2024-től új korszak köszön be a belföldi vasúti személyszállításban. A liberalizált piacon felértékelődik a szociális biztonság, a stabil és jogkövető munkáltatás, valamint a rendezett munkaügyi kapcsolatok és a kollektív szerződések szerepe. Erre azonban alaposan fel kell készülni. November 18-19-én Sopron adott otthont a Vasútiszállítási Alágazati Párbeszéd Bizottság (VÁPB) szakmai konferenciájának, amelynek témája a vasúti modernizáció és liberalizáció foglalkoztatásra gyakorolt hatása volt. Az egyik legfontosabb előadást a MÁV-START Zrt. képviselőjének prezentációja jelentette, hiszen 2024-től Magyarországon is elkerülhetetlenül megnyílik a vasúti személyszállítási piac. Ennek megfelelően, Dr. Tóth-Maros Dániel, a MÁV-START értékesítési szakértője a személyszállítási liberalizáció kapcsán felmerülő kihívásokról és feladatokról beszélt a résztvevőknek. A konferencia részleteiről és a magyar vasútra váró kihívásokról honlapunkon olvasható hosszabb beszámoló.
2014 óta folyamatosan felhívtuk a MÁV-START Zrt. vezetésének figyelmét a Nagykanizsa JBI-nél uralkodó állapotokra. A nagykanizsai röptető előtt lévő, csoportos személykocsiemelő nyitott, ezért az ott dolgozó munkavállalók a szabad ég alatt, széltől, esőtől, hidegtől sújtva kénytelenek a munkájukat elvégezni. Álláspontunk szerint, az ilyen, illetve ehhez hasonló munkakörnyezet méltatlan egy ekkora vállalathoz, emellett súlyos kihatással van a munkavállalók egészségi állapotára. Jelen levelünk mellékletét képezi egy, a helyszínen készült fotó. Kértük a MÁV-START Zrt. vezérigazgatóját, hogy a fennálló tarthatatlan helyzet megoldása érdekében soron kívül intézkedjen.
A Vasutasok Szakszervezete konzultációt kezdeményezett a MÁV-START Zrt.-nél alkalmazott, változó munkavégzési helyen történő foglalkoztatással kapcsolatban. Álláspontunk szerint, az erre vonatkozó munkaszerződésekben foglaltak nem felelnek meg a hatályos kollektív szerződés idevonatkozó azon rendelkezésének, amely szerint a változó munkavégzési hely alkalmazásakor a munkavállaló irányadó telephelyét meg kell jelölni. Emellett a munkáltató nincs figyelemmel a szervezeti átalakítások során hatalmasra nőtt földrajzi területekre, így előfordulhat, hogy egy-egy munkavállalónak az adott igazgatóság területén a lakóhelyéről akár két órát is utaznia kell a vezénylés helyére, majd ott akár egy órát várakoznia a szolgálat megkezdéséig. Ezekben az esetekben a munkavállaló közel 5-6 órát tölt utazással a szabadideje, illetve a családja rovására.
Továbbá tárgyalnunk kell arról is, hogy egyes területeken a munkavállalóknak a munkavégzéshez szükséges eszközöket a tényleges munkavégzési helytől eltérő telephelyen kell felvenniük, azonban a munkaidejük kezdetét onnantól számítják, hogy a tényleges munkavégzési helyre megérkeznek. Pl. Dombóvár, Bátaszék, Hatvan, Bp.-Keleti (kocsivizsgálók).
Kapcsolódó dokumentum: