A változtatás indokaként az Európai Uniós, állami, illetve saját forrásból történő beruházások, valamint a kiemelt projektek számának jelentős növekedése hangzott el. Fontos alapelv, hogy az átszervezés a végrehajtó és az operatív szintet nem érinti, az irányítási szint fog változni. „A tempón gyorsítani kell, a vasút is pörögjön fel” igénynek is eleget kell tenni. Célirányosabb, hatékonyabb szervezet kell. Az üzemeltetési pozíciót kell erősíteni olyan vezetési struktúrában, ahol a vezető nagyobb intenzitással tud dolgozni: ezért jött létre a stratégiai vezérigazgató-helyettes pozíció.
Fejlesztések, megújuló technikák a rendszerben, felújítás lebonyolítás, infrastruktúra fejlesztési rész és a feladat-forrás-koordináció kerültek kiemelésre. Az Infokommunikáció változatlan csapattal végzi munkáját. A TEB főosztály szervezeti áthelyezésével kiemelésre kerül. Az üzemeltetési vezérigazgató-helyetteshez jövőben tartozó szervezetek, főosztályok ugyanabban a struktúrában maradnak.
A Vasutasok Szakszervezete képviseletében dr. Kotter József alelnök kifejtette, hogy ez a tervezett szervezeti változás nem old meg minden problémát, ha nincs hozzá forrás. Hasonló indokokat hallottunk pár éve, amikor csökkentve lettek a vezetői szintek, most visszaemelésről, ill. növekedésről beszélünk. A végrehajtás szintjén a munkavállalóknak meglesz a véleménye a vezetői létszám növekedéséről. (növekszik a vízfej). A rendszeren keresztül a végrehajtást igenis érintik ezek a tervezett változások. Nem mindig jó a változtatás. Példaként említette a ruha és anyagellátás átalakítását, most se ruha, se anyag, se eszköz.
Örültünk, hogy beállt szervezet a január 1-től életbeléptetett MSZSZ alapján. Egy év sem telt el, meg sem nézzük, hogy jól működött-e. Fél év erre nem elég.
A TEB-bel kapcsolatban már 2013-ban is volt a változtatásról szó, akkor megszűnt a főosztály, most szerencsére visszaállítjuk. Ez a terület az üzemeltetés elengedhetetlen része. Keresse meg a munkáltató, hogy ki a felelős – ki nem működik együtt, mi a működést nem látjuk. Koordinátor kell, plusz létszám kell, nem csak a területen, országosan is.
Az Európai Uniós elvárásoknak meg kell felelni: eddig is meg kellett felelni! Konkrét felvetésként fogalmazódott meg, hogy a Gazdasági vezérigazgató-helyettes alá tartozó szervezetek esetében a Területi gazdasági vezetők nem rendelkeznek KSZ Helyi függelékkötési jogosultsággal. A szervezeti felépítés szerinti felsőbb szinten – gazdasági vezérigazgató-helyettes – sincs HF kötési jogosultság.
2016.01.01-től a közfoglalkoztatási koordinátor felett a Pályavasúti területi igazgató gyakorolja a munkáltatói jogokat. Ez a rendszer ebben az évben azt mutatta, hogy hatékonyabb, eredményesebb munka folyt, sokkal gördülékenyebben, rugalmasabban intéződtek az ügyek, vagyis jó döntés volt a januári változtatás. Ezért is érthetetlen számunkra, hogy a tervezetben a Közfoglalkoztatási irodavezetőhöz kerül vissza a munkáltatói jogkörgyakorlás.
Ez a tervezet tartalmaz olyan változást, ami a végrehajtást is érinti. Ez a Budapest TIZ főtevékenységének két részre történő válása.
A munkáltató válaszában a rendszerek változására hivatkozott. Komoly beruházások előtt állunk, mindezekre lesz pénz, el kell végeznünk. 1-2 éve is változtattunk, most is pozitív változásokat terveznek, jobb lesz a szervezet. A folyamatok átvizsgálása megtörtént: júliusban kezdődött és most végződött a vizsgálat. Mindenki a hatékonyságot várja. Egyre több EU-s felkérés lesz, egyre több EU-s projektnek kell megfelelnünk. Csoportszinten tudni kell mi-hol tart: legyen az a START-nál, vagy a kínai projekt, amiről havonta be kell számolni, vagy a polgármesteri hivatalok felé történő folyamatos beszámolás.
A nyitva maradt kérdésekről írásban küldjük meg észrevételeinket.