Január 29-én ülésezett a MÁV Zrt. Érdekegyeztető Tanácsa. A napirenden kizárólag a 2019. évi VBKJ, az alanyi jogú SZÉP-Kártya juttatás és a 2019. évi bérfejlesztés szerepelt.
A VBKJ-ra vonatkozóan a felek megállapodtak. Az önkéntes nyugdíjpénztári munkáltatói tagdíj-hozzájárulás 4%-ra történő emeléséről is született megállapodás, az arról szóló dokumentum aláírására később kerül sor.
A VSZ elnöke újra kifejtette, hogy a 2017-2019. évekre szóló bérmegállapodásban szereplő 5%-os mérték a mai viszonyok között már nem tartható. A munkáltató által átadott, illetve felvázolt végrehajtási javaslatok nem fogadhatók el szakszervezetünk részéről, ezért a tárgyalásokat folytatni kell. A bértárgyalások csoportszintű, 2019. január 1-jére visszamenőleges hatállyal megvalósítandó bérfejlesztés érdekében folytatódnak.
Január 31-én a MÁV START Zrt.-nél is megegyezés született a VBKJ-ról és a nyugdíjpénztári tagdíj-hozzájárulás megemeléséről. Az egyeztetésen a munkáltató kifejtette, hogy a 8,4 órás emelt munkaidőben foglalkoztatott munkavállalók alapbér-kiegészítéséről szóló megállapodást ez évben is alkalmazni kívánja (2019. január 1-től 2020. január 31-ig) változatlan feltételekkel. A jegyvizsgáló kollégák 72 %-át érinti a megállapodás. A Vasutasok Szakszervezete szerint szerencsés a 2020. január 31-i hatály, mert ez év elején a kollégák nem voltak tisztában azzal, hogy milyen feltételekkel is dolgoznak. Kérdésünkre a munkáltató elmondta, hogy tavaly átlag 167 óra túlóra jelentkezett a kollégáknál. A VSZ a megállapodást 2019-re vonatkozóan aláírta.
Az egyeztetésen a Vasutasok Szakszervezete több felvetéssel is élt, köztük az arcképes igazolvány érvényesítési díjáról, az időszakos oktatásokról, a nyugdíjas kollégák visszafoglalkoztatásáról és a sajtóban megjelent vonal bezárásokról. A felvetésekről részletesen ITT olvasható.
A Vasutasok Szakszervezetének elnöke szerint vasúti mellékvonalak bezárását is magával vonhatja a közösségi közlekedés tervezett átalakítása. Meleg János az InfoRádiónak úgy vélekedett: a kormánynak erről határozott elképzelése van. A kormány részéről még nincs információnk, hogy mikor kívánják ezt a lépést meghozni, de ha az előző időszak eseményeit figyelembe vesszük, vasúti vonalakat is érinthet a racionalizálás" - fogalmazott. Mint visszaemlékezett, Kóka János minisztersége idején számos polgármester a szakszervezet mellé állt a szárnyvonal bezárása ügyében, kíváncsi, hogy ez most is így lesz-e, illetve hogy az utazóközönség hogyan reagál. További információk honlapunkon.
A 2018. július 25-ét követő kezdő időponttól megállapított öregségi nyugdíjaknál, beleértve az öregségi teljes és résznyugdíjat, valamint a nők negyven év jogosultsági idővel történő kedvezményes nyugellátását is már nem jogosultsági előfeltétel a biztosítási jogviszony megszüntetése a nyugellátás kezdő időpontjában. Arról, hogy kinek nem ajánlott élni a munkaviszony melletti nyugdíjba vonulás lehetőségével, honlapunkon olvasható összeállítás.