó előírást a tulajdonos adta ki.
- Az előírás szakmaiatlan.
- Felül kell vizsgálni a jelenlegi intézkedést. Ahol gyorsabbak vagyunk, ott meg kell tartani a kötöttpályás szolgáltatást, de be kell látni, hogy 15-20 vonalon jelenleg nem versenyképes a vasút.
- A felújított vasúti vonalszakaszok mellett felesleges párhuzamosan közlekedtetni az állami finanszírozással Volán járatait is.
- Regionális közlekedési koncepció készült a Dél-Alföld és a Nyírség területére, amit majd az érdekképviseletek véleményezhetnek.
Elhangzott, hogy a vasutasnapi ünnepséget és a kitüntetések átadását szeptember második hetére tervezik, ha addig nem áll be súlyosan negatív változás a járványhelyzetben.
A munkáltató megerősítette, hogy a szakszervezetekkel kötött megállapodásnak megfelelően a szenioritási jutalmat – az eddigiekhez képest dupla összegben – a júniusi bérrel, a júliusi bérfizetési napon kapják meg az érintettek.
Kapcsolódó dokumentum: