Ezerfős létszámhiánnyal küzd a vasút
2017 első hetében a Vasutasok Szakszervezetének elnöke a Hír TV műsorában azt mondta, hogy a hiányt az utasok érzik meg leginkább. A kevesebb ember miatt járatcsökkentések, késések és más fennakadások lehetnek. Meleg János szerint vonzóbbá kell tenni a vasutas szakmát, mert már most sincs utánpótlás, a következő két évben pedig további négyezer ember megy majd nyugdíjba.
„Szinte minden egyes területen, akár az adminisztratív területen is, azt tudom mondani, hogy létszámhiányos munkakörök vannak. Van olyan adminisztratív terület is, ahol tíz munkavállalónak kellene dolgozni, és 4-5-en látják el azt a feladatot. De ha kimegyünk a fizikai területekre és a végrehajtó-szolgálat területét nézném, akkor akár a biztonsági berendezést karbantartó műszerészek, akár a felsővezeték-szerelők tekintetében, vagy az ön által említett jegyvizsgálói munkakörben is hiány van, illetve várható a hiány. 2019-ig mintegy négyezer ember fog elmenni nyugdíjba. Ha nem változik addig meg a nyugdíjtörvény” – mondta el a VSZ elnöke.
A teljes interjú itt tekinthető meg.
Ma már pl. a forgalmi szolgálattevői munkakör ellátásához is több különböző számítógépes alkalmazás futtatása, kezelése, felügyelete szükséges. Ezek az informatikai alkalmazások külön számítógépeken futnak, amelyekhez eltérő típusú és felbontású monitorok tartoznak. Információink szerint ennek „egyszerű” oka az, hogy a számítógépes rendszereket, alkalmazásokat különböző cégek szállítják a MÁV számára, akik csak különálló számítógépen hajlandóak működtetni saját programjaikat, szoftverjeiket. Ennek következtében a képernyős munkahelyek számítógépeinek, monitorjainak száma jelentősen megnövekedett. Ennek a helyzetnek kiemelkedő példája Győr állomás rendelkező forgalmi szolgálattevője előtt lévő 10 képi megjelenítő eszköz.
Ez a megoldás nagyon sok, a munkavállalók egészségét érintő kérdést vet fel. Ezek tisztásására – a további lépések megtétele előtt – szakszervezetünk a Vasútegészségügyi Nonprofit Közhasznú Kft. vezetőjéhez fordult.
Levelünk – benne a helyszínen készített képekkel – itt olvasható
Miközben a bér vonatkozásában a kormányzat válaszára várunk, folyik a középtávú foglalkoztatáspolitikai megállapodás tervezetének egyeztetése.
A javaslat, bár tartalmaz olyan elemeket (részeket), amelyeket a Vasutasok Szakszervezete is preferál, alapvetően súlytalan. Ahhoz, hogy valóban hihető legyen a munkáltatói elkötelezettség szándéka, ezáltal pedig vonzóvá váljon a vasúti pálya – akár az újfelvételesek, akár az itt dolgozók számára – a szóban forgó tervezetben feltüntettetnél jóval több és konkrétabb vállalás szükséges. Itt nem csak a jövő évi béremelésekre gondolunk, hanem egy olyan komplex rendszernek a kialakítására, amely az előbbieket garantálja. Mi ebben vagyunk elkötelezettek és e célból ülünk tárgyalóasztalhoz.
Szakszervezetünk olyan középtávú megállapodást tud elfogadni, amelynek (a tervezetben nem létező) jövedelempolitikai fejezete is megfelelő jövőképet vázol a vasutasok irányába és a Kollektív Szerződés fenntartásának vonatkozásában is tartalmaz elköteleződést.
Nem tudjuk elfogadni a kormányzat által elkövetett hiba (korkedvezményes nyugdíjazás „tisztességes rendezés nélküli” megszüntetése) gyenge kijavításának kísérletét, miszerint egyes rendszerek, intézkedések csak „korábban jogszabály által korkedvezményesnek minősített munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra” vonatkozzon.
Az anyag nem foglalkozik a rehabilitációs munkakörök kialakításával, fenntartásával, holott szakszervezetünk azt évek óta kéri.
A megállapodást a MÁV Csoportra vonatkozóan tudjuk csak támogatni! Ettől eltérően csak abban az esetben, ha az egyes vállalatokra szóló megállapodások azonos, illetve érdemi eltérést nem tartalmazó hasonló feltételeket állapítanak meg.
A B+N Zrt.-hez átkerült takarítók sorsa továbbra sem rendezett. Értesülésünk szerint Szombathelyen a takarítási tevékenység alvállalkozói kézbe került, amely több munkavállaló munkahelyét veszélyezteti. Több probléma adódott a munkavállalókat megillető tisztasági felszereléssel, a VBKJ elszámolásával, a munkaruha ellátással.
A helyzet tisztázása és megoldások keresése céljából konzultációt kezdeményeztünk. Levelünk itt olvasható.
Vasutasok Szakszervezete