Akár önállóan, a többi szakszervezet nélkül is kollektív munkaügyi vitát kezdeményez az érintett munkáltatóknál a Vasutasok Szakszervezete, amennyiben záros határidőn belül nem tesznek korrekt bérajánlatot. Az elnökség a sztrájk előszobájának számító nyomásgyakorlásra azért adott felhatalmazást az elnöknek, mert a bértárgyalásokon „kialakult helyzet nem szolgálja” a tagok érdekeit.
Megelégelte a Vasutasok Szakszervezete az érdemi bértárgyalások hetek óta tartó halogatását, ezért az elnökség úgy döntött: felhatalmazza az elnököt, Meleg Jánost, hogy egyeztessen a többi érdekelt szakszervezettel, s kezdeményezzenek közösen kollektív munkaügyi vitát a munkáltatónál.
A közszolgáltatásban (közúti közlekedés, vasúti közlekedés, posta, vízművek) működő, közel 140 ezer munkavállalót képviselő szakszervezetek felszólították a kormányt, hogy hívja össze a Közszolgáltatói Vállalkozások Konzultációs Fórumát (KVKF) és érdemi ajánlattal álljon elő a vállalati bértárgyalások elkezdéséhez. Amennyiben erre nem kerül sor és nem születik a szakszervezetek számára elfogadható tárgyalási ajánlat, akkor a szakszervezetek február végén kollektív munkaügyi vitákat kezdeményeznek az érintett vállalatoknál. Ez a sztrájk folyamatának elkezdését jelenti, amit a közlekedés területén rövid időn belül az összehangolt figyelmeztető sztrájkok meghirdetése követhet.
A bértárgyalások állásáról Meleg János, a VSZ elnöke a héten több médiumban is nyilatkozott. A KlubRádió által készített interjú ITT hallgatható meg. Az ATV Start interjúja pedig teljes egészében IDE KATTINTVA tekinthető meg.
A kollektív szerződés kötésére jogosult szakszervezetek és a munkáltató között létrejött „Foglalkoztatáspolitikai nehézség esetén alapbér-kiegészítés alkalmazhatóságáról" megállapodás alapján, különböző bérpótlékok, alapbér kiegészítések 2020. március 31-ig meghosszabbodtak. A munkáltató vállalta, hogy a gazdálkodási eredményeinek és anyagi lehetőségeinek függvényében megvizsgálja a jelen juttatások 2020. március 31-et követő fenntartásának lehetőségét. Az érintett alapbér kiegészítésekről és pótlékokról részletesen ITT. Az örömünkbe azonban üröm is vegyül amiatt, hogy ebbe a körbe nem kerültek bele a pályás vonalkezelők és szakaszmérnök kollégák. A Vasutasok Szakszervezete arra kéri a munkáltatót, hogy ezeket a munkaköröket is vegye figyelembe a bérpótlék alkalmazása során.
Rég nem tapasztalt nagy érdeklődés kísérte a Vasutasok Szakszervezete fórumsorozatát, amelyet február 18-án délelőtt a Pécsi Vasútigazgatóság tanácstermében kezdett Meleg János elnök, Szabó Gyula, a VSZ MÁV Zrt. ügyvivője, Fridrich Imre, a VSZ MÁV-START Zrt. ügyvivője, valamint Németh Gáborné a SZEI szakmai képviseletvezetője. A terem zsúfolásig megtelt érdeklődőkkel. A fórum részletei ITT.
Kapcsolódó dokumentum: