Bevezetné a modernkori rabszolgaságot a kormány – álltja a Vasutasok Szakszervezete annak kapcsán, hogy kiderült: előzetes egyeztetés nélkül, egyéni indítványra egyről három évre módosítaná a munkaidőkeretet, s akár 400 órára emelné a túlórák számát. A módosítás azt jelentené, hogy a munkáltatók akár 36 hónapig ellentételezés nélkül, gátlástalanul is elrendelhetnek túlmunkát, túlóráztathatnák a dolgozókat. Mindez egyenesen szembe megy az uniós előírással. A szakszervezet tiltakozik a javaslat napirendre tűzése ellen.
Meleg János elnök felhívja a figyelmet: ez a munkavállalók elleni durva merénylet, amely ráadásul uniós előírásba ütközik, mert ellentétes „a munkaidő-szervezés egyes szempontjairól” szóló Irányelvvel, ezért képtelenség a magyar jogba átültetni. Óriási tévedés azt gondolni – ha egyáltalán bárki is komolyan elgondolkozott ennek az egyéni indítványnak a következményein -, hogy ezzel majd frappánsan megoldja a kormány a munkaerőhiányt – érvel az elnök. További részletek honlapunkon.
Az elmúlt időszakban több kollégánk kereste meg a Vasutasok Szakszervezetét, hogy a „vizsgaösztönző” rendszerről szóló megállapodást a MÁV-START Zrt. néhány Járműbiztosítási Igazgatóságnál nem megfelelően értelmezik. A Megállapodás 2. pontja így rendelkezik:
"A jelen megállapodásban rögzített ösztönző rendszer személyi hatálya kiterjed a MÁV-START Zrt. azon munkavállalóira, akik a főállású munkaviszonyuk szerint, legfeljebb 15 MMK-ba sorolt munkakörökre tekintettel a 19/2011. (V.10) NFM rendelet (továbbiakban: Rendelet) által hatósági időszakos vizsgára kötelezettek”. Tehát minden, hatósági vizsgára kötelezett munkavállalóra vonatkozik a megállapodás a betöltött munkakörtől függetlenül. ITT még több megtudható a témáról.
November 20-án ülésezett az Rail Cargo Hungaria érdekegyeztető fóruma. Az ülésen a szakszervezetek előzetes kérésére részt vettek az Igazgatóság tagjai, Kovács Imre CEO és Kotiers Roman CFO is. A fő téma a jövő évi bérfejlesztés megvitatása volt.
Az RCH-nál hosszú évek óta kialakult gyakorlat, hogy a bérfejlesztés december 1-jével kerül végrehajtásra. Az idén azonban erre reálisan csak január 1-től van esély. Az előre látható csúszás oka azonban nem a tárgyaló feleken múlik, hanem a 2019. évi minimálbér és a szakmai bérminimum „hiányán”. Ugyanis amíg ezeket az összegeket hivatalosan, jogszabályban nem hirdetik ki, addig az RCH bértábláit nem tudják a felek érdemben tárgyalni. Vannak azonban olyan pontjai az egyeztetéseknek, amelyeket decemberben részmegállapodással rendezni szükséges. Ilyen a restrukturálási bónusz (RSB), és az elmaradni látszó decemberi bérfejlesztés is. A munkáltató kötelezettséget vállalt arra, hogy a gazdasági lehetőségeihez mérten idén is ad RSB-t munkavállalóinak, úgy, hogy az még karácsony előtt a bankszámlákra megérkezzen. A konkrét összegre vonatkozóan a következő bértárgyaláson tesz javaslatot a munkáltató. A tárgyalás részleteiről honlapunkon olvashatóak részletek.
November 19-én ülésezett a MÁV START Zrt. Szombathely TSZVI érdekegyeztető tanácsa. A jogkörgyakorló tájékoztatta a résztvevőket, hogy előreláthatólag csak 2019. február 1-től valósul meg a JBI és a TSZVI összevonása. Elhangzott továbbá, hogy a létszámhelyzet következtében a túlórák száma a tervszinthez képest jóval magasabb, leginkább a mozdonyvezetőknél és a jegyvizsgálóknál.
A Vasutasok Szakszervezete javasolta, hogy a nagyobb fordaváltozások, főleg a menetrendváltások előtt üljenek össze a vezénylést készítők és a szakszervezetek képviselői, hiszen most is történt érdemi változás a fordában egy rövid megbeszélést követően.