Az első naptól öröm, düh, értetlenség és reménykedés fogadta a kezdeményezést, kinek aszerint, hogy a megígért 200 ezer forintból részesülhet-e vagy sem. Tárgyalások, újságcikkek, levelezések, a közösségi médiában dúló kommentháború kísérték végig a történéseket.
2024.július 29.
Lázár János ÉKM-et vezető miniszter egy Facebook bejegyzésben bejelenti, hogy a hőségben helytálló, frontvonalban dolgozó, több mint 33000 munkavállaló egyszeri, kettőszázezer forintos SZÉP kártya juttatásban részesül. A bejelentés minden előzetes egyeztetés nélkül történik meg. Az érintettek körét a MÁV-Volán-HÉV-START, fizikai dolgozóiban határozza meg, kizárva több leányvállalatot és a GYSEV-et.
2024. július 30.
A Vasutasok Szakszervezete megkapja és értékeli a munkáltató által összeállított 33226 fős munkaköri listát. A VSZ szakmai képviselői megállapítják, hogy a lista tele van önellentmondással, és még a miniszter által meghatározott feltételeknek sem felel meg, nemhogy a teljes vasutasság jogos igényének kielégítésére.
2024. július 31.
A Vasutasok Szakszervezete a megkapott lista értékelését követően levélben fordul Lázár Jánoshoz és felhívja a miniszter figyelmét, hogy az elképzelés önmagában helyes, de egyes munkakörök, leányvállalatok kizárása a kedvezményezetti körből a vasutas közösség megosztásához vezet, és kéri, hogy az igazságosság jegyében valamennyi a MÁV-Csoporthoz tartozó vasutas munkavállaló részesüljön a kifizetésben, továbbá hiányolja a bejelentést megelőző egyeztetéseket.
2024.augusztus 2.
A munkáltató CSÉT ülés keretében ismerteti a tulajdonosi határozatot a „klímapénz” kifizetésének feltételeiről.
A CSÉT ülést követően, délután Lázár János újabb Facebook posztot tesz közé, ebből az derül ki, hogy csak részben fogadja el a szakszervezetek követelését. Engedélyezi ugyan újabb 1500 főnek a kifizetést, hogy korrigálni lehessen a táblázatban átadott munkaköri listát, de továbbra is elutasítja, hogy mindenki kapjon a juttatásból. Egyúttal bejelenti, hogy a szakszervezetektől várja a javaslatokat, mely munkakörök kapjanak még a hőségpénzből, megpróbálva ezzel az érdekvédelemre hárítani a tulajdonosi határozattal járó negatív következményeket.
A Vasutasok Szakszervezete továbbra sem ért egyet a döntéssel, mivel előre látható, hogy az 1500 fős keretbe biztosan nem fog beleférni annyi munkatárs, mint amennyien ténylegesen fizikai munkakörben, vagy a frontvonalban dolgoznak, ami újabb éket fog verni a vasutasok közzé, jelentős elégedetlenségi hullámokat indítva el. Egyértelművé vált, hogy jó döntés nincs ebben a helyzetben, mert ha nincs semmilyen javaslat az érdekképviseletek részéről, 1500 kollégánk bizonyosan elesik a lehetőségtől, hogy utólag ők is kifizetéshez jussanak. Ennek tudatában a VSZ is összeállít egy javaslattervet minden olyan munkakört felsorolva (a pénztárosoktól a gépészeti diszpécserekig), amely szerintünk megfelel a miniszter elvárásának. (Ez a létszám messze meghaladja az 1500-as keretet, hiszen csak a MÁV-Startnál 940 pénztáros kolléga dolgozik.)
2024.augusztus 06.
A Vasutasok Szakszervezete -az érintett munkavállalókat képviselő más szakszervezetek által is aláírt - levelet fogalmaz meg Lázár Jánosnak. Újfent kérik a minisztert, hogy ne tegyen különbséget a munkavállalók között. Egyúttal felvázolják annak lehetőségét, hogyha mégsem változtat a miniszter az álláspontján, akkor a szakszervezetek, igazodva saját mércéjükhöz, mely szerint elsődleges a tagjaiknak érdekképviselete, csak azt a megoldást fogadják el, hogy a MÁV-Volán Csoportnál és a GYSEV-nél működő, a levélben felsorolt szakszervezetek tagjai kapjanak a jutalomból.
2024.08.10.
Lázár János ismét Facebook bejegyzésben közli, hogy a szakszervezetek javaslatait figyelembe véve, jóváhagyja a kifizetést az újabb 1500 kollégának, azt a látszatot keltve, mintha az érdekképviseletek döntötték volna el konkrétan, végül ki kaphat az átadott javaslatok alapján hőségpénzt és ki nem.
Egyúttal a miniszter azt is bejelenti, hogy további 500 munkavállalónak is engedélyezni fogja még a juttatást, akik nem a MÁV- START-HÉV-VOLÁN létszámába tartoznak.
2024.augusztus 12.
Az első körben jóváhagyott 33226 kolléga megkapja a SZÉP Kártyára az összeget.
Lázár János, ahogy eddig is, Facebook posztjában jelenti be ezt a tényt, hozzátéve, hogy jóváhagyta további 1565 főnek is a kifizetést, de most már egyenesen úgy fogalmaz, hogy maguk a szakszervezetek döntötték el ki kapjon a munkája elismeréseként jutalmat. Ez a finoman szólva durva csúsztatás azonnal dühös reakciókat váltott ki a kollégáknál a szakszervezetekkel szemben.
2024.augusztus 14.
A második körben jóváhagyott 1565 fő számára is megérkezik a SZÉP Kártyájára az átutalás.
2024.augusztus 15.
A GYSEV menedzsmentje arról tájékoztatja az érintetteket, hogy ők is támogatnák a dolgozóik részére a „hőségpénz” kifizetését, de a többségi tulajdonost képviselő miniszter nem engedélyezi azt, pedig a társaságnak meg lenne rá a pénzügyi forrása. A Vasutasok Szakszervezete megdöbbenésének ad hangot Lázár János döntése miatt.
2024.augusztus 16.
A Vasutasok Szakszervezete újabb levélben fordul a miniszterhez, kéri az 500 fős keretlétszám növelését, hogy végre valamennyi, legalább a fizikai munkakörben foglakoztatott munkatárs megkapja a helytállásáért járó jutalmat. (A MÁV-FKG Kft és a Záhony Port Zrt munkavállalói mellett a MÁV-SZK fizikai dolgozói is.)
2024.augusztus 27.
A Vasutasok Szakszervezete szombathelyi terület képviseletvezetője, Németh Tamás tájékoztatja a Telex nevű hírportált a GYSEV -vel kapcsolatos anomáliákról a hőségpénzzel kapcsolatban. A Telex is megkérdezi a minisztériumot, miért nem engedélyezik a kifizetést az osztrák-magyar vasútvállalatnál?
2024.augusztus 28.
Lázár János Facebook posztban közli, hogy mégis engedi a hőségpénz kifizetését a GYSEV munkavállalói számára. Ezúttal nem közöl előzetes keretlétszámot az érintettek köréről, és megvárja a szakszervezetek javaslatait.
2024.augusztus 30.
A MÁV-FKG Kft-nél és a Záhony Port Zrt.-nél megállapításra kerülnek azok a munkakörök, amelyek az első körben bekerülhetnek a kvóta rendszerbe. A munkáltató tájékoztatása szerint a MÁV-FKG Kft-nél 209 fő kaphatja meg (pályamunkás, kitérőlakatos, előmunkás) várhatóan szeptember 4-ig a juttatást. A létszámkvóta feletti fizikai munkakörben foglalkoztatott munkavállaló kifizetéséről is (660 fő) lezárultak az egyeztetések.
Záhony Port esetében 219 fő érintettből 54 fő tartozik az 500 fős keretbe, a fennmaradó 165 fő is megkapta az elvi engedélyt, a kifizetés konkrét időpontjáról még egyik esetben sincs információ.
2024.szeptember 3.
A MÁV-SZK is beterjeszti a MÁV-Zrt felé a fizikai munkakörök listáját, ez alapján 209 fő tartozhat az 500 fős keretbe, a további érintett 608 kolléga esetében még nem született döntés az esetleges kifizetésről.
2024.szeptember 11.
Hosszú, többkörös egyeztetés után a munkáltató az alábbiakról tájékoztatja a szakszervezeteket:
A nem közszolgáltató társaságok (ZÁHONY-PORT Zrt., MÁV SZK Zrt., MÁV FKG Kft., MÁV Rail Tours Kft., MÁV KFV Kft.) esetében engedélyezett 200 000 Ft SZÉP kártya „hőségpénz” juttatás kifizetésére várhatóan 2024. szeptember 16-án, hétfőn kerül sor.
A MÁV-START Zrt.-nél a korábbi kifizetésen érintett 8 733 főn felül a szakszervezetek által javasolt további 940 fő, a nemzetközi személypénztáros, számadó és jegypénztáros, számadó pénztáros és utánfizetési pénztáros munkakörben foglalkoztatott munkavállaló részére is engedélyezett a kifizetés.
Az események sorából végig követhető, hogy a bennünket érő kritikák ellenére a Vasutasok Szakszervezete az első perctől kezdve folyamatosan azon dolgozott, hogy a nem megfelelően előkészített intézkedés miatt kimaradt kollégák is részesüljenek a kifizetésből. Azonban sajnos az eredendően hibás konstrukció miatt továbbra is jelentős azon munkavállalók száma, akik továbbra sem részesültek a juttatásból.