2016. 10. 16. 23:39

Javaslatok egy élhetőbb vasútért

A vasutat érintő, az elmúlt 10 évben végrehajtott ki-, és átszervezések, belső szervezeti átalakítások, a megvalósított jogalkotási folyamatok mára olyan helyzetet teremtettek, amelyet a megszokott eszközökkel orvosolni nem lehet. A vasúton drasztikus méreteket öltött a szakképzett munkaerő-hiány, a bérek rendkívül alacsonyak, a foglalkoztatási feltételek alig változtak. A vasutas pálya a fiatalok körében nem vonzó, az orvosi és szakmai követelmények rendkívül magasak és szigorúak.

A Vasutasok Szakszervezete 65. Vasutasnap előtt megjelent kiáltványában megfogalmazta, hogy a vasút, mint munkahely valamint a vasutas munkavállalók megbecsülésének visszaállítása érdekében sürgős lépéseket kell tenni.

A kiáltványban megfogalmazott követeléseink egyik elemeként a vasutas életpálya modell megalkotása mellett szálltunk síkra. Ennek célja az, hogy megállítható legyen az elvándorlás a kulcsfontosságú munkakörökben, továbbá az, hogy segítse elő a munkavállalók vasúthoz kötődését, és a fiatalok vasúthoz terelését, bevonzását. Az életpálya modell lehet a kulcs ahhoz, hogy megbecsült, motivált és ezáltal kiváló munkatársak dolgozzanak a MÁV Csoportnál.

A MÁV Csoportnál kétségtelenül vannak az életpálya modell elképzeléseinkbe illő elemek, de sajnos az elmúlt időszak azt bizonyította, hogy mindez nem elegendő a „régi” munkavállalók elégedettségéhez, illetve ahhoz, hogy új munkavállalókat vonzzon be a rendszerbe.

A meglévő elemek felhasználásával, továbbfejlesztésével és további, új elemek rendszerbe állításával kell az életpálya modellt kialakítani. A kialakítást – a létszámhelyzet kritikus állapota és az ebből következő sürgős intézkedések szükségessége ellenére – nem gondoljuk egy lépcsőben megvalósíthatónak. Az életpálya-modell elemeit egy középtávú, 2017-2019 évekre szóló kollektív szerződés erejű megállapodásban képzeljük megvalósítani.

Főbb javaslataink:

A bértarifa-rendszer

A vasutas munkavállalók körében kifejezett igény mutatkozik a szenioritás elvén (is) alapuló bértarifa kialakítására. A fiatalok bevonzásához és persze a meglévő munkaerő megtartásához is versenyképes bért, bértarifát kell felmutatni, ezért elengedhetetlen, hogy a mindenkori minimálbér emelés mértékét meghaladó, a nemzetgazdasági átlaghoz igazodó (később azt szinten tartó mértékű) bérek legyenek a vasúton. 2017-ben valamennyi munkavállaló részére alanyi jogú bérfejlesztést kell végrehajtani. A bértábla szenioritáson alapuló értékeit érdemben kell növelni, a táblát felül kell vizsgálni és újrastrukturálni.

Cafeteria

A jogszabályi környezet változásának jelenlegi folyamatában az elsődleges szempont, hogy a jelenleg biztosított nettó érték – a lehetőségek maximális kihasználásával – megőrzésre kerüljön.

A munkaidő csökkentése

Az egészségre ártalmas, valamint fokozott igénybevétellel járó munkakörökben eltöltött, legalább 15 éves MÁV(csoport) munkaviszony esetén kollektív megállapodás biztosítsa – ütemezett bevezetés mellett - a csökkentett teljes munkaidő intézményét.

Pótszabadságok

Javaslatunk, hogy legalább 15 év munkaviszony esetén, illetve 47 éves életkortól 3 (alternatíva: 50 életkortól 5) évente további 1 nap pótszabadság járjon a MÁV Csoport munkavállalóinak.

Az öngondoskodás támogatása

A jelenlegi, a munkáltató által fizetett önkéntes nyugdíjpénztári tagdíj-hozzájárulás mértéke emelkedjen további 0,5%-kal. A Vasutas Önkéntes Nyugdíjpénztár tagjai esetében, ha a tagdíj-kiegészítés mértéke nem éri el a tagdíj minimális összegét, akkor a fenti %-os mérték helyett azt kell a munkáltatónak kifizetnie (jelenleg 5300 Ft.).

A MÁV-Évek program átalakítása, bővítése

A programba legalább 15 éves MÁV(csoport) munkaviszony után, legkorábban a nyugdíjjogosultság megszerzése előtt három évvel lehet belépni. A program alapján járó bértömeget (Mt. és KSZ szerinti végkielégítés hónapjai, felmondási idő és ezek időtartamára járó szabadság szerinti távolléti díj) lehet – a munkavállalóval kötött megállapodás alapján - legfeljebb 60 hónapra elosztani.

A MÁV-ÉVEK Programba való belépést – a munkáltató működésével összefüggő okra és a pótolhatósági szabályra tekintet nélkül– engedélyezni kell azon, a fenti feltételeknek megfelelő munkavállalók számára, akik az orvosi alkalmassági vizsgálaton alkalmatlan minősítést kapnak és más megfelelő munkakört a munkáltató nem tud részükre felajánlani.

Munkaidő beszámítása

Ki kell mondani, hogy bárhová is „szervezik” a vasutas munkavállalókat a MÁV Csoporton belül, a fennálló munkaviszonyok időtartamát egybe kell számítani és azt folyamatos munkaviszonynak kell tekinteni.

Vasúti utazási kedvezmény

A vasúti utazási kedvezményt valamennyi MÁV-Csoportban dolgozónak, a szervezeti változásoktól függetlenül azonos feltétel mellett kell megkapnia.

Munkavédelem, munkakörülmények, ruházat

Jelentősen és negatívan befolyásolja a MÁV Csoport megítélését az a körülmény, hogy az egyéni védőeszköz és munkaruha, valamint egyenruha-juttatás közismerten hiátussal küzd. Ezen változtatni kell, a bürokráciára való hivatkozást nem tudjuk mentő körülménynek tekinteni!

A 2012 óta meglévő elmaradásokat pénzben kell megváltani.

Elvárjuk, hogy a munkáltatók kellő figyelmet fordítsanak, illetve hathatós intézkedéseket hozzanak a munkakörülmények, valamint a munkakörnyezet folyamatos javítására, fejlesztésére.

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.