A napirend előtt a munkáltató kívánt tájékoztatást adni azokra a kérdéseinkre, amelyek az elmúlt három VÉT-en kerültek felvetésre és a válasz megadásához további utánajárás volt szükséges. A következő tárgykörökben kaptunk szóbeli tájékoztatást:
1. Forgalmi vizsgáztatás:
A forgalmi oktatás és vizsgáztatás rendszerének felülvizsgálatára és módosítására 2016 áprilisában indítottak el egy végrehajtási projektet. A projekt célja az volt, hogy az újfelvételes munkavállalók számára megkönnyítsék a forgalmi anyag elsajátítását, valamint a vonatkozó vizsga letételét. Jelenleg az F1-es utasítás mentén készültek el új segédletek, amelyek a MÁV tekintetében a forgalmi szolgálattevő, a váltókezelő és a térközőr munkaköröket érintik. A projektben a munkáltató illetékesei mellett az NKH és a KTI munkatársai vettek részt. Az új segédletek anyagát, valamint a vizsga módszertanára vonatkozó módosításokat a KTI elfogadta, így ez év szeptemberétől már alkalmazásra kerül. Ezzel párhuzamosan a képzési program átalakítása is elindult, várhatóan július végére készen lesz. A további cél, hogy ugyanez végigmenjen az F2-es utasítás tekintetében is és várhatóan 2017. június végéig elkészül majd az ezen alapuló segédlet, illetve kézikönyv.
Fontos, hogy a segédletek, valamint a vizsgaanyag figyelembe vette a munkáltató és a szakszervezetek 2013-ban kezdődő közös szakmai munkájának megállapításait és már egy szűkített tartalmat foglal magában. Ez igaz az F2-es utasítást érintő tudásanyagra is, amelyet a napokban adnak át a KTI-nek.
Hangsúlyozta a munkáltató képviselője azt is, hogy a segédletek nem érintik a forgalmi utasítások tartalmát, tehát azok változatlanok maradtak, hiszen ellenkező esetben eltérés vizsgát kellene tenniük a munkavállalóknak.
A munkáltatói anyagot hamarosan átadják a szakszervezeteknek.
2. Munka-és védőruházat, lábbelik:
Erre vonatkozóan egy meglehetősen részletes tájékoztatást kaptunk, amelynek lényege az volt, hogy a 2016-os igények rögzítése megtörtént, ezen belül a pontkeretes ruhák feldolgozása és rögzítése csak a májusi KSZ módosítást követően tudott elindulni. Jelenleg 150 munkavállaló ruházata vár kiosztásra, a kiküldésük már megtörtént. A pontigények beérkezése is folyamatban van, azok feldolgozása után kerül sor az igények generálására és megrendelésére.
A munkáltató elismerte, hogy a ruházat kiosztása nehézkes és lassú, valamint azt is, hogy sok hátralékot kell ledolgozniuk. A helyzetet bonyolította, hogy sokáig nem voltak szerződések, amelyek miatt nagy az elcsúszás. Azonban már a 2013-2014-es elmaradások kiosztása is elindult, ezek mind egyéb jellegű dolgok, többségében táskák.
A lábbelik kapcsán 2014 év végéig bezáródóan nincs elmaradás, a 2015-ös pontkeretes cipők kiosztását függesztették fel annak érdekében, hogy az időközben bevezetett védő lábbelik kerülhessenek ki mielőbb a munkavállalókhoz. Amint ez lezajlik, megkezdik a felfüggesztett járandóságok kiosztását is.
A munkáltató ígérete szerint szeptembertől folyamatos lesz a kiosztás mindenhol.
Jelenleg rendezett a munkaruha, ezen belül is a pólók megrendelése, gyártása, valamint az egyenruhák: kabátok, kendők, nyakkendők és a tányérsapkák, hátizsákok beszállítása. A kötött termékekre vonatkozóan új szerződés megkötése van folyamatban, ez várhatóan októberben aláírásra kerül, ezt követően pedig megindul a kiszolgálás.
Szakszervezetünk válaszában elmondta, hogy sajnos az, ami elhangzott és a valóság között óriási a különbség. Kérdésként tettük fel, hogy ha a ruházat és a lábbelik kiszállításra kerültek a területekre, miért nem jut el a munkavállalókhoz (pl. Szombathely, Zalaegerszeg térsége, hogy csak kettőt említsünk a sok közül)? Arra is vártuk a választ, hogy mikor és hogyan tudják a munkavállalók követni a részükre járó munkaruha-ellátás kiosztásának folyamatát.
A munkáltató illetékes vezetője – ígérete szerint – haladéktalanul és személyesen, a területeken fogja kivizsgálni a szakszervezetek által felvetett hiányosságokat. A pontrendszeres ruházat megrendelésének, illetve kiosztásának követését 2017. január 1-től minden munkavállaló számára biztosítják elektronikus formában. Annak, akinek nincs elektronikus elérhetősége, papír alapon – kérésre akár havi bontásban is – bocsájtják a rendelkezésére.
3. Foglalkoztatási adatokról készült tájékoztatók:
A munkáltató elismerte, hogy valóban nem küldték ki a megszokott tájékoztatást, elnézést kértek és amint a második negyedéves adatok is meglesznek, azonnal megküldik elektronikus formában.
Szakszervezetünk azt kérte, hogy az adatokat (elsősorban létszám) területenként, szervezeti és munkaköri bontásban adják meg.
4. Keszthely állomás: váltókezelői őrhely felújításának hiánya
A munkáltatótól írásban kérdeztük korábban, hogy a Keszthely állomás felvételi épületének átépítésére fordított beruházásba miért nem fért bele a váltókezelői őrhely felújítása?
A munkáltató elmondta, hogy a munkálatokat EU-s forrásból rendezték, azonban ennek a projektkiírása ezt nem engedte meg. Ezt saját forrásból kellene biztosítani, de erre vonatkozóan most bővebb tájékoztatást nem tudnak adni.
5. Klimatizált munkahelyekről szóló ütemtervek:
Többször kértük a munkahelyek klimatizálására vonatkozó munkáltatói ütemtervet, hiszen ennek elkészítését az Együttműködési Megállapodás tartalmazza.
A munkáltató továbbítja a kérdést a munkavédelmi szervezetnek, hiszen, tudomásuk szerint ezt tartalmazza a Középtávú Munkavédelmi Program is. A választ hamarosan kiküldik.
6. Beruházások:
Tapasztalataink szerint rengeteg az olyan beruházás, amelyet hibásan teljesítenek, mégis átvételre kerülnek a MÁV Zrt. részéről. Arra szeretnénk választ kapni, hogy miért, kik és milyen alapon döntenek az átvételről? Ki a felelőse ennek a folyamatnak?
A munkáltató az ügy gyors kivizsgálását ígérte.
A munkahelyek klimatizálásával összefüggésben azt kértük, hogy a beruházási eljárást nem igénylő megoldásként mobilklímák kerüljenek alkalmazásra pl. a TEB és pályás szolgálati helyeken. Megvizsgálják és írásban válaszolnak.
Tájékoztatást kértünk a készenléti jellegű kifizetésekkel kapcsolatban is, tekintve, hogy rendszerhiba miatt áll a végrehajtás.
Erre vonatkozóan azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a MÁV SZK illetékesei folyamatosan dolgoznak a hiba elhárításán, elsődlegesen péntekre (07.22) ígérték, hogy elkészülnek. Ténylegesen azonban nem tudnak dátumot mondani csak az biztos, hogy minden érintett – az eredeti és azóta sem változott vállalásnak megfelelően – 2016. december 31-ig megkapja a jogos járandóságát. A cél emellett az, hogy ha lehet, ne kelljen senkinek év végéig várnia, azonban annál későbbre senki kifizetése nem csúszik el.
Ezt követően a szakszervezetek részéről megfogalmazásra került, hogy az elmúlt időszak olyan folyamatok megindulásának adott teret, amely hosszútávon tarthatatlan. Az érdekegyeztetés érdemben nem működik, a munkáltató nem tekinti partnernek a szakszervezeteket.
A VSZ elnöke hangsúlyozta, hogy mindkét oldal számára az kell, legyen a legfontosabb, hogy a vasutas munkavállalók többségében elégedettek legyenek. Ezek mentén kötöttük az elmúlt időszak megállapodásait – több-kevesebb szimpátia mellett – is, azonban ma már ezek nem elegendőek ahhoz, hogy a vasutas társadalom elkötelezett maradjon. Nagyon sok probléma vár megoldása, amelyeket csak higgadtan, indulatok nélkül és szakmai alapokon nyugvó javaslatok mentén lehet kezelni. Az is elengedhetetlen, hogy a munkáltató elköteleződjön a partnerség mellett, és valóban szándékában álljon megoldást találni a problémákra.
Nem elég pusztán az íróasztalnak gyártott programokat és terveket kidolgozni, valódi stratégiára és cselekvésre van szükség. Ebben a VSZ mindig is partner volt és lesz, de sürget az idő, mert a jelenlegi helyzet a munkáltatói és munkavállalói oldal között a munkaügyi kapcsolatok olyan mértékű megromlásához vezethet, amelyet később csak nagyon nehezen lehet helyrehozni. Ez pedig senkinek nem lehet érdeke, legfőkébb a munkáltatónak nem.
Az idő behatároltsága miatt nem jutott idő a napirendi pontok megtárgyalására, ezért a VÉT ülést egy másik időpontban folytatjuk. Az időpontról később döntenek.