A szakszervezetek és a munkáltató megállapodásának köszönhetően január 1-től a MÁV Zrt. kollektív szerződésében bővült a helyettesítésként elszámolható esetek köre. „Helyettesítésnek minősül továbbá az is, ha az adott szolgálati helyen a munkavállaló úgy látja el az adott szolgálatot, hogy az általa ellátott munkakörre irányadóan meghatározott technológiai létszám nem biztosított.”
A KSZ módosítás a forgalom lebonyolításával összefüggő munkakörben dolgozók (jellemzően forgalmi szolgálattevők, rendelkezők, táblakezelők, stb.) helyzetét rendezi azokon a szolgálati helyeken, ahol a munkáltató által meghatározásra került a „technológiai létszám”. Azonban más szakterületeken - pályás, TEB-es, ingatlanos - ilyen jellegű létszámminimum meghatározás nem történt. Ezért ezeken a területeken nehézségekbe ütközik az azonos munkakörben dolgozók – főleg a (pálya)felügyeleti tevékenységet ellátók – egymás között történő „helyettesítése”.
Szakszervezetünk álláspontja, hogy ezekben a munkakörökben az elrendelt többletmunkával (még abban az esetben is, ha nem merül fel rendkívüli munkavégzés) járó felelősségvállalást a kollektív szerződésben vagy külön megállapodásban meghatározott módon és mértékben díjaznia kell a munkáltatónak. A díjazás érdekében tárgyalást kezdeményeztünk a munkáltatónál.
A Vasutasok Szakszervezete véleményezte, „A MÁV Zrt. Munkavállalói Ajánlási Program működtetésének szabályozásáról” szóló utasítás tervezett módosítását. Ezzel összefüggésben régi javaslatunk, hogy MÁV-csoport szinten kerüljön kidolgozásra a munkavállalói ajánlási program, azaz teremtsék meg annak lehetőségét, hogy rendszer a vállalatok közötti átjárással is tudjon működni. Ismereteink szerint az ezzel kapcsolatos előkészítő munka elkezdődött a felvetéseink alapján, de konkrét eredményekről nem hallottunk még. Kérjük, hogy az alkalmazás feltételei minél előbb kerüljenek kidolgozásra a foglalkoztatási nehézségek enyhítése érdekében.
A Vasutasok Szakszervezete – munkavállalóktól kapott információ alapján – tájékoztatást kért Baja, Bátaszék kocsivizsgálati szolgálati hely feladatainak átszervezéséről, valamint az átszervezéssel érintett kocsivizsgálók foglalkoztatásáról.
A héten több cikk is foglalkozott a magyar vasút történéseivel:
Rekordösszeget hajtott be a MÁV bírságokból
Megmondta a MÁV, mennyibe kerülne, hogy ne legyenek késések
Átalakulóban a vasúti árufuvarozás Európában
Kapcsolódó dokumentum: