Egymillióra emelte a korábbi 500 ezer forintos kézre kerítői díjat a Vasutasok Szakszervezete, miután a rendőrség már egy hónapja hiába keresi az egyik jegyvizsgáló késes támadóját. A VSZ reméli, hogy ezzel a szakszervezettől teljesen szokatlan módszerrel – „fejpénzzel” – sikerül mielőbb elkapni az elkövetőt, s a tettének megfelelő súlyú büntetéssel megmutatni: így jár az, aki megtámadja a munkájukat végző vasutasokat – írja közleményében a VSZ.
Mint arról korábban beszámoltunk, augusztus 14-én a lajosmizsei vonalon egy bliccelni próbáló utas késsel megsebesítette a jegyvizsgálót, mert az figyelmeztette őt: nem utazhat jegy nélkül. Szóváltás kerekedett, mire az utas kést rántott, s több helyen megszúrta a jegyvizsgáló nőt, aki azóta is kezelésre szorul. A rendőrségnek eddig nem sikerült kézre kerítenie az elkövetőt, s a kívülállóknak, akár az ilyen brutális tettekre hajlamos utasoknak is úgy tűnhet, hogy bárki büntetlenül megúszhatja az ilyen és ehhez hasonló eseteket – mondta Meleg János. A VSZ elnöke azonban határozottan leszögezi: nem úszhatják meg. A szakszervezetnél éppen ezért döntöttek úgy, hogy fejpénzt kitűzésével megpróbálják segíteni a nyomozást. A témában készült riport ITT tekinthető meg.
A MÁV-START-nál a héten folytatódott a tervezett járműszerelői bérintézkedéssel kapcsolatos tárgyalások sora. A témában már folytattunk előzetes egyeztetéseket, ami alapján 2020. szeptember 16-án a munkáltató elküldte részünkre a javaslatát. A munkáltató anyagát szakszervezetünk nem találta elfogadhatónak (részletek ITT), így szeptember 18-án – online értekezlet formájában – került sor a munkáltató és a VSZ között konzultációra a visszamenőleges hatállyal 2020. augusztus 1-jével végrehajtandó járműkarbantartói bértábla, illetve bérintézkedés megvalósításáról.
Megerősítettük, hogy az írásban is megfogalmazott minimális elvárásunk, miszerint a kiemelt 10 és 11 MMK-ban valamennyi munkavállaló részesüljön 3,5%-os bérfejlesztésben, nem változott. Mint ahogy az sem, hogy a bérintézkedésben tervezetten érintett munkavállalók körét bővíteni szükséges (pl. művezető, diszpécser) és ennek az intézkedésnek a végrehajtása után más munkaköri csoportokra is fókuszálnunk kell majd. A munkáltató, figyelemmel az észrevételeinkre, illetve javaslatainkra, új számításokat végez és ennek alapján új javaslatot küld részünkre.
Az apasági szabadság mértékének megemelését és a home office-hoz kapcsolódó rezsiköltség-átalány bevezetését kezdeményezte a Vasutasok Szakszervezete. 2019. június 20-án, az Európai Parlament és az Európai Tanács elfogadta a 2019/1158 sz. irányelvet „a szülők és gondozók vonatkozásában a munka és magánélet közötti egyensúlyról”. Ez az irányelv egyebek mellett azt is kimondja, hogy a gyermek születésével összefüggésben, az apákat megillető apasági szabadság mértékét (minimálisan) tíz munkanapban kell megállapítani. A Vasutasok Szakszervezete ezúton kezdeményezi, hogy a munkáltató - az irányelvnek a hazai jogszabályba történő átültetéséig – 2021. január 1-től, az Mt. 118.§ (4) bekezdése szerint a gyermek születése esetén az apának adható 5 munkanap pótszabadságon felül, a kollektív szerződés keretei között, további 5 munkanap pótszabadságot biztosítson. Mivel az Mt. az ikergyermekek születése esetén jelenleg 7 munkanapot biztosít, az arányosságra figyelemmel 14 munkanap pótszabadság biztosítását kérjük azon édesapák számára, akiknek ikergyermekük születik.
A Vasutasok Szakszervezete kezdeményezte egy, a Home Office munkavégzéssel összefüggő rezsiköltség-átalány kifizetéséről szóló megállapodás megkötését a MÁV-Zrt-nél.
A tavaszi járványidőszakban mind a MÁV Zrt., mind a MÁV-START Zrt. támogatta a munkába járást saját gépkocsival. A Vasutasok Szakszervezete kezdeményezte, hogy a MÁV Zrt. és a MÁV-START Zrt. a járványügyi vészhelyzet időszaka alatt a munkavállalók számára engedélyezett saját gépjárművel történő munkába járást - a COVID-fertőzöttek számának folyamatos és drasztikus emelkedése miatt - újfent vezesse be.
Több, mint száz nap után véget ér a vonatpótlás, már ahol erre lehetőség volt egyáltalán. A járványügyi menetrendi intézkedések miatt döntött úgy június 6-án a szakminisztérium, hogy részlegesen fölfüggeszti a vasúti személyszállítást buszos pótlással, vagy buszos pótlás nélkül is. A többség ekkor meg volt győződve arról, menetrend szerint ezeken a vonalakon nem biztos, hogy bármikor is újraindul a vonatközlekedés. Mégis megtörténik.
Október elsején ezen a tíz vonalon újra vonattal utazhatunk:
- 16 Csorna–Hegyeshalom,
- 35 Siófok–Tab,
- 85 Vámosgyörk–Gyöngyös,
- 111 Záhony–Mátészalka,
- 116 Nyíregyháza–Vásárosnamény,
- 127 Gyoma–Szeghalom,
- 128 Püspökladány–Szeghalom–Kötegyán,
- 130 Szentes–Hódmezővásárhely,
- 146 Kunszentmárton–Lakitelek–Kiskunfélegyháza,
- 147 Orosháza–Szentes–Kiskunfélegyháza.
Letölthető dokumentum: