2019. 09. 24. 09:02

38. Heti VSZ Hírnök

A frekventált munkakörökben már szeptemberben elérik a 300 óra túlmunkát a MÁV-nál – egyebek mellett ezt állította a Vasutasok Szakszervezetének elnöke az ATV Start című műsorban. Meleg János azt is hozzátette, hogy azonnali beavatkozásra lenne szükség a cégnél. A vasúti dolgozók türelme elfogyott: a szakszervezet ezért magasabb bért és normálisabb munkakörülményt követel a MÁV-tól. Az utasok közben ugyancsak besokalltak – ők demonstrációt hirdettek, hogy jelezzék: nem elégedettek az állami vasutak színvonalával. Meleg János az ATV Start című műsorban elmondta, hogy a veszélyt abban látja, hogy a vasutasok ellen indul az akció. Mint mondta, korábban már ők is többször beszéltek arról, hogy komoly problémák vannak a vasúton, amelyet előbb-utóbb az utazóközönség is meg fog érezni. Hogy katasztrofális-e a helyzet, azt felelte: „még nincs az alján a cég”. Az interjú megtekinthető honlapunkon.

A Vasutasok Szakszervezete, látva a MÁV-Csoport munkáltatóinál fennálló létszámhiányt, valamint az ebből következő foglalkoztatási problémákat, kezdeményezi egy ún. „hűségmegállapodás” megkötését a létszámhiányos munkakörökben foglalkoztatott munkavállalókkal. Álláspontunk szerint, a létszámhiányos munkakörökben dolgozó, munkájukat magas színvonalon ellátó munkavállalók megőrzését jelentősen segítené egy 5 év határozott időre szóló, 3.000.000 Ft/fő egyszeri és azonnali kifizetése mellett megkötött „hűségmegállapodás”. A megállapodás alapján, a fenti összegért az érintett munkavállalók vállalnák, hogy 5 évig nem hagyják ott munkáltatójukat, ellenkező esetben a kifizetett összeget (vagy annak időarányos részét) vissza kell fizetniük. Kezdeményező levelünk ITT olvasható.

Az állami vállalatok közül a MÁV és a Volán társaságoknál működő szakszervezetek a bértárgyalások megindítását kezdeményezik a kormánnyal és a munkáltatókkal, hogy kiszámítható, középtávú, az egyes vállalatok problémáira fókuszáló bérmegállapodást tudjanak kialakítani - hangzott el sajtótájékoztatón pénteken Budapesten. Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke ismertette, olyan bérmegállapodásban érdekeltek, amely figyelembe veszi a gazdaság teljesítőképességét, a GDP bővülését és az infláció mértékét is. A sajtótájékoztatóról bővebben ITT olvashatóak részletek.

A Vasutasok Szakszervezete a győri és ferencvárosi területen foglalkoztatott fegyveres őrparancsnokok munkaidő-beosztásával kapcsolatosan kérte a munkáltatót, hogy a jelenlegi, 12 órás szolgálatteljesítési időt állítsa vissza a korábbi, 24 órás beosztásra. A munkáltató a fegyveres őrparancsnokok munkaidő beosztását 2019.08.01.-től az addig hatályos 24 órás fordulószolgálatos munkarendről 12 órásra módosította. A változás számos aggályt és nehézséget eredményezett a munkavállalók körében, tekintettel arra, hogy eddig - két évtizeden keresztül - a 24 órás beosztás szerint végezték munkájukat. Ennek alapján alakult ki a dolgozók életvitele, a munkavállalók az egyéb munkavégzésre irányuló jogviszonyaikat is ezen beosztás mentén alakították ki. A munkarend módosítása kollégáink mindennapjaira, életére, megélhetésére, családi viszonyaira negatívan hat ki.

Véget ért az üzemi tanácsi és munkavédelmi képviselő választás a Vasútegészségügyi NK Kft. Balatonfüredi rehabilitációs intézetében. A legtöbb szavazatot a Vasutasok Szakszervezete kapta. Bár a mandátumok elosztása még jogerősen nem történt meg, azonban kijelenthető, hogy a munkavállalók szakszervezetünkre adták le a legtöbb szavazatot. Ismét bebizonyosodott, hogy a munkavállalókat nem lehet megtéveszteni a választások elött felfuttatott, csak az ellenfeleket lejáratni próbáló videó üzenetekkel, és éttermi meghívókkal. A dolgozók azt a mindennapi munkát és küzdelmet értékelték, amit a Vasutasok Szakszervezete évek óta, néha széllel szemben szisztematikusan folytatott az érdekükben.

De még ennél is fontosabb, hogy tagjainkat nem tudta megfélemlíteni az a munkáltatói nyomás sem, ami rájuk nehezedett a választást megelőző időszakban. A kampányban megéltünk verbális fenyegetést, plakátjaink letépését és munkavállaló tagtársunk elbocsátását, valamint felmondásba kényszerítését is. A munkáltató nyílt cenzúrája is fenyegetőleg hatott tagjainkra, tisztségviselőinkre, valamint az ott dolgozó szakszervezeten kívüliekre is.

Köszönjük a kitartást!

Köszönjük Balatonfüred!

(Természetesen hamarosan a választás egészéről beszámolunk.)

 

Nem elégedett az utastájékoztatás színvonalával a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója. Homolya Róbert az InfoRádió Aréna című műsorában elmondta: a társaságnál már létrehoztak egy havária-központot. Közölte azt is, hogy nincs szó létszámleépítésről a vasúttársaságnál.

Az interjú első része.

Az interjú második része.

Kapcsolódó dokumentum:

38. Heti VSZ Hírnök

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.