A nemzetgazdasági átlagot jelentősen meghaladó bérfejlesztésre tettek javaslatot a következő évekre az állami közszolgáltató cégeknél jelenlévő szakszervezetek — tudta meg a Magyar Nemzet. A személyszállításban, a postánál és a víziközmű-ágazatban ugyanakkor eltérő szempontokat említenek a képviseletek, ám az minden szektorban jellemző, hogy a bérrendezés állami beavatkozás nélkül nem megoldható, ellenben elkerülhetetlen. Az állami cégeknél újra többéves alku lehet, figyelembe véve az ágazati sajátosságokat
Elengedhetetlen az állami közszolgáltató cégeknél dolgozó munkavállalók keresetének felzárkóztatása a versenyszférához, ezért évente jóval a nemzetgazdasági átlagot meghaladó bérfejlesztésre tesznek javaslatot a szakszervezetek – derül ki a Magyar Nemzet birtokába került, Dávid Ilonának, a Stratégiai és Közszolgáltató Társaságok Országos Szövetsége (Stratosz) elnökének küldött levélből.
A postánál, az állami fenntartású vasúti és közúti személyszállításban és a szintén állami kezelésű víziközmű cégeknél jelenlévő munkavállalói érdekképviseletek kiemelték: továbbra is érdekeltek a középtávra szóló megállapodásokban, ugyanakkor a rövidtávú kihívások kezelésére mindenekelőtt 2020-ra és 2021-re a konkrét mértékeket is tartalmazó egyezség megkötését elkerülhetetlennek tartják. További részletek honlapunkon.
A Magyar Közlöny 172. számában jelent meg a Kormány 246/2019. (X. 24.) Korm. rendelete a vasúti vizsgaközpont kijelöléséről, ami jelentős változást hoz. A friss kormányrendelet értelmében a Kormány vasúti vizsgaközpontként a Közlekedéstudományi Intézet helyett a KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaságot jelöli ki, amely a tevékenységét országos működési területtel végzi.
Január 1-jén lépett hatályba az Mt. azon módosítása, amely „rabszolgatörvény” elnevezéssel híresült el, tekintettel arra, hogy a jogszabály módosítás a rendkívüli munkavégzés felső határát évi 400 órában határozta meg. Azonban a jogalkotó nem érte be ennyivel, ugyanis – szakmai körökben is komoly vitát generálva – módosította a munkanap fogalmát, illetve annak alkalmazhatóságát is.
Konkrétan: az Mt. jelenleg hatályos – de eddig nem alkalmazott – szabályozása szerint, aki december 24-én este kezd és szolgálata 25-én ér véget, az nem kaphatna semmilyen ünnepi pótlékot (nem úgy, mint eddig éjféltől). Viszont aki december 26-án kezd és 27-én végez, az az egész szolgálatára kapná a pótlékot (nem csak éjfélig, mint eddig). Ez összességében ugyanannyi pótlék kifizetést eredményezne a vasútnak, de eltérő kifizetést az egyénnek.
A Vasutasok Szakszervezete szerint ez a módosítás felesleges és teljességgel érthetetlen, hiszen a vasúti zavartalan működés, illetve a közszolgáltatás biztosításához bizonyos rugalmasság a jog szűk keretei között elengedhetetlen. Nagy valószínűséggel egyéb kérdések is fel fognak merülni az idő előrehaladtával, azonban egy biztos, nem fogjuk hagyni, hogy a jogalkotó figyelmetlensége, nemtörődömsége miatt a vasutasokat indokolatlan károk érjék! Az ügy további tudnivalói ITT.
Kapcsolódó dokumentum: