A MÁV-csoport munkáltatói a KTI Vasúti Vizsgaközponttal együttműködve, a rendelkezésre álló gyakorlati tapasztalatok alapján számos javaslatot tettek a 19/2011. (V. 10.) NFM rendelet („Képzési rendelet”) módosítására.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által elfogadott módosítások a 20/2017. (VI.22.) NFM rendelet részeként jelentek meg, és a Képzési rendelet vonatkozásában 2017. július 7. napjától lépnek hatályba, melyek az elmúlt időszak tapasztalatai alapján pontosítják, illetve egyszerűsítik a vasútszakmai képzésekre vonatkozó követelményeket és előírásokat.
Az egyeztetések eredményeképpen megvalósult módosítások közül az alábbiak érdemelnek kiemelt figyelmet:
- A műszaki (biztosítóberendezési és felsővezetékes) területek által régóta kért Térközőri vizsgatípusa szétbontásra került. Külön Jelzőőr, Biztosítóberendezési forgalmi, Erősáramú forgalmi vizsgatípus került rögzítésre a Rendelet III. sz. melléklete 9/A; 9/B; 9/C soraiban. Hasonlóan az Egyszerűsített forgalmi vizsgatípus is szétbontásra került a Rendelet III. sz. melléklete 10/A; 10/B; 10/C soraiban., erősáramú, pálya, biztosítóberendezési, távközlési vizsgákra. Létrejött továbbá az Egyszerűsített forgalmi (személyszállítási és árufuvarozási szolgáltatás) vizsgatípus is, a Rendelet III. sz. melléklete 15. sorában. A módosítás hatálybalépését követően a fenti új vizsgatípusokból az új képzési programok kidolgozása és azok hatósági jóváhagyása után vizsgázhatnak majd munkatársaink, de ennek jogszabályi feltételei immár megteremtődtek.
- A MÁV-csoport által indított képzési projekt eredményeképpen létrehozott új „Általános forgalmi vizsga forgalmi szolgálattevők részére”, és „Önállósító forgalmi vizsga forgalmi szolgálattevők részére” vizsgatípusok is bekerültek a Rendeletbe. [III. sz. melléklete 1/A; és 2/A sorok]. Ezen új vizsgatípusokkal és a hozzájuk kapcsolódó új képzési programmal az újfelvételes forgalmi szolgálattevő munkatársaink képzésének hatékonyságát tudjuk növelni.
- A váltókezelői tanfolyam bemeneti feltétele - a jelenlegi érettségiről - középfokú végzettségre csökkent [Rendelet III. sz. melléklet 8. sor], ezáltal a hatálybalépést követően ezen munkakörbe már a középfokú végzettségű (azaz szakmunkás/szakiskolai végzettségű vagy középfokú OKJ-s szakképesítés) munkavállalók jelentkezését is el tudjuk fogadni.
- A tolatásvezető és vonali tolatásvezető képzések bemeneti feltételei között előírt 480 óra kocsirendezői gyakorlat 320 órára csökkent [Rendelet III. sz. melléklet 5. és 6. sor], ezzel rövidülhet ezen munkakörök kiképzési ideje.
- A sikertelen alapvizsgát tett hallgatók esetében lehetőség lesz kiegészítő alapképzésre beiskolázni a hallgatókat, mely a teljes alapképzés óraszámának 50%-a. [Rendelet 21.§ (5) bekezdése] Így nem kell a teljes alaptanfolyamot megismételniük a sikertelenül vizsgázóknak, a kiegészítő alapképzést követően ismételten vizsgát tehetnek majd a KTI Vasúti Vizsgaközpontban.
A módosítás új oktatási technológiák bevezetésének lehetőségét is megnyitotta az időszakos oktatások rendszerében, mert a kötelező oktatások egy részét komplex, tanúsított elektronikus tudásmenedzsment rendszerrel is engedélyezi megtartani. [Rendelet 23.§ (3) bekezdése]
A rendeletet módosításának kivonata itt elérhető.