Új típusú hároméves bérmegállapodást, a bérrendszer egységesítését, munkaidő csökkentést, 3 millió forintos hűségpénzt, a kedvezményes nyugdíjba vonulás új rendszerét, valamint értékesebb cafetériát is követel a Vasutasok Szakszervezete abban a 13+1 pontos csomagban, amelyet rendhagyó módon a MÁV-csoport vezetésének felkérésére tett a döntéshozók asztalára. Változatlanul mélyponton a vasút, továbbra is kritikus a létszámhiány, a MÁV munkaerő-toborzó erőfeszítései egyelőre nem sok eredménnyel jártak, miközben a szakszervezetek egyre sürgetik a megoldást. Éppen ezért kapóra jött és nagyon időszerű is volt a MÁV-csoport vezetőinek a felkérése: a munkavállalók képviselői tegyenek javaslatot a kritikus helyzet megoldására. A Vasutasok Szakszervezete leporolta, frissítette régi követelésrendszerét, amelyet ezúttal 13+1 pontba foglalt össze. A VSZ-nél úgy vélik, javaslatukkal ki lehet rántani a vasutat a mélypontról sőt, színvonalasabbá is tehetnék a szolgáltatást – ismertette a követeléscsomag lényegét Meleg János. A 14 pontos követeléseink listája teljes egészében honlapunkon olvasható. Ehhez kapcsolódva nyilatkozott a Klub Rádióban a Vasutasok Szakszervezetének elnöke, amely ITT hallgatható meg.
Egyetértés van abban, hogy több évre szóló bérmegállapodás szülessen. A bérmegállapodásban szereplő mértékek azonban többek között az infláció alakulásától és az újranyitott jövő évi minimálbér-tárgyalások kimenetelétől is függnek. A kormány az egész társadalom számára fontos ágazatokban a képzett és a fiatal munkaerő pótlását biztosítani kívánja - hangzott el a Közszolgáltató Vállalkozások Konzultációs Fórumának (KVKF) november 12-i ülésén. Szakszervezeti oldalról ugyanakkor a hozzászólók kiemelték a sok helyen kritikus létszámhiányt, az elvándorlást, amit a korábbi középtávú megállapodás sem volt képes teljeskörűen orvosolni. Emiatt több vállalat a működőképesség határára került, amit tovább nehezítenek az összetorlódott bérek. Az ülésről készült sajtóközlemény ITT található.
A héten a médiában több hír is foglalkozott a vasút ügyeivel. A Magyar Nemzet arról írt, hogy Meleg nadrágot kapnak télire a vasutasok. Nem jutott elég egyenruha a vasutasoknak, ezért csaknem hatvanmillió forinttal kellett megemelni a közbeszerzés közel 800 millió forintos értékét. Pedig már az eredeti szerződésben is 46 ezer ruhadarab leszállításáról egyeztek meg. Mi hozzá tesszük: éppen ideje volt. Három éve viselik az új uniformist a nemzeti vasúttársaság dolgozói, de már tavaly nyáron újabb rendelést kellett leadniuk a korábbi pályázatokon kiválasztott beszállítóknak. Ennek részeként 606 millió forintért, illetve 181 millió forint opciós összegért összesen 46 266 ruhadarabot vettek. Ezek közül 3021 férfizakó, 2718 férfimellény, 14 240 férfinadrág, 10 266 téli nadrág, 1525 női blézer, 2415 női mellény, 6235 női nadrág, 4362 női téli nadrág, és 1482 szoknya. A cikk teljes egészében megtalálható honlapunkon.
Még október végén jelezte szakszervezetünk a Vasútegészségügyi Nonprofit Közhasznú. ügyvezetőjének, hogy a 2019. évi Mt. változás következtében módosult a munkanap fogalma, melynek következtében a munkaszüneti napok elszámolásában változás áll be. A munkáltató válaszában elmondta, hogy utána néz és írásban tájékoztatja a VSZ-t. Ez most meg is történt (amely itt olvasható). A tájékoztatásból kiderül, hogy 15 munkavállaló esetében nem a törvényi szabályoknak megfelelően történt meg a munkaszüneti napon történt munkavégzés elszámolása. Fellépésünknek köszönhetően az érintett kollégáknál még ebben a hónapban megtörténik a hibás számfejtés rendezése. Levelében a munkáltató megköszönte a Vasutasok Szakszervezetének segítségét, hogy jelezte a problémát.
A közlekedési dolgozókat komolyan kell venni! – írta az ETF (Európai Közlekedési Dolgozók Szövetsége) sajtónyilatkozatában, Adina Vălean közlekedési biztos meghallgatását követően. Miközben a közlekedésben dolgozók millióinak sorsa lógott a levegőben az elmúlt hónapokban egy új közlekedési biztos keresése közben, az ETF szorosan nyomon követte a fejleményeket és végig tanúja volt a kutatásnak. Ursula von der Leyen végül megnevezte Violeta Bulc utódját, és az Európai Bizottságnak 2019-2024-re várhatóan Adina Vălean asszony lesz a közlekedésért felelős biztosa. Az Európai Közlekedési Dolgozók Szövetsége (ETF) nevében, amely több mint 200 közlekedési szakszervezetből és 41 európai országból több mint 5 millió közlekedési dolgozót képvisel, Livia Spera, az ETF főtitkára elmondta: „Közelről figyelemmel kísértük a meghallgatást, és üdvözöljük Vălean megjegyzését a munkavállalók igényeinek a közlekedéspolitikába történő illesztéséről, valamint a fenntarthatóság egészben és nem közlekedési blokkok szerinti kezeléséről. A sajtóközlemény ITT elérehtő.
Kapcsolódó dokumentum: